Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Seguretat alimentària

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Francisco Miguel Tobal, metge especialista en esport

«Els suplements nutricionals per a l'esport no valen de res si no es fa exercici»

Francisco Miguel Tobal, professor de l’Escola d’Educació Física i l’Esport de la Universitat Complutense de Madrid (UCM), coneix a la perfecció l’abans i el després d’els qui per millorar el seu rendiment recorren a substàncies tòxiques, prohibides en l’esport olímpic. I assegura que no és una transició a millor.

Img tobal

Francisco Miguel Tobal, metge especialista en esport, distingeix entre els compostos amb acció farmacològica de les anomenades «ajudes ergogénicas», suplements nutricionals considerats, en principi, innocus. Però el fet que un nombre cada vegada major d’esportistes aficionats recorri a aquests suplements, i sense control mèdic algun, està començant a ser una pràctica «molt preocupant», assegura Tobal. «Les ajudes ergogénicas poden ser nocives si no s’utilitzen adequadament».

Quin tipus d’ajudes nutricionals pot consumir un esportista, tant professional com a aficionat?

El primer és distingir entre ajudes nutricionals i farmacològiques. Les nutricionals són proteïnes, grasses o vitamines que suplementan una dieta correcta. Són substàncies permeses perquè no són nocives, teòricament. No es consideren dopatge. La resta, les substàncies farmacològiques, són substàncies incloses en la llista que publica cada any la Comissió Nacional Antidopatge. Estan prohibides en els esports olímpics, però no en el fisioculturismo, que no ho és i, per tant, no hi ha control.

Diu que les ajudes ergonòmiques no són nocives «teòricament». Ho són en la pràctica?

Poden ser-ho si no s’utilitzen adequadament. Usades malament poden provocar disfunció renal i pèrdua de calci i fòsfor, amb el que es fomenta l’osteoporosis; augment de l’àcid úric i del colesterol; deshidratació; hipervitaminosis. Fins i tot s’augmenta el risc de diabetis i es fomenta l’obesitat si es donen molts hidrats de carboni.

Estan veient ja aquest tipus de patologies?

Sí, per a nosaltres és un tema de preocupació. Estem veient ja fins i tot hipervitaminosis C, alguna cosa insòlit perquè és una vitamina soluble en aigua i que s’excreta amb l’orina, però hi ha gent que la presa en quantitats tan altes i durant tant temps que comença ja a tenir molèsties, dolors en el sistema digestiu, per exemple.

Les veuen en els esportistes professionals o en els afeccionats?

«Comencem a veure problemes per prendre massa vitamina C»Els esportistes professionals estan baix control mèdic, el problema està més aviat en la resta de la societat. És que això no és ja un tema mèdic. Nosaltres veiem aquí a tot tipus de persones, no només esportistes professionals; als quals prenen ajudes ergonòmiques els preguntem que qui les hi ha aconsellat, i en el 80% dels casos no ha estat un metge. Es pregunta abans a l’entrenador, al monitor del gimnàs, a un amic o es llegeix en revistes. Els metges som els últims.

A vostès els demanen aquests productes a la seva Escola?

Sí, clar, cada vegada més. Hi ha una tendència a desconfiar en els propis mitjans, a pensar que són les pastilles les que augmenten el rendiment i la força. I no és així, els agents ergogénicos no valen de res si no es fa exercici. Quan algú em diu que vol una pastilla per córrer més, jo li trec una pastilla, la poso sobre la taula i li pregunto: Veus que es mou? És a dir, el primer per millorar el rendiment és entrenar més o millor i esforçar-se.

Però les pastilles ajuden.

Ben usades per descomptat que poden ajudar, però és que la majoria de les vegades no són necessàries, bastaria amb una dieta equilibrada. La idea és que abans de donar cap tipus de suplement cal estudiar la dieta. Si es veu que pot faltar alguna cosa per als objectius que es busquen, i segons el tipus d’esforç físic que s’estigui fent, se suplementa. Però només en aquest cas. Avui es prenen les ajudes sense saber com és la dieta bàsica, i és un error que pot donar problemes com els esmentats abans.

Què ha de fer un noi que desitgi guanyar bastant massa muscular?

Les persones a les quals els agradi el món de la força tindran primer que gens que entrenar bastant, sis o set dies per setmana. Haurà d’augmentar el seu consum calòric, perquè està fent més esforç. I després caldria veure si es recorre a les ajudes ergogénicas, ben prescrites.

Però pot augmentar volum sense recórrer a elles.

Per descomptat, pot guanyar múscul, però estant prim. Si vol agafar més pes és possible que calgui recórrer a les ajudes nutricionals. I si vol ser fisioculturista, llavors hauria de recórrer a les substàncies prohibides en l’esport olímpic.

Podria necessitar les ajudes ergogénicas una persona que vagi al gimnàs una hora tres vegades per setmana?

No, no es necessita cap tipus de suplement per a aquesta activitat. Només menjar bé.

Llavors, abans de prendre suplements així caldria consultar al metge. Val un de capçalera?

Per descomptat un metge de capçalera pot donar indicacions generals i, sens dubte, advertir dels efectes secundaris, però no ha de ser especialista en medicina esportiva. El més habitual és que ells ens remetin a nosaltres els pacients.

Algunes ajudes ergogénicas s’han fet populars i comencen a afegir-se a aliments normals, com a galetes. La L-carnitina, per exemple, es publicita com ‘quemagrasas’. Té realment aquest efecte?

Encara no hi ha cap estudi que confirmi l’efecte de la L-carnitina. Primer, perquè l’organisme produeix aquesta substància de forma natural, i encara no s’ha descrit cap patologia per falta de L-carnitina. Així que, en teoria, quan a l’organisme li fa falta la fabrica i ja està. Però a més la L-carnitina no funciona per si sola. És cert que intervé en el metabolisme dels greixos per obtenir energia, però aquesta ‘crema’ dels greixos només es produeix quan l’organisme fa exercici, així que de res val prendre L-carnitina i no moure’s.

Sobre els efectes de la vitamina C, que vostè ha esmentat, tampoc hi ha resultats concloents.

Tampoc. De nou, encara no hem vist cap patologia per falta d’aquesta vitamina, i en canvi comencem a veure hipervitaminosis C. I el seu efecte com a estimulant del sistema immune no està comprovat. La meva recomanació quant a vitamines és que les quantitats diàries recomanades (per l’Organització Mundial de la Salut) són suficients.

Són fàcils d’aconseguir les ajudes ergogénicas?

Per descomptat. En centres especialitzats en alimentació per a l’esportista, en gimnasos, per Internet…

VOLUM AVUI, PROBLEMES DEMÀ

Img

Hormona del creixement, testosterona o nandrolona. No són substàncies que puguin usar-se a la lleugera. Les conseqüències de fer-ho poden ser tan importants com l’atròfia dels testicles, greus problemes cardíacs o, en les dones, aparició de borrissol corporal i disminució de les mames. No obstant això, els fisioculturistas se sotmeten sovint a tractaments de molts mesos amb aquestes substàncies.

«La testosterona, per exemple, és una hormona que en l’home secretan els testicles», explica Tobal. «En prendre-la de fora el que passa és que el cos deixa de produir la pròpia, i es produeix un hipogonaidismo». En alguns casos el problema és irreversible i molt difícil de tractar. Quant a l’aspecte estètic, els músculs no duren sempre. Arribada la mitja edat la massa muscular s’esvaeix i perd qualitat, i a la pell, estirada a l’excés, li costa molt tornar al seu lloc original.

Segueix sent fàcil aconseguir aquestes substàncies? «Ara és una mica més difícil, però segueix sent fàcil aconseguir substàncies prohibides. En els gimnasos sempre hi ha algú amb informació. Però el que no se’ls diu mai als interessats és el que pot passar-los. Això ho expliquem nosaltres, sovint quan venen a veure’ns i ja hi ha algun problema».


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions