Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Seguretat alimentària

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Radiografia basada en l’evidència sobre les dietes d’adelgazamiento

Un estudi publicat en JAMA compara les quatre dietes d'adelgazamiento més populars del món

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 18deGenerde2005

La medicina basada en l’evidència s’ha fet amb un buit a l’ampli món de les receptes d’adelgazamiento. Un estudi del Tufts-New England Medical Center ha analitzat estadísticament l’eficàcia de les quatre doctrines d’adelgazamiento més esteses a EUA. (Atkins, Ornish, Weight Watchers i Zone) i ha arribat a la conclusió que els plantejaments més senzills són els que funcionen millor.

Michael Dansinger i el seu equip del Tufts-New England Medical Center (Boston, Massachusetts) han preferit posar ordre en l’assumpte de les dietes d’adelgazamiento, abans de proposar sense més una nova doctrina. Ho han fet comparant estadísticament l’eficàcia de les propostes de pèrdua de pes formulades pels doctors Atkins, Ornish, l’associació Weight Watchers i la denominada Zone Diet en 160 voluntaris distribuïts aleatòriament. L’edat dels pacients estudiats vària de 22 a 72 anys i l’índex mitjà de massa corporal de 27 a 42.

Es tracta de les quatre doctrines d’adelgazamiento més divulgades a Estats Units, i el que l’estudi demostra és ni més ni menys que la dieta d’òptima eficàcia és aquella que aconsegueix enganxar per més temps. En altres paraules, perd més pes qui més temps dura i millor compleix amb el prescrit en la dieta. Dansinger explica que l’important d’una dieta és que casi com un guant en la vida quotidiana, que resulti còmoda i fàcil de seguir. Si es compleixen aquestes condicions les pèrdues de pes són més llargues i pautades, però sobradament més eficaces.

Una qüestió mèdica
L’eficàcia a llarg termini d’una dieta d’adelgazamiento s’associa clarament amb el grau i la facilitat de compliment
Perdre pes ha deixat de ser una qüestió purament estètica. L’OMS adverteix que el sobrepès i l’obesitat afecten a més de mil milions d’habitants del planeta, atès que la medicina basada en l’evidència vincula els quilos de més a un risc de morbi-mortalitat cardiovascular gens menyspreable. La conclusió és que la gent menja malament i massa, la qual cosa obre la porta a la necessitat de comptar amb esquemes dietètics hàbils i assegurances que puguin prodigar-se a tot el món.

Les quatre dietes analitzades, no obstant això, competeixen entre si per veure qui perd més quilos (i qui ven més llibres o productes relacionats). La Zone Diet assegura que una distribució de calories del 60%/40%/40% per a hidrats de carboni/proteïnes/grasses, respectivament, és la fórmula més eficaç de perdre pes. La controvertida dieta del doctor Atkins, en canvi, proposa mantenir greixos i proteïnes i eliminar els hidrats de carboni. No obstant això, ningú fins ara s’havia proposat comparar ambdues doctrines i verificar quin d’elles se salda amb millors resultats.

L’hora de la veritat
El que Michael Dansinger i els seus col·legues han fet ha estat distribuir a 40 adults amb sobrepès en cadascuna de les quatre dietes apuntades. A més de la Zone Diet i l’Atkins, la fórmula de Weight Watchers passa per una restricció en la porció (grandària/peso dels aliments) i la d’Ornish s’enceba en plantejaments vegetarians, amb només un 10% de l’aportació calòrica d’origen animal.

A l’inici de l’estudi, el pes mitjà dels voluntaris era de 106 kg (homes) i 93 kg (dones). Els participants van seguir un curset per homologar el seu coneixement sobre cadascuna de les dietes seguides, i els investigadors comprovaven la seva evolució mitjançant uns qüestionaris mensuals. Al cap d’un any, Dansinger va trobar que només una quarta part de cada grup havia perdut més del 5% del seu pes, sense registrar diferències significatives entre un plantejament i un altre.

Abans d’acontentar a tothom amb un empat tècnic, els investigadors van voler esbrinar per què raó l’eficàcia obtinguda era tan modesta. Van descobrir llavors que la diferència entre la quarta part que havia superat el 5% d’adelgazamiento i la resta era el compliment seguit.

Els resultats, publicats a l’inici de l’any en la revista JAMA, demostren que la quarta part que va perdre més pes va ser exactament la que millor va entendre el funcionament de la dieta i va fer un millor seguiment. «Les dietes més populars poden ser eficaces per a la pèrdua modesta de pes i la reducció de diversos factors de risc, encara que les seves taxes de compliment són molt baixes i només obté bons resultats qui millor segueix les instruccions», conclou Dansinger en el seu article.

RETRAT D'UN ESTRATEG

Img barometro1

Michael Dansinger no és un nouvingut al panorama nord-americà de les dietes per aprimar. Els seus treballs sobre prevenció de risc cardiovascular visiten assíduament els congressos de l’American Heart Association (AHA) i porta ficat en la comparació de les quatre dietes més populars del país des de l’any 2000.

Però a la seva labor científica suma també un esforç mediàtic que ho ha encastellat en almenys quatre cadenes de televisió de la seva ciutat de residència, Boston. Lloc a predicar, Dansinger, amb una trajectòria com a metge vinculada a la recerca clínica en aterosclerosis, aclareix que el menjar és vida, i que «sentir-nos bé o malament va a dependre en bona mesura del que mengem i com mengem».

Segons Dansinger, el nostre etil de vida és estresante i es veu bombardejat per missatges de productes insalubres, encara que deliciosos, amb els quals poder alleujar la nostra ansietat de forma fàcil i immediata. «És com una conspiració basada en un caminar per aquí de forma inconscient, dirigida. S’imposa traçar un pla i organitzar la rutina alimentosa amb previsió, disciplina i realisme». No és partidari de «dietes» sinó de «estratègies alimentoses» que tinguin en compte els gustos personals, el perfil de salut, l’estil de vida de cadascú i les preferències culinàries. El seu missatge és molt senzill: la millor fórmula per perdre pes és la que més implicació personal aconsegueix.

Col·laborador de Dansinger en la Tufts University de Boston, Ernst Schaefer assegura que el Popular Diet Study pretén desacralizar les fórmules rígides d’adelgazamiento i promulgar una dieta personalitzada per a cada individu, a manera de vestit amb el qual pugui sentir-se a gust. «Es tracta d’alguna cosa que només té sentit si resulta eficaç, i només resulta eficaç en la mesura que s’individualitza», raona l’expert.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions