Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Seguretat alimentària

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Oli d’oliva verge i salut cardiovascular

L'estudi europeu Eurolive ha presentat resultats que demostren el benefici cardiovascular dels polifenoles de l'oli d'oliva verge

img_aceite1p 4

Igual que altres olis vegetals, l’oli d’oliva té grasses monoinsaturadas, compostos antioxidants beneficiosos per a la salut. L’oli d’oliva té, a més, una quantitat important de polifenoles que aporten un benefici afegit encara que no existia, fins avui, una evidència que ho demostrés. Trobar-la és el que ha fet el projecte Eurolive, en el qual han participat set centres de recerca d’Espanya, Dinamarca, Finlàndia, Itàlia i Alemanya.


Dirigit i coordinat per l’equip de Maria Isabel Covas, de l’Institut Municipal de Recerca Mèdica (IMIM) a Barcelona, Eurolive ha realitzat diversos experiments. L’últim d’ells és un estudi clínic amb 200 voluntaris sans als quals se’ls va dosar oli d’oliva verge amb diferents continguts fenòlics (baix contingut, mitjà i alt), en dosis similars i durant períodes de 3 setmanes. El contingut fenòlic dels olis era de 2,7 mil·ligrams per quilogram d’oli, 164 mil·ligrams per quilo i 366 mil·ligrams per quilo.

Els participants que van prendre oli amb major contingut de polifenoles tenien un major augment del colesterol denominat «bé» (HDL o d’alta densitat). Els triglicèrids van disminuir en tots els casos i els marcadors d’estrès oxidatiu també van disminuir més com més gran era la proporció de contingut fenòlic de l’oli consumit, expliquen els autors de l’estudi. Aquest últim paràmetre és un dels principals factors de risc per l’ateroesclerosis i risc cardiovascular. En general, els resultats mostren una millora del perfil lipídic, millora que és major quan la proporció de polifenoles augmenta. El treball s’acaba de publicar en la revista Annals of Internal Medicine.

Oli d’oliva verge i polifenoles
El consum d’oli d’oliva verge amb major proporció de polifenoles disminueix l’estrès oxidatiu

Que no es tracta d’una mera correlació casual ve recolzat per altres estudis complementaris realitzats en el marc del mateix projecte. Hi ha estudis in vitro sobre els efectes dels polifenoles de l’oli d’oliva. Estudis in vivo ja no hi ha tants. Un d’ells ho va aportar el mateix projecte Eurolive. Dau a conèixer a la fi del passat any en la revista Free Radical Biology & Medicine, el treball analitzava l’estrès oxidatiu postpandrial que es dona després de la ingestió d’aliment (i en l’estudi, després de la ingestió d’aliment amb oli d’oliva). El mesurament d’aquest estrès oxidatiu, durant el qual s’oxiden molècules de lípids o proteïnes, entre unes altres, és possible prenent mostres de sang de la persona i analitzant les molècules que es generen en el procés d’oxidació, com les LDL oxidasas o els isoprostanos. El destacable és que els resultats de l’estudi, també realitzat amb voluntaris, revelaven que el consum d’oli d’oliva verge amb major proporció de polifenoles disminueix l’estrès oxidatiu.

Els resultats d’Eurolive, afirmen els investigadors, tanca una controvèrsia que s’arrossegava des de fa anys a nivell internacional. Als països mediterranis sempre s’ha assumit que l’oli d’oliva verge era beneficiós per a la salut però no es disposava de cap evidència científica suficient per defensar aquesta postura, explica Maria Isabel Covas. Mancant aquesta evidència, les societats d’altres països ni tan sols veien diferències i assumien com a equivalents els beneficis d’altres olis vegetals i el d’oliva. «Els olis vegetals, com el de colza», defensa Covas, «tenen grasses monoinsaturadas que són beneficioses, però l’oli d’oliva verge té polifenoles que donen una protecció addicional».

I són realment els polifenoles i no una altra cosa? Els compostos fenòlics de l’oli d’oliva verge són fonamentalment el tirosol i l’hidroxitirosol, detalla Maria Isabel Covas. Aquests i els seus conjugats suposen el 70% del contingut fenòlic de l’oli d’oliva verge. «El que podem afirmar és que funcionen dins de l’oli; aïllats de la forma de l’oli, no podem garantir que funcionin». L’observació ve a propòsit del debat obert sobre l’efecte dels suplements que reivindiquen els beneficis antioxidants de determinades substàncies. «No hi ha cap demostració que els antioxidants aïllats fora de la seva matriu natural puguin seguir tenint el mateix paper antioxidant».

En el projecte s’ha estudiat com els polifenoles s’absorbeixen en el cos, el seu biodisponibilidad i el temps de permanència. I el que han vist és que s’absorbeixen bé i que majors dosis d’oli també suposen una major quantitat de polifenoles absorbits. Però també s’expulsen en un temps relativament curt. Per això és aconsellable un consum habitual d’oli verge. Una sola vegada, afegeix Maria Isabel Covas, «no serveix per reduir el risc cardiovascular».

NOMÉS EN OLI VERGE

La investigadora de l’IMIM María Isabel Covas explica que, arran del treball, l’han cridat des de diversos punts del planeta per interessar-se pels resultats. A través d’una d’aquestes trucades ha sabut que a Nova Zelanda s’està fent una oli d’oliva verge d’alvocat. «No sé si té polifenoles, però si els tingués seria, juntament amb el d’oliva verge, els únics olis amb contingut fenòlic».

L’oli verge és el que resulta del premsatge directe del producte del com s’extreu, ja sigui l’oliva o l’alvocat. Que altres olis vegetals verges, com el de colza o el de girasol, no es vegin en les prestatgeries dels comerços es deu a una raó de pes. «Quan estan acabats de premsar són molt àcids, la qual cosa els fa de sabor desagradable. Perquè tingui una palatabilidad acceptable han de ser refinats». Tot oli amb més de 3,3 d’acidesa és refinat i en aquest procés es perden els polifenoles. En el cas de l’oli d’oliva verge, encara tenint aquest característic gust amarg, la palatabilidad és bona i la possibilitat de barrejar diferents proporcions d’oli d’oliva verge i refinat fa la resta.

L’oli d’oliva no s’ha de prendre sol ni com a medicina, expliquen els responsables d’Eurolive, sinó com a part dels menjars. En si mateix, no augmenta el pes dels consumidors si ho fan a raó de dues o tres cullerades al dia. L’oli que major contingut fenòlic aporta és el d’oliva verge. Per això té un gust més fort, una mica amarg i una tonalitat més verdosa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions