Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Noves tecnologies > Internet i telecomunicacions

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Pateix FoMO? 5 passos per acabar amb la seva addicció al mòbil

La por a perdre's una mica de les xarxes socials fa infeliç a qui sofreix FoMO, però hi ha fórmules per desenganxar-se i seguir informat

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 07 de Març de 2018
img_fomo enganchadosalmovil

És vostè dels quals no poden deixar passar més de cinc minuts sense revisar les notificacions de les seves xarxes socials en la seva smartphone? Doncs no és l’únic. El 35% dels usuaris de mòbils consulta el seu telèfon gens més sortir del llit durant cinc minuts. I el 70% reconeix que mira els seus estats de WhatsApp, escriu tuits i repassa les últimes notícies del seu mur de Facebook mentre que menja en companyia d’amics o familiars, segons revela l’Enquesta de Consum Mòbil de la consultora Deloitte. Si és així, el més segur és que pateixi FoMO. En aquest article s’aborda aquesta por a perdre’s alguna cosa i s’apunta com remeiar-ho.

“El 55% d’els qui desconnecten una setmana de Facebook afirmen sentir-se menys estressats, més felices”, afirma Meik Wiking, de l’Institut per a la Recerca de la Felicitat de Copenhaguen

Alguns investigadors suggereixen que el desig constant de revisar les xarxes socials és un tipus d’ansietat, una resposta a la “por a perdre’s alguna cosa” que pugui succeir mentre no es mira el telèfon. Fins i tot creuen que té a veure amb el pànic a sentir-se desplaçat. Aquest temor, que es coneix com FoMO (fear of missing out), implica la pressió per mantenir-se actiu i en contacte constant amb amics i gent que a un li envolten per no sentir-se rebutjat.

FoMO, aquesta “por a perdre’s alguna cosa”, és una expressió que descriu una nova forma d’ansietat sorgida després de la popularització del mòbil i les xarxes socials. En altres paraules, és la necessitat compulsiva d’estar connectats. I això té els seus perills. “La pressió per estar constantment disponible i connectat a les xarxes socials pot causar depressió, ansietat i fins i tot reduir la nostra qualitat del somni; i afecta de forma especial als adolescents, ja que són els més vulnerables a aquesta pressió”, assegura la psicòloga Heather Cleland Woods, de la Universitat de Glasgow (Regne Unit), en un estudi publicat en la revista científica Journal of Adolescence.

Estar connectat tot el dia li fa infeliç

Investigadors danesos de l’Institut per a la Recerca de la Felicitat de Copenhaguen van convidar a prop de 500 usuaris habituals de la xarxa social Facebook a desconnectar per una setmana. El resultat? El 55% d’els qui es van donar un respir digital van admetre sentir-se menys estressats després del descans.

“Al centre analitzem molts paràmetres relacionats amb la felicitat, i resulta que un que l’afecta de forma negativa és comparar-nos amb els nostres col·legues o amics”, diu Meik Wiking, coordinador d’aquesta recerca. Això és precisament el que ocorre, diu el científic, mentre qualsevol persona navega per les xarxes. “Facebook i altres xarxes són un constant bombardeig de notícies positives de la vida dels altres: és el lloc on tothom sembla mostrar el seu millor cara“, assegura Wiking. I això, explica, pot alterar l’estat d’ànim de forma negativa.

O deixi’s portar pel corrent…

Per paradoxal que sembli, una altra estratègia per deixar de sofrir FoMO, i sortir airós de l’excés d’informació que proporcionen els mitjans socials, és… deixar-se portar pel corrent. I és que altres estudis també demostren que els qui participen de forma activa a les xarxes socials (tuiteando en resposta a les notícies, comentant en Instagram o compartint missatges) són una mica més feliços que aquells que no ho fan. El truc? La clau resideix a fer un ús actiu responsable.

Com baixar la seva ansietat a les xarxes socials?

Llavors, què pot fer per reduir el seu -molt probable- FoMO? El consell dels experts és combinar les aturades periòdiques amb realitzar una ocupació conscient i responsable de les xarxes socials. Per on començar?

  • Acabi de llegir les entrades de les xarxes socials que li interessen abans de saltar a la següent.
  • Comenti o faci retuit solament a la informació que hagi llegit fins al final. Aquest senzill gest ajuda a interactuar a les xarxes socials amb menys ansietat. També redueix el volum de missatges, la qual cosa permet concentrar-se millor en els temes que realment inspiren i interessen.
  • No temi fer unfollow. Sigui més selectiu amb els seus murs de Twitter, Instagram i Facebook i la resta dels mitjans socials. I deixi de seguir aquells perfils d’entitats o persones que no li resultin interessants o que comparteixin informació de forma compulsiva.
  • Descansi de les xarxes: els estudis han demostrat que una pausa d’una setmana sense consultar els seus perfils socials en Facebook li farà sentir-se més relaxat.
  • I per fi… somrigui! Segons els investigadors, si segueix aquests passos, no trigarà a adonar-se que el món segueix… amb vostè dins! Desconnectar de les xarxes no significa perdre’s gens irrecuperable, sinó ser més selectiu.

Pot seguir a Eva San Martín en Twitter.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions