Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Seguretat alimentària

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Què passa si com a molt llimona?

La llimona té importants propietats nutritives i aporta substàncies d'acció antioxidant, però el seu consum excessiu pot ser problemàtic

La llimona és un fruit amb abundant quantitat de vitamina C, flavonoides i olis essencials. La seva riquesa en vitamina C i àcid cítric ajuda a prevenir malalties infeccioses i a estimular el sistema immunitari i crear defenses, per la qual cosa el seu consum està especialment indicat per els qui tenen un major risc de sofrir manques de vitamina C. La llimona s’empra sobretot per amanir o realçar el sabor d’altres fruites o plats i preparacions culinàries. Però, què passa si es pren en demasía? L’article explica les conseqüències de consumir molta llimona i assenyala què altres aliments poden ser tòxics si s’ingereixen a l’excés.

Imatge: belchonock

La vitamina C, present en la llimona, contribueix a reduir el risc de múltiples malalties, com les cardiovasculars. A més, a causa que la vitamina C augmenta l'absorció del ferro dels aliments, s'aconsella en cas d'anèmia ferropénica com a acompanyant d'aliments rics en ferro o als suplements d'aquest mineral, ja que accelera la recuperació. A més, l'àcid cítric té propietats antisèptiques i alcalinizadotas de l'orina, per la qual cosa prendre el suc de llimona o llima diluïts beneficia a les persones amb càlculs o litiasis renal, hiperuricemia o gota, ja que facilita l'eliminació d'àcid úric per l'orina. També, pel seu contingut en substàncies astringentes, té propietats beneficioses i resulta una opció saludable com a substitut del vinagre en amanides i altres preparacions culinàries.

Però, què passa si el consum de llimona es fa en grans quantitats, sobretot de vitamina C? No existeixen evidències científiques que pugui ser tòxic, ja que es tracta d'una substància hidrosoluble, és a dir, que l'excés s'eliminaria per l'orina. Però això no significa que una presa desmesurada no tingui conseqüències.

Consumir molta llimona

Igual que tots els cítrics, les llimones són una font excel·lent de vitamina C. Segons el Departament d'Agricultura nord-americana (USDA), una tassa de suc de llimona pot arribar a aportar uns 19 mil·ligrams de vitamina C. Aquesta actua com un antioxidant que neutralitza les molècules reactives (radicals lliures) abans que danyin els teixits. Com a antioxidant, també protegeix les molècules com a proteïnes, grasses i carbohidrats. Les dosis recomanades per l'Organització Mundial de la Salut (OMS) per a la vitamina C se situen en els 90 mil·ligrams diaris per als homes i en els 75 mil·ligrams per a les dones. En general, s'aconsella que els adults no sobrepassin els 2.000 mil·ligrams de consum diari.

La ingesta elevada de vitamina C pot donar lloc a alteracions gastrointestinals com a diarrees i enrampades abdominals

La ingesta elevada de vitamina C pot ser perjudicial i pot donar lloc a alteracions gastrointestinals com a diarrees i enrampades abdominals. També pot afavorir el desenvolupament d'atacs aguts de gota i empitjorar una litiasis renal per càlculs d'oxalat, ja que la vitamina C es transforma en oxalat en el cos humà. Ha de tenir-se en compte, no obstant això, que els efectes secundaris seriosos a causa de massa vitamina C són infreqüents perquè l'organisme no pot emmagatzemar aquesta vitamina.

Es considera també que el contingut d'àcid en les llimones pot agreujar un esòfag inflamat o irritat. No cal oblidar que la combinació d'àcid cítric i àcid ascòrbic del suc de llimona estaria en una qualificació de pH del 2 al 2,6, en una escala on el 0 representa les substàncies més àcides. Quan es parla d'aliments àcids és important entendre el concepte de pH. És un valor que es dona als aliments i que va de l'1 al 14, considerant-se el 7 com a valor neutre. Si el nivell de pH en un aliment és superior a 7, es diu que aquest és alcalí; en canvi, un valor inferior a 7 indica un aliment àcid.

Consum (tòxic) excessiu d'aliments

Abusar dels aliments sans també pot ser perillós. I és que tots els extrems tenen el seu aspecte negatiu, i amb el menjar també succeeix, doncs ingerir a l'excés certs aliments pot arribar a ser contraproduent si no se sap mesurar-los de manera adequada. Alguns tan innocus com l'aigua o la sal poden actuar com a tòxics en quantitats molt elevades.

En el cas de l'aigua el problema d'un consum desmesurat té nom. És la potomanía, una ingesta compulsiva i a l'excés que pot provocar una intoxicació anomenada hiponatremia. Aquesta intoxicació es produeix quan una persona beu tant que l'aigua dilueix la concentració de sòdic en la sang i crea un desequilibri. Això fa que sodi i electròlits com el potassi o el magnesi es dilueixin i alterin el funcionament de l'organisme, col·lapsant les funcions vitals com la respiració, la funció cerebral o la cardíaca. Aquest problema es dona, sobretot, quan el consum exagerat es dona en poc temps, ja que els sistemes que controlen l'equilibri hídric no poden fer bé el seu treball.

Un altre aliment molt comú que pot ser tòxic en demasía és la sal. El sodi és una de les moltes substàncies que l'organisme necessita per funcionar bé. Encara que és ben conegut que l'excés de sal en la dieta és dolent per a persones amb hipertensió, no hi ha molta consciència que aquest excés també pot ser tòxic. Quan hi ha més sodi del necessari en la sang poden produir-se efectes en les cèl·lules cerebrals. Segons l'OMS, la ingesta diària recomanada de sal és de cinc grams al dia (una cucharadita).

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte