Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Seguretat alimentària

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Moltes llaminadures i més fruita

El sabor dolç de les llaminadures, més que el contingut energètic, podria explicar perquè els addictes a aquests productes són més proclius a consumir fruita que els no addictes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 08 de Agost de 2006
img_golosians 1

Científics nord-americans han descobert que l’addicció a les llaminadures pot preludiar una tendència saludable al consum de fruites, i estan assajant la possibilitat de reconvertir un mal hàbit nutritiu en un altre saludable. Segons aquest estudi, els molt frugívors prefereixen consumir tentempiés dolços, mentre que els més partidaris de verdures, hortalisses i llegums s’inclinen pels snacks salats.

Img

Més idees per combatre l’epidèmia de diabetis i obesitat que se cierne en tot el planeta? Un grup d’experts de la Cornell University (EUA), dirigit per Brian Wansink, plantegen en un article que publica la revista Appetite la hipòtesi que els addictes a les llaminadures (la síndrome de les quals ha estat batejat com sweet tooth, dent dolça) són més proclius a consumir fruita que els no addictes. Aquesta circumstància, especulen els experts, podria usar-se amb la finalitat de «endolcir» el sabor de determinades verdures, hortalisses o llegums, a fi de garantir una dieta equilibrada en els qui es distingeixen precisament per una ingestió desproporcionada de sucres i hidrats de carboni.

En dir dels especialistes, la clau no està tant en el contingut energètic de les llaminadures com en el seu sabor dolç. Pel que els vegetarians que senten major predilecció per les fruites que per la resta de vegetals són també més propensos a «caure» en la temptació d’un hàbit de llaminadures o xocolata. Wansink i el seu equip van investigar a un total de 14.292 nord-americans entre 1994 i 1996 per determinar si el consum de llaminadures s’associava a un major consum de fruita o de verdures i hortalisses. Va guanyar la fruita; així mateix, van desvetllar que els molt frugívors prefereixen consumir tentempiés dolços, mentre que els més partidaris de verdures, hortalisses i llegums s’inclinen pels snacks salats.

Repercussions dietètiques
Els addictes a les llaminadures són els responsables que el consum de fruites creixi a tot el món
Els dietistes s’han mostrat poc o gens sorpresos per la troballa, ja que molts empren des de fa anys una tècnica de deshabituació de les llaminadures que consisteix a substituir progressivament les melasses i llaminadures per melmelades sense sucre i l’amaneixo de sucre en cereals o iogurts per panses, bayas o dátiles. La tàctica, asseguren els dietistes nord-americans, funciona gairebé a la perfecció, si bé la ciència no hi havia mai esbrinat fins avui que si els sucres i les fruites guarden tan proper parentiu no és tant pel seu contingut com pel seu sabor.

La paradoxa està servida: els addictes a les llaminadures són, al mateix temps, els responsables que el consum i també la producció de fruites no pari de créixer a tot el món. Sobre això últim, Àsia acapara actualment el 61% de la producció fruitera, seguida d’Amèrica del Sud i Àfrica. Europa i Amèrica del Nord no sumen juntes ni el 18%; per contra, són les regions més consumidores.

Predisposició genètica
Per la seva banda, Robert Margolskee, de la Mount Sinai School of Medicine (Universitat de Nova York), ha descobert que la detecció de sabors dolços o agres per part dels receptors de la llengua obeeix a una codificació genètica. «Tots dos sabors», explica Margolskee, «han exercit un paper importantíssim en l’evolució dels éssers humans, permetent a aquests la identificació de fonts riques en sucres (energia) i a evitar els aliments de sabor agre (potencialment tòxics)». Els científics van estudiar a dues estirps diferents de ratolins de laboratori: una que preferia abreurar en un contenidor d’aigua amb sucre i una altra que mostrava predilecció per l’aigua sense sucre. En els ratolins amb tiratge pel dolç van identificar una mutació genètica no present en els ratolins menys llaminers que, per afegiment, és també responsable de l’addicció al dolça.

SUCRE, AMOR I ODI

Img caramelos1
La percepció del sabor dolç inaugura el sentit del gust en tot nounat, i amb el temps passa a associar-se retòricament a conceptes de recompensa i plaure. Molts sinònims del glossari amorós guarden relació amb el dolça; no obstant això, l’addicció al sucre està passant factura de salut a una societat caracteritzada pel gaudi instantani. L’addicció al sucre, sense anar més lluny, propicia que molts homes i dones basin avui la seva dieta en un consum reiterat de dolços, begudes, gelats, melmelades, caramels, gomes de mastegar, entre uns altres.

Lluny d’assimilar l’addicció al sucre a una drogaadicción o abús de substàncies, els experts en salut adverteixen que el sucre blanc conté molt pocs nutrients i només quatre calories per gram. Els aliments rics en sucre blanc sadollen ràpid i ofereixen poca pista a la competència d’altres aliments menys. Però, a més, els sucres inhibeixen la capacitat de glòbuls blancs o leucòcits per fer front a contaminacions bacterianes, per la qual cosa un consum regular i exagerat de dolços disminueix el nostre sistema defensiu i afavoreix l’aparició de catarros, cistitis, vaginitis o botons.

L’addicció al sucre duplica així mateix el risc de patir diferents tipus de càncer: còlon, mama, ovaris, pròstata, ronyó, sistema nerviós i pàncrees; també augmenta el risc de patir malalties cardiovasculars i està directament relacionat amb l’aparició de diabetis no depenent d’insulina en l’etapa adulta. Molt sucre en la dieta implica problemes digestius crònics (males digestions), afavoreix la infecció intestinal de fongs, bacteris i paràsits que, al seu torn, estimulen una major ànsia per consumir sucres.

El consum exagerat de sucre també s’associa amb problemes menstruals, càries dental, inflamació de les genives, canvis en l’estat d’ànim (ansietat i depressió), anèmies i deficiències nutricionals, obesitat, hipoglucèmia (a causa que el pàncrees ha de secretar becs d’insulina per mantenir nivells constants de sucre en sang), hiperactivitat i dificultats de concentració tant en nens com en adults.En condicions d’abstinència, l’inveterado consumidor de dolços pot experimentar fatiga, ansietat, irritabilitat, depressió, apatia, taquicàrdies i insomni. Si s’opta per eliminar tot sucre de la dieta (guareix dràstica), convé tenir en compte que per assimilar la glucosa que l’organisme necessita no n’hi ha prou amb un règim ric només en cereals integrals i verdures. És preferible una certa sacietat quant a proteïnes (peix, làctics, ous, carn, llegums o fruita seca), ja que un dèficit proteic pot recidivar l’ànsia pels dolços.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions