Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Seguretat alimentària

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

És dolent menjar les llavors de síndria?

Les llavors de síndria es poden menjar: no provoquen problemes intestinals, són molt riques en fibra i tenen altres propietats nutricionals molt interessants

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 26deAgostde2021
beneficios de comer semillas de sandia Imatge: IlonaF

Les síndries sense llavors són l’èxit de l’estiu. Des de fa uns anys, la seva presència és cada vegada major en supermercats i fruiteries. Però això, que per a moltes persones resulta tan pràctic i és un avantatge, també suposa una pèrdua, perquè les llavors de les síndries tenen propietats nutricionals molt interessants per a la salut. És recomanable menjar-les? Quins nutrients aporten? Hi ha llavors que no hem de menjar? Responem a aquests dubtes en les següents línies.

A l’hora de comprar una síndria, moltes persones valoren que no tingui llavors. Les síndries sense llavors són més còmodes de menjar i li donen major tranquil·litat als qui encara pensen que consumir aquestes llavors provoca problemes intestinals, com a apendicitis o diverticulitis. No obstant això, també hi ha els qui prefereixen les síndries amb llavors, precisament, perquè les mengen. Té sentit fer això? Pel que sembla, sí.

🍉 Què aporten les llavors de síndria?

Les llavors de síndria “són una font considerable de nutrients en la dieta i poden tenir beneficis econòmics i per a la salut a causa del seu contingut de fibra, minerals, fenòlics i activitat antioxidant“. Així ho assenyala un estudi realitzat en 2016 i publicat en el International Journal of Nutrition and Food Sciences.

Els resultats de la recerca, en la qual es van analitzar tres varietats de síndria, indiquen que les llavors contenen els següents elements d’interès nutricional:

  • Aigua (fins a un 8,5%)
  • Carbohidrats (entre un 9,5% i un 15,3%)
  • Proteïnes (entre un 16,3% i un  17,7%)
  • Grasses (entre un 26,5% i un 27,8%)
  • Fibra (entre un 39% i un 43,2%)
  • Minerals (sobretot, potassi), seguit de quantitats apreciables de calci, fòsfor, manganès, sodi i zinc.
  • A més, les llavors de síndria aporten energia: 100 grams d’aquestes llavors contenen, en mitjana, unes 360 kcal.

🍉 Les llavors de síndria causen problemes intestinals?

Les llavors de síndria aporten nutrients beneficiosos per a la salut. Ara bé, és veritat que menjar-les pot ocasionar problemes intestinals? Miguel A. Lurueña, doctor en Ciència i Tecnologia dels Aliments, explica en aquest article que no. “Es diu que això podria causar apendicitis a causa de l’acumulació en l’apèndix de les restes no digeribles d’aquestes llavors, però la veritat és que és molt poc probable. Un estudi va investigar el tema analitzant l’apèndix de gairebé 2.000 persones operades i només va trobar restes vegetals sense digerir en una d’elles”, apunta.

“Les llavors de síndria poden menjar-se sense problema”, afegeix la dietista-nutricionista Beatriz Robles, també experta en seguretat alimentària. “És important aclarir que, en contra de la creença popular, menjar llavors no incrementa el risc de patir afeccions intestinals com diverticulitis i que les guies de pràctica clínica de l’Associació Americana de Gastroenterología no troben evidència per a prohibir-les de manera general en aquests pacients”, detalla.

🍉 Com menjar les llavors de síndria?

L’habitual és consumir-les tal qual, juntament amb la fruita, amb cada mos. Però si això ens resulta incòmode o estrany, també les podem rostir. Després d’assecar-les en el forn (a 150-160 °C durant uns 15 minuts), podrem consumir-les a manera de snack saludable (com si fossin pipes de gira-sol o de carabassa) o trossejar-les per a afegir-les en altres receptes, com fem amb la fruita seca en les amanides.

Cal prendre precaucions?

Els principals recaudos cal prendre’ls amb els nens petits, que no haurien de menjar les llavors de síndria, sobretot, per a evitar ennuegades. D’altra banda, les llavors de síndria contenen amigdalina —un precursor del cianur— que, en aquest cas, s’allibera quan les masteguem crues, no quan s’empassen senceres (a diferència d’altres llavors que sí que donen problemes quan s’empassen, en la digestió).

Quines llavors no haig de menjar?

Les llavors de síndria són bones per a la salut i el seu consum no comporta cap risc per a l’intestí. No obstant això, hi ha altres llavors d’aliments quotidians que no hem de menjar pels seus nivells de toxicitat. “Algunes plantes contenen compostos tòxics que s’acumulen fonamentalment en les llavors, mentre que en la part comestible apareixen en quantitats residuals i no suposen un problema”, explica Robles. I ens dóna alguns exemples.

“Les llavors de pomes, cireres, préssecs, prunes, peres o albercocs contenen glucósidos cianogénicos, que es transformen en cianur d’hidrogen quan els masteguem o digerim. També estan presents en la carn de la iuca, però el processament els destrueix”, diu l’experta. Per això, la iuca no ha de consumir-se crua, com tampoc aquests altres aliments.

A més, “les llavors del litxi contenen hipoglicina A i metilenciclopropilglicina (MCPG), dos aminoàcids que poden produir hipoglucèmia i encefalopatia”, aclareix Robles. També indica una curiositat: “Sent estrictes, els llegums són llavors i contenen alguns ‘antinutrientes com les lectines, que impedeixen l’absorció d’alguns nutrients i a altes dosis són tòxiques, o els fitatos que impedeixen l’absorció d’alguns minerals”. Hem de deixar de consumir-les o preocupar-nos per això? No. Els llegums són aliments molt beneficiosos per a la salut, “les lectines s’eliminen amb la cocció i els fitatos, amb el remullo”.

Etiquetes:

llavors síndria

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions