Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Xocolata negra, tauleta de salut

Els flavonoides continguts en la xocolata semblen jugar un efecte protector enfront de malalties cardiovasculars pels seus efectes antioxidants
Per Jordi Montaner 25 de novembre de 2003

Durant anys la xocolata ha estat objecte d’una infinitat d’acusacions. Des de font de vici fins a origen de càries infantils, passant per addiccions incontrolables, problemes metabòlics, cefalees o sobrepès. D’un temps per a aquesta part, no obstant això, la xocolata s’està reivindicant com a font de salut. Si els resultats de diferents recerques acaben confirmant-se, aviat podria figurar entre les prescripcions de tot metge de capçalera.

Un article publicat fa uns mesos en la revista Nature (424:1013, 28/8/2003) va buidar tota incògnita sobre el paper protector dels flavonoides del cacau i de la xocolata enfront de la malaltia cardiovascular. Un equip dirigit per Mauro Serafini, de l’Institut Nacional Italià per a la Recerca dels Aliments i la Nutrició (Roma), han identificat al flavonoide responsable, l’epicatequina, que actua com a antioxidant en els vasos sanguinis i prevé la formació de plaques d’ateroma (arterioesclerosi). No obstant això, els investigadors transalpins subratllen que l’efecte antioxidant del cacau s’inhibeix normalment per acció de la llet amb la qual s’acompanya tant la seva presentació soluble com bona part de les pastilles de consum més estès. En altres paraules, que perquè la xocolata resulti veritablement sa, li sobra la llet.

Serafini va dur a terme un estudi amb 12 voluntaris sans, als qui va fer provar diferents varietats de xocolata i va observar que l’absorció d’epicatequina en l’organisme es veia dificultada en les xocolates que incloïen llet o derivats lactis en la seva composició. «Aquesta troballa alimenta la controvèrsia que les accions antioxidants de determinats productes que ingerim pot contrarestar-se mitjançant l’acció d’altres components de la dieta, al mateix temps que dóna suport al concepte que els flavonoides exerceixen un paper essencial enfront de les malalties del cor i degeneratives», assenyala l’investigador.

Carl Keen (Universitat de Califòrnia) va més lluny encara i sosté que l’epicatequina podria actuar «com una aspirina de baixa dosi» en l’organisme, exercint una activitat antiplaquetaria i protegint enfront de l’ictus o l’infart. «El nostre grup no sols va observar un increment de la capacitat antioxidant després del consum de xocolata, sinó una variació de certs components que afecten els vasos sanguinis». L’especialista estatunidenc va mesurar l’efecte dels flavonoides en 25 voluntaris que havien ingerit 25 g de xocolata, i ho va comparar amb altres voluntaris que havien menjat només pa. «Entre dues i sis hores després d’haver pres xocolata, la sang dels voluntaris va registrar una disminució de l’agregació plaquetària que no es va donar quan el producte consumit era el pa», relata.

Una petita tauleta de xocolata negra (sense llet) aporta a l’organisme, segons Keen, tants flavonoides com sis pomes, una mica més de quatre tasses de te o dos gots de vi negre.

Nèctar dels déus

L’acció antioxidant de la xocolata podria veure’s limitada per altres components de la dieta, especialment de la llet

Cristóbal Colón no sols va descobrir Amèrica. De tornada a Espanya, en 1502, va portar amb si algunes llavors de cacau que els indígenes utilitzaven com a moneda de canvi; encara que l’almirall va ignorar sempre la seva cotització quant a salut. En la societat asteca, per contra, s’atribuïen a la xocolata qualitats místiques (el seu nom botànic, Theobroma cacau significa en grec «aliment dels déus»). Hernán Cortés va testificar com Moctezuma bevia amb assiduïtat un estrany nèctar que els asteques denominaven xocalt (aigua amarga), elaborat a base de cacau, blat de moro triturat, espècies i aigua. «Aquesta beguda li fa a un més forta i resistent a la fatiga», relatava el conqueridor.

Fins a la seva utilització industrial, la xocolata va gaudir durant segles d’un cert halo d’aliment exquisit i reconstituent, que el nostre eclèctic receptari va introduir com a condiment en determinades salses, com a desdejuni i berenar, o com a acompanyant del cafè en la sobretaula. La seva pasta de sublim i fàcil fusió va acabar, no obstant això, relegant la xocolata a la categoria de llaminadura amb la qual alimentar múltiples capritxos. I va acabar generant addiccions tan insidioses que aviat va merèixer gairebé l’apel·latiu de pecat, súmmum de vicis «sense cap virtut», en opinió d’algunes veus.

La ciència, no obstant això, va acabar jugant a favor dels partidaris del plaer i, posats a indagar en coses bones de la xocolata, científics californians van publicar en 1996 un article en The Lancet, en el qual es deixava constància que les catequinas (flavonoides) de la xocolata superaven a les del te en la seva acció antioxidant. Els autors no proposaven introduir més cacau en la dieta, però recordaven que «combinar una mica de xocolata amb una tassa de te és saborós i sa alhora».

Desmitificación d’una culpa

Com per art d’encantament, en els últims 10 anys han proliferat treballs científics que podrien parar els peus als pares o educadors que intentin frenar el consum de xocolata per part dels adolescents. Doncs bé, resulta que el greix saturat de la mantega de cacau, l’àcid esteàric, no augmenta el colesterol dolent (LDL). Al contrari, sembla ajudar el fetge a eliminar l’excés d’aquest lípid de la sang. Tampoc surten més grans en la cara per abusar de la xocolata; encara que una dieta sana millora sempre l’estat de la pell, l’acne es deu a una producció excessiva de sèu causada per factors hormonals, i no dietètics. Respecte a la migranya, un treball publicat en Cephalalgia va concloure recentment que la xocolata no provocava els maldecaps del grup que el va prendre en gran quantitat, comparat amb un altre que va consumir una beguda amb succedani (garrofes).

De les càries, és cert que existeixen aliments més cariógenos que uns altres i que la xocolata, pel seu contingut en sucres, es troba entre els de major perill. No obstant això, si aquest i altres aliments cariógenos es consumeixen amb els menjars i abans del raspallat, el risc desapareix. A més, la xocolata es dissol ràpidament i no està molt temps en contacte amb l’esmalt dental (els caramels tous i enganxosos són molt més nocius).

A propòsit de l’addicció a la xocolata no existeixen dades definitives. Tres són les substàncies de la xocolata que poden incidir en l’estat d’ànim (molts li atribueixen qualitats antidepressives). El seu contingut en cafeïna i teobromina el converteixen en un estimulant lleu. La feniletilamina produeix un efecte plaent a nivell cerebral i l’anandamida causa relaxació i sensació de benestar. Aquests dos últims compostos també estan en l’haixix, per la qual cosa alguns treballs van suggerir que la xocolata podria tenir efectes addictius similars als del cànnabis i justificar, d’aquesta manera, el seu apel·latiu polpular. No obstant això, s’ha demostrat que la concentració d’aquestes substàncies en una tauleta és insuficient perquè la xocolata provoqui efectes addictius.

LA CATEQUESI DE LA CATEQUINA

Img chocolate22

Educar a menjar bé no és qüestió de prohibir. En una cultura cada vegada més inclinada a l’orgànic i el funcional en els aliments, les nostres generacions emergents han de conèixer les qualitats de quant s’emporten a la boca i recompondre la seva selecció de gustos entorn del valor de l’ingerit. Com els bífidus actius, les vitamines o els minerals, els més joves tenen dret a conèixer que els flavonoides inclosos en algunes fruites, el te o el vi negre milloren, com en el cas de la xocolata, els nivells d’antioxidants en la sang fins a un 20% i redueixen el colesterol LDL.

Cal subratllar que aquest efecte està present d’igual forma en cebes, pomes, mongetes, soia i sucs de taronja o raïm, i que és millor menjar de manera extensiva (molts aliments diferents) que intensiva (més del mateix). L’avantatge de fruites i verdures és que, a més de flavonoides, contenen fibra, vitamines i minerals. L’avantatge de la xocolata és el seu inigualable sabor (i millor, com més amarg, quanta menys llet o sucre).

«És possible que a partir d’ara puguem pecar amb una mica menys de remordiment», comenta Franz Messerli, un expert en hipertensió de Nova Orleáns que centra el poder curatiu de la xocolata en els polifenoles. «Els polifenoles són uns components químics que també es troben en altres substàncies, com el te verd; són flavonoides, concretament catequinas, i els científics creuen que són dites catequinas les que més efectes antioxidants i antitumorals posseeixen». Quatre són les principals catequinas que es donen cita en la xocolata: EC (epicatequina), ECG, EGC i EGCG.