Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Noves tecnologies

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cinc programes saludables enfront de l’ordinador

Programari per prevenir les diferents patologies derivades de l'ús intensiu de l'ofimàtica

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 24 de Gener de 2013

Les malalties relacionades amb els ordinadors augmenten a mesura que es fa un úscada vegada més intensiu d’ells. Per aquesta causa es poden trobar a la Xarxa i al mercat programes per fer pauses, practicar determinats exercicis o corregir les posicions en les quals treballem. Una bona cadira és indispensable, i no està de menys tenir coixins per a les mans i colzes o un teclat no massa elevat. Però el programari de prevenció també és fonamental. En aquest reportatge s’ofereixen diversos consells sobre aquest tema i cinc programes que poden evitar el cansament enfront de l’ordinador i altres dolències associades a la seva utilització, com l’estrès, la síndromedel túnel carpiano (STC), les lesions per esforços repetitius (RSI) i els problemes d’esquena i oculars.

Imatge: 24oranges

La situació i altura de l'ordinador, la cadira i la taula en la qual s'utilitzi, així
com la postura de l'usuari, intervenen de forma directa en l'aparició d'aquest tipus de dolències, per la qual cosa poc poden ajudar els programes si no es tenen en compte les recomanacions d'ergonomia i seguretat en el treball.

Els ordinadors portàtils, pel seu disseny, poden produir dolències després d'un ús continuat sense les condicions adequades

Els ordinadors portàtils, pel seu disseny, poden produir dolències
després d'un ús continuat sense les condicions adequades. Existeix
tota
una gamma de productes
per adequar-los a les
posicions saludables en què hauria de treballar l'usuari, però aquests accessoris no són substituïbles pels necessaris temps de descans, que es regulen mitjançant programes de programari.

Pauses estipulades pel programari

La majoria dels programes dedicats a combatre la fatiga i altres problemes derivats de contínues jornades enfront de l'ordinador obliguen a l'usuari al fet que realitzi pauses laborals cada cert temps; ho fan mitjançant el bloqueig en major o menor mesura de l'equip durant períodes que es poden regular. Durant aquestes parades és aconsellable aixecar-se de l'ordinador, almenys deu minuts
cada hora, i caminar o realitzar alguns exercicis senzills d'estiramiento
.

Existeixen dos tipus de pauses: normals i curtes. Les pauses
trucades normals estan pensades per fer-les una vegada cada hora de treball i per un
període no inferior a deu minuts. Les pauses curtes se solen programar cada deu o quinze minuts i per un temps d'entre quinze i trenta segons. Alguns programes ofereixen la possibilitat de configurar tres tipus de pauses segons la durada i intervals de cadascuna.

La majoria de les aplicacions obliguen a l'usuari al fet que realitzi descansos cada cert temps

En les pauses curtes es pot relaxar la vista mirant el més lluny possible i canviant el punt d'enfocament. El fet de fixar la mirada durant molt temps en un mateix punt, per exemple un monitor, produeix una sèrie de problemes oculars que poden prevenir-se en la majoria dels casos
amb
uns senzills consells
.

Perquè les pauses siguin més efectives es poden realitzar exercicis d'estiramientos. Alguns programes inclouen imatges i vídeos amb les postures que ha d'adoptar l'usuari perquè serveixin de guia a l'hora de fer-los. Són exercicis senzills que estan pensats perquè es puguin dur a terme a casa o en el lloc de treball i utilitzant els objectes que puguin estar a l'abast, com la cadira i la taula. Cada postura exercita una part del cos, i es realitzen en sèries que canvien en cada pausa.

Els programes un a un


  • Quicksilver. Facilita l'automatització de tasques que es repeteixen amb freqüència, la qual cosa és una forma d'evitar clics
    de ratolí i moviments innecessaris i optimitzar la productivitat enfront de l'ordinador. Està orientat per substituir la majoria de les accions habituals per combinacions de tecles que llancen
    programes, obren documents o els envien per correu electrònic. Per Mac.

  • AntiRSI. És un programa per fer pauses molt senzill d'usar, i després de lainstalación queda configurat de forma bàsica, però
    suficient per a la majoria dels usuaris. Disponible en la Mac App Store per 5,49 euros.

  • MacBreakZ.Monitora l'activitat i inclou quaranta exercicis d'estiramientos musculars tant de braços com de cames i esquena. Està en la Mac App Store per 8,99 euros.

  • TimeOut. La seva funció reguladora més destacada, entre moltes altres, és que permet ajustar el nivell de transparència del fons de pantalla. A més, ofereix la possibilitat de posposar els descansos i el temps que triga a enfosquir-se la pantalla, un acte que marca l'inici del descans. Entre les característiques del programa, està la possibilitat d'executar aplicacions en iniciar i acabar els descansos. Una utilitat d'aquesta funció és activar l'estat "absent" al programa de missatgeria. Es troba en la Mac App Store de manera gratuïta.

  • BigStretch . L'únic de la llista disponible per Windows, versions 7 i 8 incloses, és un programa molt senzill i intuïtiu d'usar que recorda quan s'ha de fer una pausa per evitar la síndrome RSI i convida a la realització d'una sèrie d'exercicis d'estiramientos de les extremitats i l'esquena.

    RSS. Sigue informado

    Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte