Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Seguretat alimentària

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Un entrepà sa i segur per als teus fills

Una de les preparacions més recurrents són els entrepans amb embotit, una elecció vàlida sempre que se segueixin les recomanacions de consum

Img bocadillo sano seguro hijos port Imatge: NatashaBreen

Fàcils de preparar, els entrepans són una bona opció per berenar, desdejunar o portar en excursions d’un dia. Les varietats són infinites, tant com les preferències i el grau d’originalitat de cada persona. Una de les preparacions més recurrents són els entrepans a força d’embotits com el xoriço o el pernil, una elecció vàlida i segura sempre que no s’abusi del seu consum i se segueixin les recomanacions d’ingesta per a aquest tipus de productes. En la varietat està la seguretat. L’article explica quins són les millors opcions, més sanes i segures, a més de quines precaucions sanitàries han de tenir-se per preparar entrepans.

Img bocadillo sano seguro hijos
Imatge: NatashaBreen

Els entrepans estan entre les opcions més utilitzades quan es prepara menjar per portar fora de casa (excursions, escola o treball). També són una bona idea per a berenars i desdejunis infantils si s’aposta per la varietat. De fet, suposa una alternativa més sana que la brioixeria industrial. Desdejunar o berenar amb pa aporta hidrats de carboni que es converteixen en sucres i aquests en energia. Per tant, un entrepà ben elaborat i equilibrat és una bona elecció si se segueix una dieta variada, en la qual tenen cabuda fruites, verdures, peix, carn i cereals, tots en les quantitats i racions adequades.

Opcions sanes per als entrepans

En l’elaboració d’entrepans és important no caure en la monotonia i apostar per la varietat

El desdejuni i el berenar són dos menjars imprescindibles, tant per a nens com per a adults: es calcula que el desdejuni ha de representar entorn del 25% de la ingesta total diària, mentre que el berenar, sobre el 15%. Ambdues es realitzen per no estar tantes hores sense ingerir aliments entre els menjars principals. Si no es berena, es pot arribar a l’hora del sopar molt famolenc i menjar amb molta ansietat (ràpid i mastegar poc), la qual cosa comporta digestions molt pesades. D’aquí la importància de berenar o desdejunar. Les opcions són nombroses i entre elles es troben els entrepans.

Img dia del sandwich
Imatge: denio109

Freds o calents. Els aliments que poden anar en l’entrepà són molts, des de làctics (formatge fresc, quesitos), vegetals (fulles d’enciam, tomàquet, pastanaga rallada) i embotits (pernil serrà, pernil cuit, xoriço o sobrassada). Dins dels fiambres i els embotits, els menys grassos que aporten proteïnes i vitamines són el pernil serrà, el llom, el pernil cuit i el pit de pollastre de gall dindi o pollastre. És aconsellable no caure en la monotonia i preparar entrepans diferents per a cada dia.

Una de les recomanacions és que també s’afegeixin ingredients “verds”, és a dir, vegetals que contribueixen amb fibra i vitamines. És important també vigilar l’amaneixo . Les salses, amb moderació.

Si ben el contingut de l’entrepà és fonamental, també ho és el pa. El normal té menys grasses que el pa de motlle; per tant, és preferible el primer. El pa integral posseeix un valor nutritiu superior al blanc, doncs aporta més vitamines i fibra. També és essencial no oblidar les racions de pa; es calcula que un entrepà d’uns 80 grams resulta una ració vàlida per a un adult amb un estil de vida més aviat sedentari.

Precaucions sanitàries en l’elaboració d’entrepans

Img bocata sano tomate
Imatge: eskymaks

Quan es prepara un entrepà amb pernil cuit, per exemple, ha de tenir-se en compte que es manipulen les rodanxes, que entren en contacte amb les mans, la taula i altres utensilis. En aquests casos, pot produir-se una contaminació microbiana, que augmenta si les condicions de temps i temperatura són favorables. Un dels patògens més associats a l’elaboració d’entrepans freds és Staphylococcus aureus, relacionat amb les carns guarides cuites, com el pernil.

Altres patògens que poden vincular-se a l’entrepà és la histamina , associat sobretot al peix i una conservació de l’aliment a temperatura ambienti. També es detecta en formatges o embotits.

Per evitar riscos és important que els entrepans no es deixin a temperatura ambienti durant més de quatre hores; limitar tant com sigui possible el temps que transcorre entre l’elaboració i el consum; emmagatzemar-los a temperatures de refrigeració, si és possible; i embolicar-los bé. L’entrepà ha de mantenir-se fred fins que es mengi i no amanir-ho, si és el cas, fins al moment de la ingesta. Ha de tenir-se en compte que un dels aliments que més s’espatlla amb la calor són les proteïnes d’origen animal menys cuinades o crues.

El pa necessita unes condicions de conservació especials per evitar canvis físics i químics. Temperatura d’emmagatzematge o migració de la humitat s’associen a la duresa del pa. L’envasament correcte redueix la pèrdua d’humitat a l’atmosfera. Si no es consumirà en un o dos dies, és recomanable guardar-ho en una panera o bossa de paper, no de plàstic, per evitar la humitat. Si es menjarà al cap de més de dos dies, llavors és millor ficar-ho en una bossa de plàstic i congelar-ho. Entre les principals amenaces del pa estan els fongs (Aspergillus i Penicillium).

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions