Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Seguretat alimentària

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Les tesis d’Atkins perden pes

Un estudi científic publicat en The Lancet qualifica a la popular dieta Atkins com poc segura a curt i mig terminis

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 06deOctubrede2004

La dieta Atkins és molt popular a tot el món. Fins al punt que el nom del metge nord-americà que la va inventar ha donat pas a una empresa que factura prop de 100 milions d’euros anuals amb llibres que superen els 45 milions de còpies. Cantants com Robbie Williams i actrius com Jennifer Aniston han airejat reiteradament les bondats de la dieta, que d’aquesta manera ha aconseguit incomptables adeptes en països tan diferents com Itàlia o Japó.

La dieta Atkins promet baixar de pes aviat, permet menjar el que moltes altres dietes prohibeixen i rebutja els aliments titllats d’avorrits, com a verdures i leguminosas. El truc consisteix a consumir grans quantitats de proteïnes i un mínim de carbohidrats per aprimar. La justificació d’Atkins era que a l’organisme li és més fàcil cremar carbohidrats que proteïnes, per tant transforma els carbohidrats en energia i emmagatzema les proteïnes en forma de greix. D’aquesta manera, en consumir només proteïnes l’organisme es veu forçat a emprar l’energia acumulada en forma de greix i causa una immediata pèrdua de pes.

La dieta Atkins es basa, doncs, en un consum gairebé exclusiu (90%) de proteïnes procedents de carns vermelles, embotits, formatges, ous, mariscs, mantegues, margarines, olis, maioneses, llards, cremes de llet o yoghurt sencer, etcètera. Es deixa un mínim espai (10%) a carbohidrats extrets de les verdures i fruites, i queden prohibits aliments tals com les pastes, farines, arròs, pa i brioixeria, llegums, sucre, begudes alcohòliques i llet.

La dieta Atkins promet baixar de pes aviat, permet menjar el que altres dietes prohibeixen, rebutja aliments ‘avorrits’, com a verdures i leguminosas i prohibe la fibra
Atkins va proscriure també les fruites i verdures riques en fibra a els qui segueixin la seva dieta, ja que la fibra impedeix l’absorció del greix en l’intestí. Les verdures verdes, va sostenir el dietista, no han d’excedir els 50 g per menjar.

Suspicàcies

La dieta Atkins ha rebut, des de la seva formulació, no poques garrotades per part de les societats mèdiques. Aquestes reclamen que els greixos saturats i proteïnes altes en colesterol que acompanyen les fonts de proteïnes han demostrat ser perjudicials per a la salut; estan relacionades amb malalties canceroses; augmenten el nivell d’àcid úric en la sang, igual que les concentracions de triglicèrids i colesterol, afavorint l’aparició de dipòsits cristal·lins en les articulacions i deteriorant els gots sanguinis.

Així mateix s’insisteix que, en trobar-se despullat de carbohidrats, és cert que el cos busca energia en el greix acumulat, però també en els músculs, provocant desgast muscular i fatiga.

Per més que es tracti d’una dieta restringida a 30 dies de durada, a ningú escapa que la seva ocupació perllongada pogués causar efectes secundaris deletéreos. El propi Atkins va tenir un historial d’infart de miocardi, insuficiència cardíaca i hipertensió i va morir als 72 anys a causa d’una lesió cerebral (encara que els seus afins neguen que el seu estat delicat de salut guardés relació amb la dieta que va inventar).

La punta danesa
Per més que la dieta Atkins hagi aixecat suspicàcies al món mèdic sobre la seva salubritat real, no ha estat fins a la passada edició de la revista The Lancet (2004; 364: 897-899) que un equip danès li ha posat pegues basades en l’evidència científica.

L’equip d’investigadors que dirigeix Arne Astrup, de la Universitat RVA de Copenhaguen va assignar a un grup de mig centenar d’individus amb obesitat mórbida una dieta baixa en greixos a seguir per espai de 6 mesos, i a un altre igual li va assignar una altra dieta que únicament limitava el consum d’hidrats de carboni (model Atkins). En finalitzar aquest període, els individus amb dieta Atkins certament havien perdut més pes; però els investigadors van descobrir que en ampliar el seguiment a un any la diferència era inapreciable.

Astrup conclou en The Lancet que la dieta Atkins funciona perquè la restricció a ultrança dels hidrats provoca l’emmagatzematge de glucògen i l’eliminació de les reserves d’aigua associades, «amb el que el pes perdut es deu principalment a una pèrdua de líquid». Amb tot, les absorciometries practicades a tots els pacients de l’estudi no van mostrar una excessiva reducció de la massa muscular.

Tot i que els llibres d’Atkins expliquen que la reducció de pes causada es deu a un augment de la despesa energètica, Astrup considera que és més probable que s’hagi del major poder saciante de les proteïnes enfront dels glúcids. No obstant això, la revisió danesa adverteix que un consum d’hidrats de carboni per sota del normal priva al cervell i als músculs de glucosa i pot ocasionar enrampades i fatiga.

Astrup reconeix que una reducció de l’aportació carbohidratado indueix un risc menor cardiovascular, «però la falta d’antioxidants i minerals de fruites i verdures pot contrarestar aquest efecte i causar un risc encara major». La recepta danesa per aprimar, va subratllar Astrup, consisteix a reduir el nombre de calories sense modificar la piràmide de les classes d’aliment de menor a major consum propugnades per les societats mèdiques «i, sobretot, combatre el sedentarisme».

DE LES PEGUES MÈDIQUES A la RECERCA GOVERNAMENTAL

Img meat
El govern del Regne Unit ha encarregat al National Institute of Clinical Excellence (NICE) una recerca oficial sobre les virtuts i riscos de la dieta Atkins, tenint en compte que prop de 10 milions de britànics la practiquen o l’han practicat en algun moment. El govern és conscient que tres quartes parts de la població adulta de les Illes pateix sobrepès o obesitat. Per aquest motiu hagi encarregat a un equip de 20 metges de prestigiosa trajectòria que verifiqui si els propòsits de les diferents dietes d’adelgazamiento es duen a terme amb garanties sanitàries.

En el que refereix a la dieta Atkins, les preocupacions dels metges britànics sobre els efectes a llarg termini se circumscriuen de moment a una insuficiència renal, metabolisme ossi i hipercolesterolemia; però aquestes preocupacions no estan basades en una evidència solvent sobre aquest tema. Els resultats i conclusions del NICE no es coneixeran fins al proper any.

Des de l’altre costat de l’Atlántico, un estudi realitzat en animals de laboratori suggereix que una dieta basada en proteïnes pot dificultar enormement la concepció i l’embaràs. Investigadors del Colorit Center for Reproductive Medicine (EUA) han revelat que les rates que segueixen una dieta composta en la seva quarta part per proteïnes desenvolupen trastorns que afecten tant a l’embrió com al fetus. Traspolando aquests resultats a l’espècie humana, els experts apunten al fet que les dones que superin l’aportació calòrica proviniente de les proteïnes en un 30% poden quedar exposades a complicacions de concepció i embaràs.

Tot i que el consorci d’Atkins ha restat validesa a semblant recerca, les seves auores insisteixen que la ingestió excessiva de proteïnes augmenta el nivell d’amoníac en la sang, que aquest amoníac danya pel que sembla el gen H19 i que aquest gen exerceix un paper importantíssim tant en el desenvolupament embrionari com a fetal.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions