Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Noves tecnologies > Internet i telecomunicacions

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Obesitat digital: què és i com combatre-la

L'excessiu consum de continguts i relacions digitals poden afectar a la nostra vida privada i el nostre rendiment professional

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 09 de Juliol de 2014
img_digigordos hd_

En certa manera, els habitants del primer món som nous rics digitals: en poc temps hem rebut una aportació enorme de tecnologia i sense estar massa previnguts sobre les dosis d’ús convenients per gestionar la nova esfera digital. El resultat és que, sense adonar-nos moltes vegades, ens estem donant un atracón de noves tecnologies. Manquem d’educació 2.0 i abusem de forma compulsiva de la hiperinformación i la hipercomunicación. Sense ser malalties ni addiccions, patim una sèrie de símptomes que poden afectar a la nostra vida privada i el nostre rendiment professional. Es resumeixen en el que alguns analistes criden “obesitat digital”. L’article explica aquest terme, els signes que la identifiquen i com controlar-la.

Imatge: OTA Photos

Què és l’obesitat digital?

Igual que el consum desaforat de calories buides a tota hora i sense necessitat acaba derivant en un quadre d’obesitat mórbida, la connectivitat constant a la Xarxa i els seus serveis a tota hora i des de qualsevol dispositiu i lloc pot generar “obesitat digital”. El terme ha estat encunyat per alguns experts, entre ells el director de relacions institucionals de Google, Daniel Sieberg, que ha escrit un llibre sobre les seves vivències.

La connectivitat a la Xarxa i els seus serveis a tota hora és el que es coneix com a obesitat digital

Sieberg sap de primera mà el que és l’hartazgo digital inconscient i com afecta a la vida diària, perquè ho va experimentar en el seu moment quan era analista de diversos mitjans nord-americans. També es va adonar que no es tractava d’un problema psicològic o fisiològic, ni addiccions ni malalties, sinó educacional. En altres paraules, que podia revertir-se amb les pautes i l’educació digital adequada. Per això, en 2011 va publicar el seu llibre i, en l’actualitat, davant la perspectiva que el problema lluny de disminuir augmenta, ha rellançat una campanya en la qual tracta de conscienciar no solament a les persones, sinó també a empreses, pares i institucions educatives de menors. Segons Sieberg, tard o d’hora haurem de prendre consciència que l’obesitat digital és un problema social.

Com sigues si soc obès digital?

És probable que tots tinguem fins a cert punt el que es diu “sobrepès digital”: un ús intensiu de les noves tecnologies més enllà del necessari. No té per què ser dolent, igual que no ho és menjar una borsa de patates fregides. El problema és que es converteixi en un costum.

Vivim en un món on les relacions socials, l’educació i la informació s’han traslladat en bona mesura a Internet

Vivim en un món on les relacions socials, l’educació o la informació s’han traslladat en bona mesura a Internet, però això no vol dir que hagin deixat d’existir fora d’ella. Per avaluar el nostre nivell de “sobrepès digital” podem aplicar els diversos índexs que crea cada expert en el tema, però també es pot detectar el problema amb senzilles preguntes i sentit comú.

Quants ordinadors tenim? Quantes tabletas? Usem mòbil amb tarifa de dades? A quants serveis de xarxes socials estem apuntats? Amb quina freqüència diària els consultem? Què fem quan estem al carrer, en el metre o en la parada de l’autobús? Llegim en paper o en llibre digital, o ben sol en la tableta i el smartphone? Posem el telèfon en manera volo en anar-nos a dormir? Ho consultem durant els menjars familiars? Tractem amb els nostres amics físicament propers més al carrer o a les xarxes? Aquestes i moltes altres qüestions ens poden fer reflexionar sobre si podríem viure d’una altra manera la nostra relació amb el digital.

A més, podem preguntar a la nostra parella, fills, pares, empleats, etc. què pensen sobre aquest tema. Si opinen que els tenim oblidats, que som maleducats a certs moments o que resultem aclaparadors i no donem treva al fet que els altres descansin de la seva jornada professional, en efecte tendim a l’obesitat digital.

Com ho soluciono?

L’obesitat digital és un problema educacional més que emocional. No ens han donat les pautes per relacionar-nos amb tanta tecnologia, hiperinformación i hiperconectividad com existeix avui. En conseqüència, hem de ser nosaltres mateixos els que ens creiem les nostres pròpies normes, que és més que segur que valguin solament per a ús personal, ja que cada individu és un món.

A quantes xarxes socials estem apuntats? Amb quina freqüència les consultem? Què fem quan estem al carrer, en el metre o en la parada de l’autobús?

I en aquest sentit, potser la primera d’elles hagi de ser aprendre a viure sense el mòbil. El smartphone és potser l’objecte que més atenció concentra, perquè sempre està al costat de nosaltres. Per tant, començar per ell no és una mala idea. Podem començar per sotmetre-ho a ell a dieta, eliminant totes les aplicacions que tinguem descarregades i no siguin imprescindibles. Un següent pas és, simbòlicament, guardar-ho en la nevera a l’hora dels menjars i els sopars familiars. No fa mancada posar-ho en el frigorífic, encara que ajuda, n’hi ha prou amb posar-ho en manera volo i deixar-ho alguna cosa allunyat de la taula.

També es poden marcar unes hores per a l’accés al correu electrònic, encara que sigui laboral, ja que no és necessari estar tota l’estona connectada. Una defensa enfront de l’assetjament dels correus urgents de tot tipus és utilitzar els missatges d’absència configurables, per indicar que estem menjant, fora d’horari laboral o de vacances. D’aquesta manera, convidem als altres al fet que ajornin els seus missatges o, almenys, que siguin conscients que no els llegirem immediatament.

En xarxes socials podem fixar uns horaris assenyats. Per exemple, destinar un màxim de tres hores diàries establertes per a aquests menesters, i sempre les mateixes, per agafar el costum. Per compensar la necessitat d’informació, d’altra banda, durant les desconnexions podem aprofitar per llegir en format paper o llibre electrònic, però desconnectats.

Caps de setmana desconnectats

Una bona idea és establir un cap de setmana desconnectat al mes en el qual la família no pugui accedir a telèfons ni ordinadors

Procurem fer amb freqüència deportis d’equip i activitats a l’aire lliure que impliquin relacions físiques amb altres persones, per evitar que la necessitat emocional de comunicar-nos se cenyeixi al món on line. També és interessant establir un cap de setmana desconnectat al mes, com a mínim, en el qual la família no pugui accedir a telèfons, ordinadors o tabletas. En molts països ja és una tendència creixent.

Si els nostres fills protesten, se’ls poden proposar activitats que impliquin emocions, curiositat i acció física, que és el que els ofereixen els videojocs, però en cap cas cedim a aquestes “mainaderes digitals” que són les videoconsoles durant aquests caps de setmana. I de la mateixa manera que ens autoeducamos nosaltres, prenguem consciència que hem de fabricar pautes similars a la mesura dels nostres petits, començant per qüestionar-nos a quina edat han de tenir accés a un mòbil. També ells han d’aprendre que la tecnologia no ho és tot.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions