Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Seguretat alimentària > Ciència i tecnologia dels aliments

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La millor manera d’emmagatzemar fruites i verdures

La forma d'emmagatzemar els vegetals pot tenir conseqüències sobre el seu valor nutricional perquè, una vegada recol·lectats, continuen donant resposta a estímuls com la llum

La conservació d’aliments com a fruites i verdures requereix sempre una especial atenció ja que constitueixen un grup d’aliments que solen consumir-se crus, la qual cosa significa que és imprescindible mantenir les seves qualitats al màxim nivell de qualitat i seguretat possible. Els vegetals, una vegada recol·lectats, continuen respirant i, per tant, solen deteriorar-se amb relativa rapidesa. Un grup d’investigadors de la Universitat de Rice (EUA) ha determinat que la forma d’emmagatzemar els vegetals i el moment del seu consum poden tenir conseqüències sobre el seu valor nutricional i, per tant, repercutir en la salut humana. L’article explica com saber quin és el millor moment per menjar vegetals i quins beneficis aporta.

Imatge: Whitney

Els vegetals continuen responent a estímuls com la llum una vegada recol·lectats, amb el que el seu emmagatzematge, tant en els comerços com al domicili els afecta de forma directa, segons l’estudi publicat en Current Biology. A més, els aliments són capaços de canviar la seva biologia i millorar la seva resistència davant els insectes i, com a conseqüència, canvien els seus valors nutricionals. Segons Janet Braam, investigadora de la Universitat de Rice i coautora de la recerca, “l’estudi mostra que les verdures i les fruites responen a tractaments externs una vegada recol·lectades i, per tant, s’ha de pensar en elles com a plantes vives“.

Els científics han conreat en el laboratori diferents tipus de plantes i han apreciat que aquestes canviaven de manera significativa la seva fisiologia al llarg del dia impulsats pels ritmes circadianos (canvis en resposta de variables biològiques). Els experts ho cataloguen com un avantatge per als vegetals ja que poden variar els seus nivells de substàncies químiques i protegir-se així de possibles insectes o herbívors que les puguin menjar. Per al consum humà suposa una garantia més de seguretat ja que, en certa manera, es podria frenar la proliferació patògena en els vegetals.

El millor moment per menjar vegetals

Els vegetals podrien emmagatzemar-se baix cicles de llum-foscor constants per aprofitar al màxim el seu valor nutricional

L’equip de científics explica que si després de la recol·lecta es mantenen els rellotges circadianos de les fruites i les verdures i es controlen els seus nivells de nutrients i fitoquímicos importants per a la salut, resultaria interessant mantenir aquests rellotges circadianos i menjar o cuinar aquests aliments al moment del dia en què més metabòlits beneficiosos produeixen. D’aquesta manera, els seus valors nutricionals es veurien beneficiats, així com la salut del consumidor. Què vol dir això? Segons Janet Braam, pot ser interessant emmagatzemar els vegetals baix cicles de llum-foscor constants i triar el moment idoni per cuinar-los i consumir-los amb la finalitat d’aprofitar al màxim el seu valor nutricional.

Ara com ara s’han estudiat aquests efectes en la col principalment i a posteriori en l’enciam, espinacs, carbassons, nabius, pastanaga i patates dolces. S’ha observat que les fruites i verdures sotmeses a cicles de llum-foscor al moment idoni van sofrir un menor dany, sobretot en el que refereix a la presència d’insectes. En definitiva, l’estudi marca un clar interès per a la collita dels cultius així com per determinar quan els fitoquímicos més importants estan al seu millor moment.

Beneficis per a la salut

Verdures com la col, el bròcoli i les cols de Brussel·les, en ser verdures crucíferes, acumulen glucosinolatos. Els investigadors han demostrat que alguns d’aquests metabòlits de les plantes posseeixen efectes anticancerígenos, amb el que consumir-los suposa un benefici per a la salut del consumidor. Aquesta nova troballa, segons informa Braam, pot tenir importants implicacions per a la modificació de les pràctiques d’emmagatzematge dels vegetals i optimitzar els seus nutrients i fitoquímicos més beneficiosos.

EMMAGATZEMATGE DE VEGETALS

Ha de prestar-se especial atenció a l’emmagatzematge de vegetals ja que són aliments que solen consumir-se crus:

  • Emmagatzemar els vegetals que es trobin en bones condicions, sense cops, corts i sense danys d’insectes o presència de malalties.

  • Les fruites i verdures no maduren en el frigorífic, per tant, col·locar els aliments massa verds pot ser perjudicial. És preferible col·locar-los amb un grau de maduració.

  • Durant l’estiu és preferible conservar tant fruites com a verdures en la nevera. En canvi, durant l’època de temperatura més baixa es poden emmagatzemar a temperatura ambienti. És preferible emmagatzemar les verdures en la nevera.

  • Els vegetals han de col·locar-se en les parts del frigorífic destinats per a ells, en la majoria dels casos en els calaixos.

  • Evitar temperatures molt baixes que poden cremar l’aliment.

  • En ocasions, si es realitza una collita massa primerenca, els fruits no aconsegueixen el punt de dulzor i sabor suficients i, a més, té més facilitat a deshidratar-se.

  • Evitar la deshidratació en els vegetals durant el seu emmagatzematge és imprescindible. Per a això, s’han de tapar en envasos o en borses tancades.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions