Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Seguretat alimentària

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El repte d’aprendre a menjar

Un estudi britànic revela que els hàbits alimentosos saludables es consoliden molt més en l'edat adulta que no durant la infantesa

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 02deNovembrede2004

Menjar no és només un acte espontani, requereix intel·ligència i aprenentatge. Alertades per les taxes imparables d’obesitat infantil, les autoritats europees bucan un major calat de l’educació alimentària en les primeres etapes escolars. No obstant això, és sent adults quan aprenem a menjar millor. Així ho assenyala la revista científica Appetite.

Un estudi dut a terme en el Regne Unit per la Universitat de Newcastle upon Tyne ha descobert que els adults consumeixen dues vegades més fruita i vegetals que els nens, al mateix temps que rebaixen l’aportació de greixos i sucres. «Contràriament a l’opinió general, aprenem a menjar millor conforme passen els anys», explica Amelia Lake, coordinadora d’aquest treball recentment publicat en la revista Appetite (42, pp 255-263).

Afegeix la investigadora que en el procés d’aprenentatge apareixen nombroses barreres que dificulten l’adquisició d’hàbits sans: la falta de temps, els patrons d’organització de la rutina i l’exemple familiar. Entre els adults enquestats per l’estudi, un 30% (gairebé tots de sexe masculí) assegura que la millor influència en l’adquisisción de bons hàbits prové de la seva parella. Un 10%, per contra (aquí predominen les dones), reconeix que la seva parella és un mal exemple per aprendre a menjar bé.

Per a una tercera part dels enquestats, la falta de temps és la principal raó de no seguir una dieta saludable. Coincideix amb la proporció d’enquestats que menys fruita menja al dia. No obstant això, la majoria reconeix que menjar bé no és qüestió de temps sinó d’organització i consciència.

L’estudi britànic revela que els adults consumeixen dues vegades més fruita i vegetals que els nens, al mateix temps que rebaixen l’aportació de greixos i sucres

L’estudi de la Universitat de Newcastle va entrevistar en realitat a 200 nens i nenes d’edats compreses entre 11 i 12 anys (1984), per revisar l’evolució dels seus hàbits fins a 20 anys després. La doctora Lake opina que les campanyes institucionals per una millor educació alimentària no han donat de si tot l’esperat per falta d’una major individualització dels missatges. «La bona alimentació ha de formar part d’un estil de vida que l’individu pugui seguir sense problemes. Esquemes com el de la campanya governamental [del Reino Unido] de Cinc al [cinco porciones de fruta o vegetales al día] dia haguessin de compaginar-se amb un consell més individualitzat a càrrec de metges o infermeres».

Admet, així mateix, que el menjar dolent és massa fàcil i barata com para no sucumbir a la temptació d’encarregar alguna cosa ràpid i evitar-se cues als mercats, diners i temps de preparació, rentat o cocció. «Se’ns diu que hem de menjar bé, però al mateix temps les rutines domèstiques i dinàmiques de treball actual s’assenten en un menjar ràpid, fàcil i barata».

L’obesitat, una flaqueza del nostre temps
En països com Espanya, l’obesitat infantil s’ha duplicat en els últims 15 anys
i no para de créixer. Xavier Viñallonga, pediatre de l’Institut Dexeus (Barcelona) posa el crit en el cel i acusa a la pèrdua d’esquemes alimentosos tradicionals i a l’augment de la vida sedentària. En 1984, el mateix any en què la Universitat de Newcastle va iniciar el seu estudi, l’obesitat infantil afectava només a un 5% de nens espanyols, mentre que aquesta alteració la sofreix ara el 10% de la població pediàtrica.

El nostre és el quart país en el ránking europeu d’obesitat infantil, per darrere d’Itàlia, Malta i Grècia. Viñallonga reconeix que l’obesitat infantil creixerà més encara en els propers anys i recorda que l’OMS ja ha batejat aquesta situació com la «epidèmia del segle XXI».

Alimentar la ment per cuidar el cos
L’obesitat incrementa el risc de sofrir apnees del somni durant la infància i compromet el risc de malalties cardiovasculars i diabetis en l’edat adulta.
Viñallonga recomana als pares que promoguin bons hàbits alimentosos i una dieta variada per als seus fills, i també inclou trucs com no menjar mai davant del televisor encès, pujar per les escales o baixar una parada d’autobús abans per caminar més, per passejar.

En la Conferència Europea d’Educació per a la Salut (EPS), celebrada el febrer de 1990 a Dublín, especialistes de diferents àmbits van recomanar la inclusió de continguts específics en els ensenyaments obligatoris per afavorir el «autocuidado»
i adoptar estils de vida més saludables. La idea era llavors implicar-se individual i col·lectivament en la transformació de l’entorn natural i social, amb la finalitat de crear condicions més higièniques. Per a això es va jutjar necessari facilitar als nens i nenes un coneixement bàsic i integral de l’ésser humà, un coneixement de les diverses mesures higièniques i terapèutiques que es poden adoptar tant per afavorir els processos vitals com per prevenir les malalties o defensar-se d’elles una vegada instaurades, juntament amb
un coneixement dels recursos destinats a facilitar la cura de la salut en cada mitjà concret.

EDUCAR-SE PER MENJAR BÉ

Img barometro3
Des de fa anys, la UNESCO, l’Organització Mundial de la Salut, el Consell d’Europa i la Unió Europea han elaborat recomanacions, ratificades pels seus països membres, perquè l’educació per a la salut s’integri plenament en la vida i també en el currículum dels centres docents.

El propòsit no és un altre que el de fer entendre el nostre propi cos, la nostra manera de funcionar i també el nostre psiquisme; familiaritzar-se amb els mecanismes fisiològics, emocionals i psicològics bàsics que ens permeten cuidar-nos, respirar, créixer, reproduir-nos, moure’ns, sentir, gaudir, pensar, somiar, expressar-nos, envellir i enriquir-nos tant en sensacions com en sentiments.

Al mateix temps que les autoritats han designat un dia a l’any (el tercer dissabte d’octubre) per al foment d’hàbits saludables, dietes equilibrades i prevenció de problemes derivats d’una mala alimentació (càries, obesitat, desnutrició, hipercolesterolemia, descalcificació, anèmia, anorèxia, bulímia), també desitgen subratllar que el 20% de la població dels països en desenvolupament està subalimentada (840 milions de persones). No pot perdre’s de vista que, al costat d’alertes com l’obesitat infantil, més de 12 milions els nens i nenes moren anualment a tot el món per culpa de la desnutrició.

El Secretari General de les Nacions Unides, Kofi Anan, va pronunciar un discurs el dia de l’alimentació de 2002, que va tenir lloc just desués del Cim Mundial sobre Desenvolupament Sostenible, en el qual va recalcar la necessitat de renovar el compromís adquirit per l’Assemblea de l’ONU de reduir a la meitat la quantitat de persones que pateixen gana al món per a l’any 2015. «No hi ha temps que perdre si volem aconseguir aquest objectiu, que també és part dels Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni acordats al setembre del 2000 (…) El Dia Mundial de l’Alimentació és una ocasió idònia per confirmar la promesa feta i comprometre’ns tots a utilitzar els aliments i l’aigua intel·ligentment i amb responsabilitat, pel bé dels nostres fills i el dels nostres nets».

Etiquetes:

obesidad-ca

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions