Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Noves tecnologies > Internet i telecomunicacions

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com evitar que les noves tecnologies et distreguin

Les xarxes socials i Internet fan que perdem molt temps, sense amb prou feines adonar-nos. Per sort, hi ha apps per evitar que l'ordinador i el telèfon ens robin l'atenció

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 28 de Febrer de 2020
Apss para movil para no perder tiempo Imatge: Pexels

Alguna vegada, després d’un dia atrafegat, has tingut la sensació de no poder recordar en quina has invertit tot el teu temps? O que, malgrat haver treballat en diverses tasques, t’ha faltat l’alleujament que produeix haver donat carpetada a algun assumpte urgent? Pansa, sí, i encara que hàgim descansat com poc mitja hora. I el més probable és que sigui així perquè la nostra jornada hagi transcorregut a trompades entre les tasques importants, les distraccions més habituals (xarxes socials, missatges i correus electrònics) i, finalment, el temps malgastat a tractar d’organitzar-nos, o fins i tot a culpar-nos per no haver estat capaços de fer-ho. Com posar-li fre? Les següents apps t’ajudaran a no perdre tant el temps amb el mòbil i l’ordinador.

Es calcula que passem una mitjana d’1,38 hores diàries a les xarxes socials, enfront de les 2,53 que encara dediquem a veure la televisió. Encara que aquesta última segueixi sent la reina en consum de temps, hi ha una diferència crucial que fa que Internet suposi un major risc per a la nostra organització quotidiana: mentre que l’habitual és veure la tele durant unes hores concretes i consecutives, la Web i les xarxes socials ens acompanyen a tot moment mitjançant els dispositius mòbils i interrompen de forma constant nostres tasques. A les hores que els dediquem, hem d’afegir la quantitat de temps i dispersió intel·lectual que genera el seu ús, alguna cosa difícil de determinar. És a dir, sovint el major risc resideix que ni tan sols som conscients de com estem emprant el temps.

Quin és el meu problema amb les noves tecnologies?

Parlem amb Santiago Álvarez de Mon, expert en lideratge i comportament organitzacional, a més d’autor del llibre ‘La meva agenda i jo: repensant la nostra relació amb el temps’, entre molts uns altres manuals i exemplars divulgatius. Lluny de culpar a la Xarxa i les noves tecnologies dels nostres sinsabores en la gestió de la nostra agenda, Álvarez de Mon assenyala la utilitat dels recursos que ens brinden i posa com a exemple una videoconferència: “Permet parlar amb un fill o un company que estiguin a gran distància, ser més selectiu en els viatges i no necessitar desplaçar-te per veure a un cap o un proveïdor. Realment ens fan possible administrar molt millor el nostre temps”.

Per a aquest expert, el problema prové de la superabundancia de mitjans “que exigeix a l’ésser humà una inversió cada vegada major per aprendre a usar-los. Si no, al final el món digital es converteix en un maremágnum, en un tràfic ininterromput de correus; acabem connectats a tres dispositius alhora, amb el cap dispers i incapaços de lligar-nos a la tasca o a l’activitat requerida, doncs la intel·ligència artificial exigeix invertir en intel·ligència humana. Això no és culpa de la tecnologia, sinó de la nostra mala gestió de la mateixa. I hem de tenir en compte que l’atenció és una frontera diferencial entre l’excel·lència i la mediocritat”.

La solució a aquests problemes no és senzilla, i convé ser previngut davant les dreceres que sovint se’ns ofereixen per gestionar el temps. “Els tractaments han d’aplicar-se en funció del diagnòstic: si el problema que tinc té a veure amb la meva mala gestió del temps, la solució no pot provenir del mer ús d’una app. I no dic que això no et pugui ajudar, però el que has de fer és anar a l’arrel del problema. I est pot consistir en una ment dispersa, a haver-hi perdut les regnes de la teva pròpia agenda”, sosté l’especialista.

Un bon començament per evitar la dissipació mental consisteix a planificar el temps atenent solament a l’essencial. Per a això, Álvarez de Mon proposa emprar 10 minuts de la tarda del diumenge per, amb l’agenda a la mà, pensar en “què és l’important que hem de fer aquesta setmana, quins són les coses per les quals ens paguen i quines decisions necessitem prendre. Conèixer quin és l’essència del teu treball i protegir aquests pilars”. També afegeix que és important blindar l’oci en aquesta agenda: el temps que dediques a la teva família, a les teves aficions, a l’esport, etc. “Tot això varia en funció de si algú es dedica a una professió liberal en la qual té més marge per gestionar el seu temps, o si forma part d’una estructura corporativa amb certs tics culturals”, reconeix.

Apps para movil para no perder tiempo

Apps per gestionar bé el temps

Fins ara, segons un estudi dut a terme en els anys 50 pel cirurgià plàstic Maxwel Maltz, es calculava que l’ésser humà necessitava almenys tres setmanes per adquirir un nou hàbit. Recerques posteriors estimen que el temps mitjà que ens porta incorporar a la nostra vida un nou costum és de dos mesos, encara que, segons la persona i l’hàbit que es desitgi adquirir, el termini pot ampliar-se fins als 250 dies.

Així que si un vol aprendre a gestionar bé el seu temps, la forma més eficaç de fer-ho serà fixar-se una meta realista que pugui mantenir durant un període, en comptes d’intentar abastar molt i abandonar aquests propòsits a les poques setmanes. Com fer-ho? Amb les següents apps:

  • Analitzar els nostres hàbits. Abans d’adquirir un hàbit nou, necessitem conèixer ben nostres costums actuals. Aplicacions com App Usage o Estadístiques de l’aplicació ens informen amb precisió sobre el temps que invertim utilitzant les diverses funcions i programes del nostre telèfon. És alguna cosa similar a consultar la nostra bàscula per comprovar si hem engreixat i comptabilitzar les calories que ingerim. Pot ser-nos útil per començar a prendre consciència de quantes hores dediquem a aquests menesters, i obrar en conseqüència si veiem que resulten excessives.
  • Evitar les distraccions. Identificats els nostres mals hàbits, haurem d’aplicar programes com HelpMeFocus o AppBlock que aspiren a evitar-nos tota distracció innecessària, bloquejant les funcions del nostre telèfon que ens arrabassin temps i atenció. És possible configurar-les perquè desactivin les notificacions, bloquegin les xarxes socials de la nostra elecció o ens permetin usar-les solament durant un temps diari determinat. I, fins i tot, la primera disposa d’opcions premium tals com bloquejar la desinstal·lació de la pròpia app, de manera que encara que estiguem desesperats per incomplir les normes que ens hem imposat, no puguem fer marxa enrere i hàgim de complir-les. És gairebé com tornar al col·legi i tenir a un professor estricte damunt de nosaltres durant un examen.
  • Per a l’ordinador. I, encara que ens estem centrant en els telèfons mòbils, existeixen programes equivalents per als nostres equips. Focal Filter, Stay Focusd o Self Control funcionen de manera molt similar, ja que ens permeten, per exemple, fer que Chrome no ens deixi accedir a determinats llocs web durant el nostre temps de treball.

Finalment, hem d’evitar caure en l’abús d’aquests recursos o, en cas contrari, acabarem més pendents d’utilitzar diversos programes que de potenciar la nostra eficiència. Podria passar-nos com a un fumador que pretén reduir el nombre de cigarrets que fuma i càrrega amb un estrès extra arran d’obsessionar-se per comptabilitzar el seu consum a tot moment.

Acabem amb unes paraules de Santiago Álvarez de Mon: “L’agenda que més em preocupa és l’agenda mental, que consisteix a saber que un està en el que està: que, al final del dia, hàgim aconseguit fer unes quantes coses raonablement bé gràcies a que solament fèiem una al mateix temps. La filosofia multitarea és un parany“.

Etiquetas:

aplicacions apps

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions