Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Noves tecnologies > Internet i telecomunicacions

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com saber si sofreixes una addicció a les xarxes socials

Sentir la necessitat de publicar i fotografiar tot el que a un li passa és una de les claus per reconèixer una addicció a les xarxes socials

Img redes sociales adiccion art
Imatge: Duri From Mocup

Les xarxes socials formen part de la nostra vida. Per a alguns s’han convertit en un estil de vida, i fins a fins i tot en un treball. Però, com saber quan la passió per les xarxes socials s’ha transformat en una addicció? Els experts ho criden “conducta addictiva a Internet“. A continuació es donen les claus per saber reconèixer-la i com fer-la front.

Estic enganxat a les xarxes socials?

Malgrat que siguin molt divertides, i fins i tot ajudin a impulsar grans canvis en la vida personal i professional, les xarxes socials també tenen alguns perills. Gairebé el 40% dels joves utilitza les xarxes socials, almenys, dues hores en un dia normal de col·legi, apunta l’estudi ‘Recerca sobre conductes addictives a Internet en els adolescents europeus’. Aquest comportament és denominat pels experts com a “conducta addictiva a Internet”. Com saber si se sofreix? Aquestes són, segons els experts, les claus per reconèixer una addicció a les xarxes socials.

1. El primer i l’últim.

El primer que fa en despertar un usuari enganxat a les seves xarxes socials és el mateix que fa abans de ficar-se al llit: consultar les novetats en Facebook, Instagram, Snapchat, etc.

2. La necessitat de mesurar-ho tot.

Revisar amb freqüència els perfils en xarxes i esperar obtenir un feedback positiu de les publicacions realitzades obliga a estar pendent del nombre de likes, comentaris o retuits o altres factors per determinar l’èxit o fracàs d’una publicació.

3. Converses impersonals.

Se substitueixen les converses cara a cara amb xerrades a través d’Internet. L’usuari prefereix la vida digital a la vida real, ja que la sensació de solitud mai existeix i és molt més fàcil interactuar amb altres usuaris.

4. Ansietat i irritació.

El més segur és que aquest sigui el signe més clar i alhora més preocupant de les addiccions a aquestes plataformes d’interacció social. El motiu? Estar en un lloc on no hi hagi cobertura o que la bateria s’esgoti i no existeixi la possibilitat de recarregar-la al moment.

5. Publicar diverses vegades aldia .

Quan l’usuari sent la necessitat de publicar i fotografiar tot el que li succeeix, des dels seus menjars diaris fins al seu posi abans de dormir; és a dir, fer-se present a les seves diferents xarxes amb continguts diaris i banals.

Img eaters collective unsplash
Imatge: Eaters Collective

Com combatre una addicció a les xarxes socials?

1. Reconèixer l’addicció.

Acceptar el fet que existeix una addicció i ser conscient que s’ha de superar per aconseguir un millor estil de vida. Es tracta del famós “Primer Pas d’Alcohòlics Anònims”, i ho és per alguna cosa. Si no s’admet que existeix un problema, no hi ha cap possibilitat que es pugui solucionar, ja que el fet d’admetre-ho crea dins d’un mateix la intenció de superar-ho.

En el cas de les xarxes socials, les conseqüències no són tan desastroses com amb l’alcohol o de les drogues, però no obstant això sí poden tenir un efecte bastant negatiu, sobretot, en la productivitat.

2. Ometre les notificacions.

Sovint, les notificacions són les culpables que els usuaris estiguin de forma constant mirant el mòbil, per la qual cosa silenciar-les pot arribar a ser un primer pas per reduir l’ús de les xarxes socials.

3. Desconnectar-se de les xarxes socials durant un temps.

Segons alguns experts, estar desconnectat determinat temps permet al cervell crear nous camins neurales, la qual cosa significa que nous comportaments i rutines comencen a reemplaçar als antics. No obstant això, això també pot ocórrer en sentit contrari amb hàbits que no són bons.

4. Establir moments de connexió diària.

Fora d’aquests moments, l’apropiat és no connectar-se a cap xarxa social. En entrar solament quan un decideix fer-ho, s’està enviant un missatge al cervell que es té el control.

5. Bloquejar les xarxes socials o esborrar les aplicacions.

Seria l’últim recurs. No es tracta de la solució idònia, però per a situacions extremes potser sigui una opció que caldria valorar.

RSS. Sigue informado

Conocimiento digital para tu desarrollo profesional

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions