Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Seguretat alimentària > Ciència i tecnologia dels aliments

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els avantatges del seleni per al sistema immunitari

Un treball espanyol suggereix que el seleni pot ser un factor important per reduir els nivells d'homocisteína i el risc cardiovascular

Un treball de la FSA, l’agència de seguretat alimentària britànica, sembla donar més pes a la hipòtesi que el seleni millora el sistema immunitari. El treball, donat a conèixer aquest estiu, és un assaig sobre 60 persones sanes que van rebre durant 15 setmanes un suplement de 50 micrograms, 100 micrograms diaris de seleni o placebo. La recerca es veu reforçada per un segon treball d’origen espanyol en el qual se suggereix que el seleni pot reduir els nivells d’homocisteína i el risc cardiovascular.

Per tenir un paràmetre amb el qual comparar de forma unificada la resposta del metabolisme, a tots els participants se’ls va administrar el mateix tipus de vacuna de la polio, que incorpora un virus modificat que es multiplica en el tracte gastrointestinal i que estimula la resposta del sistema immunitari. La dada més cridanera de l’estudi és que els participants que van rebre el seleni suplementari van tenir una resposta més ràpida en l’eliminació del virus.

No obstant això, «la dosi podria ser major», diuen els investigadors, «i també els efectes beneficiosos». Cada participant es va sotmetre a una prova amb un isòtop de seleni no radioactiu, la qual cosa permet avaluar el contingut total i la distribució de seleni en el cos humà. «Les nostres dades suggereixen que una dosi de 100 micrograms és adequada per optimitzar la capacitat del sistema immunitari i no saturaria la capacitat del cos per assimilar aquest seleni». Encara que els investigadors també recomanen cautela a l’hora d’aconsellar suplements, perquè el marge de seguretat és «relativament baix» i a partir de 500 micrograms diaris es donen efectes tòxics.

El consum de seleni ha decrescut
Noves recerques sobre el consum moderat de seleni revelen beneficis potencialment interessants per al sistema cardiovascular
El treball és important, afirmen, perquè en els últims anys ha disminuït el consum de seleni a Europa. Per exemple, les últimes dades recollides per la FSA mostren que el consum britànic d’aquest micronutriente és d’entre 29 i 39 micrograms diaris, molt lluny de la dosi recomanada de 75 micrograms per a adults homes i 60 micrograms per a dones. Per això, i perquè diversos estudis mostren que el cos absorbeix aproximadament el 50% del seleni pres, els investigadors conclouen que el suplement de 100 micrograms diaris és adequat.

El seleni està present en diversos aliments com a fruita seca, peix, carn, vísceres o carn d’au. No obstant això, depèn molt de les zones i dels nivells de seleni a les terres i l’aigua. El treball de la FSA està realitzat amb participants britànics i presa en consideració les dades de presència de seleni en la dieta britànica. A escala internacional l’OMS estima el consum mínim normal de seleni, en zones on la seva manca no és endèmica, en una mitjana de 21 micrograms diaris.

Seleni i homocisteína
No hi ha suficients estudis que revelin els mecanismes pels quals el seleni seria, segons es creu, suposadament protector enfront de trastorns diversos com el càncer, malalties cardiovasculars i degeneratives. Per exemple, es creu que la deficiència de seleni està implicada en la malaltia de Keshan, una miopatia cardíaca endèmica a la regió de Keshan (Xina), on el consum de seleni és extremadament baix.

En altres casos, també s’han relacionat els nivells baixos de seleni amb malalties com artritis, fibrosis quística o malaltia celíaca. El problema és que en aquests casos els nivells baixos de seleni bé podria ser simplement conseqüència de la pròpia malaltia i no una de les causes.

En aquest sentit, un treball que acaben de publicar investigadors de la Universitat d’Oviedo i de l’Hospital Central d’Astúries, dirigits per Cristina Lasheras, avalua entre diferents pacients la correlació entre el seleni en sang amb els nivells plasmàtics d’homocisteína, un marcador de risc cardiovascular – recents recerques han demostrat que nivells alts d’aquest aminoàcid augmenten el risc de malaltia cardiovascular. Els investigadors també van mesurar altres paràmetres implicats com folatos, vitamina B-12, creatinina o la ingestió de proteïnes.

Els resultats de l’estudi, publicat en la revista Journal of Nutrition, mostren que els majors nivells de seleni es corresponien amb nivells menors d’homocisteína i que el risc d’increments en el nivell d’homocisteína era un 63% menor en les persones amb alts nivells de seleni. Encara que el treball no avalua els mecanismes que podrien explicar aquesta relació, sí suggereix que el seleni és en potència un factor important per disminuir els nivells d’homocisteína i, per extensió, el risc cardiovascular.

LA CARN, FONT DE SELENI

Img meat
De forma ideal, una dieta equilibrada i variada aporta la suficient quantitat de seleni per a l’organisme. No obstant això, si es preguntés quant seleni hi ha en cada producte, la resposta seria una mica més complicada ja que en funció d’en quin lloc i com són produïts els aliments, aquests poden acumular major o menor quantitat de seleni.

Tradicionalment s’ha dit que una font important de seleni seria la carn, especialment si el bestiar és alimentat amb una dieta rica en aquest element. Això és el que han intentat confirmar en un treball dirigit per John W. Finley , del Departament d’Agricultura dels Estats Units, que ha analitzat la biodisponibilidad de seleni en la carn i en el bróculi. Han escollit el bróculi perquè és un vegetal que acumula seleni, encara que en una forma que no és aprofitable per al metabolisme humà, per la qual cosa es considera que té una baixa biodisponibilidad.

Els investigadors van alimentar a diversos rosegadors amb bróculi a uns i carn de porc a uns altres. Tant la carn com el bróculi tenien, en uns casos, nivells adequats de seleni (0,1 micrograms per gram d’aliment) i, en uns altres, nivells molt alts (1,5 micrograms per gram). Quan la dieta era «adequada» (0,1 micrograms per gram), els animals presentaven una major retenció de seleni de la carn i menor quan la font era el bróculi. En canvi, amb la dieta alta en seleni, els animals no presentaven «diferències significatives en la retenció de seleni».

El seleni excretat en l’orina és un altre paràmetre que aporta pistes sobre la quantitat que aprofita l’organisme. El treball revela que el seleni expulsat en orina és majoritàriament del bróculi i, a més, sempre en quantitats similars, independentment de la dieta. No obstant això, la dieta alta en seleni sí augmentava la quantitat de seleni excretat provinent de la carn. Ja per ultimo, anàlisi de la distribució de seleni en el cos dels animals mostraven que gairebé tot el seleni retingut era el de la carn i no del bróculi. «Aquestes diferències en la retenció i distribució», afirma l’equip en un article publicat aquest estiu en la revista Biological Traci Element Research, «són consistents» amb el que s’ha descrit fins ara sobre la biodisponibilidad de seleni de la carn. L’equip destaca a més que, vists els resultats, «la biodisponibilidad de seleni en la carn no augmenta» quan està en quantitats superiors a les necessàries.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions