Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Noves tecnologies > Internet i telecomunicacions

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aprendre a viure sense el mòbil

Diverses estratègies ajuden a reduir la dependència del telèfon mòbil i optimitzar-ho solament com a eina útil

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 19 de Desembre de 2012

Els experts ja parlen de la “sensorialidad tecnològica” per explicar que cada vegada més el mòbil, sobretot si és un smartphone, està integrat en el nostre cicle biològic fins al punt que, per a algunes persones, la comunicació permanent és una nova dimensió sensorial que guanya pes enfront de sentits com la vista o l’oïda. Aquesta hiperconexión amb els contactes, mitjançant trucades o missatgeria, crea un vincle emocional molt fort que pot arribar a convertir-se en una dependència. Si, a més, se sumeixi la necessitat d’estímuls informatius continus des de Twitter, Facebook o Internet, l’usuari acaba per relacionar-se amb el món solament a través del seu mòbil. Aquest article ofereix algunes tàctiques que ajuden a viure sense estar tan pendent del mòbil.

Imatge: George Kelly

Primer, sensació de ceguesa comunicacional

Més enllà que existeixi o no una síndrome clínica descrita per a aquest tipus de dependències compulsives, és bé mantenir certa distància enfront de la tecnologia entrenant el cos i el cervell per viure períodes de desconnexió, tant informativa com dels contactes. Per tenir consciència de la dependència que genera l’hàbit al telèfon mòbil, no hi ha gens millor que passar un dia amb el telèfon apagat, i si és en període laborable millor.

Al principi, sense mòbil, es té una sensació de vertigen i desorientació, per no poder seguir l’impuls de comunicar-se amb els sers estimats

Es tindrà llavors sensació de vertigen i desubicación, per no poder seguir el primer impuls de comunicar-se amb les persones benvolgudes mitjançant WhatsApp o una trucada. També se sentirà inseguretat i desprotecció, al no poder accedir al correu electrònic cada cinc minuts per veure si hi ha novetats o avisos urgents. És una sensació similar a la de les persones que proven a caminar pel carrer amb els ulls tapats per veure com se senten els invidents; una sensació que es podria cridar de “ceguesa comunicacional”.

També es notarà que creix l’ansietat en els temps morts, en la parada de l’autobús o el metre, moments que en general s’aprofiten per consultar Twitter, Facebook o Instagram, o bé per escoltar música d’iTunes Match, Google Play o Spotify. Sense el smartphone i les seves aplicacions, la persona se sent aïllada i desorientada al principi. De fet, si es fixa al seu al voltant, mentre ella no fa gens, la resta trasteja en els seus mòbils: se sentirà rara.

Després, alliberament i major concentració

No obstant això, a mesura que passin les hores, o els dies, pot ser que la persona comenci a adonar-se que no necessita mirar la pantalla cada cinc minuts, que no és tan important seguir fins a l’última foto publicada pels seus contactes en Facebook o Twitter, o estar al tant de manera compulsiva de la portada del seu mitjà on line favorit, que al cap i a la fi no canvia cada cinc minuts.

Per contra, és molt possible que comenci a relaxar-se, a concentrar-se més en el que fa a cada moment. En el cas de les relacions socials i de parella, l’absència de mòbils pot significar aprofundir més en converses sinceres i interessants o no eludir l’avorriment amb la pantalla del smartphone i afrontar-ho amb la cerca de noves activitats.

En el cas de les relacions socials i de parella, l’absència de mòbils pot significar aprofundir més en converses sinceres i interessants

La falta de connexió permanent també obliga a ser més regulars en els hàbits, a complir horaris amb més rigor i arribar a les cites amb més puntualitat, ja que no es pot avisar d’un retard sobre la marxa. Si es perllonga l’experiència durant diverses setmanes, la vida començarà a ser més pautada i menys estresante. Ja no es dependrà del mòbil i, potser, una vegada ja connectat de nou, la relació sigui diferent, menys subjecta a la seva influència.

No es tracta d’oblidar-se per sempre del mòbil, que és sens dubte un gran invent, sinó d’aprendre a controlar les emocions i els impulsos inconscients respecte a est; l’important és que ell estigui sota el domini de la persona, no a l’inrevés. Per a això, el millor és crear l’hàbit de no dependre d’ell, adonar-se, mitjançant l’experiència, que no passa gens si s’està quatre hores desconnectat, o vuit o deu.

Estratègies per reduir la dependència

  • El primer pas serà desconnectar el mòbil en arribar a casa a la nit; és la millor manera de començar, ja que de pas s’aprofitarà per concentrar-se més en la parella i la família. L’avantatge de començar així és que, per educació, molta gent no crida a partir d’una determinada hora i, si ho fa, utilitza el telèfon fix.

  • Un bon consell és tenir una safata a la porta de casa on cada membre de la família dipositi el seu mòbil en entrar. És una mesura que ja s’aplica en nombroses reunions socials.

  • És molt útil acostumar-se a usar la bústia de veu per marcar les hores en què no s’agafarà el telèfon i, alhora, poder recollir les trucades importants.

    En arribar a casa a la nit és la millor hora per començar a desconnectar-se del mòbil per un llarg període

  • Es pot deixar un missatge de bústia de veu amb l’avís que fins al matí següent no es connectarà el mòbil i deixar, de pas, el nombre del fix com a mesura d’urgència.

  • És recomanable avisar a les diverses xarxes socials en les quals es participi que l’usuari estarà desconnectat, per si algú vol deixar un missatge.

  • El període de desconnexió es pot ampliar a l’hora de menjar, de manera que en sortir de l’oficina s’avisi que s’estarà desconnectat. Si el cap fa mala cara, sempre és possible dir-li que en el local on es menjarà la cobertura és molt baixa; en realitat, seria molt estrany que necessités cridar i també és bé que s’acostumi a respectar les pauses dels seus empleats. Una bona part de la dependència del mòbil es deu al poc respecte que tenen els altres pels moments lliures de la persona.

  • Mentre s’està en l’oficina i enfront de l’ordinador, no és mala idea desconnectar el mòbil si es té un aparell fix davant i connexió a la Xarxa. En molt possible que no es necessiti tenir-ho encès, doncs qui ho desitgi pot contactar per correu electrònic, xat o pel fix; en canvi, per a l’usuari significa un augment del període de desconnexió.

Substituts del mòbil


Imatge: Ivaylo Georgiev

Com hi ha certes utilitats del telèfon de les quals no es poden prescindir, o hàbits en els altres difícils de canviar, el millor és buscar alternatives que solucionin aquesta dependència:

  • Sempre que sigui possible, s’ha de portar una llibreta amb els nombres dels fixos dels diferents llocs on s’estigui i modificar la bústia de veu del mòbil cada vegada que es canviï de lloc: la casa, l’oficina, un restaurant o qualsevol altre lloc on tinguin un telèfon al que es pugui cridar.

  • És molt recomanable avisar per endavant als contactes que a determinades hores es té el mòbil desconnectat, per acostumar-los al fet que no cridin si no és urgent; també com a manera d’advertir-los que a aquestes hores les trucades poden ser inoportunes.

  • Tampoc és mala idea usar la llibreta per apuntar encàrrecs i cites que abans s’escrivien en el sistema d’alarmes del mòbil.

  • Un altre ús de la llibreta és descriure el motiu de les trucades que es desitja fer immediatament, per ponderar si en realitat són urgents o no i es poden deixar per als períodes en què s’ha decidit estar connectat.

  • Per els qui usen el telèfon com a reproductor de música, poden substituir-ho per un reproductor MP3 clàssic, que els oferirà el mateix resultat.

  • Per descomptat, les persones que empren també el mòbil com a rellotge, poden substituir-ho per un de polsera.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions