Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Viatges > Idees i consells

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Trucs per evitar el jet-lag

Els efectes del canvi horari es reduiran adaptant els horaris del somni i dels menjars abans d'emprendre un viatge

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 24 de Novembre de 2006

L’anomenat jet-lag és una síndrome causada pels canvis horaris que produeix malestar. Els seus principals símptomes són el mal de cap, l’ansietat, fatiga, l’insomni a la nit i somnolència pel dia, una sensació de descoordinació i malestar estomacal.

Una de les principals maneres de combatre-ho és adaptar-se al canvi horari abans de muntar-se en l’avió, fins i tot dos o tres dies abans de la sortida. Si es viatja cap a l’Est caldrà avançar una hora tant el moment d’anar a dormir com el de despertar-se. Si es va a volar cap a l’Oest, per contra, caldrà endarrerir l’hora. Per facilitar l’adaptació, és recomanable variar lleugerament també els horaris dels menjars, adaptant-los als hàbits del país de destinació. Si no se segueixen aquestes recomanacions, convé almenys canviar l’hora del rellotge durant el vol per anar acostumant-se al canvi.

Si es viatja cap a l’Est convindrà avançar una hora el moment d’anar a dormir i el de despertar-se, al contrari que si es va a volar cap a l’Oest, que caldrà endarrerir les hores

Durant el vol convindrà dormir més o menys segons a quina hora anem a arribar a la destinació. Això significa que si serà de nit quan aterrem caldrà dormir en l’avió per no perdre hores de somni, i que si és de dia, caldrà evitar dormir-se per evitar l’insomni.

Una dieta equilibrada abans del viatge pot també ajudar a prevenir el jet-lag. Es recomana desdejunar i esmorzar aliments alts en proteïnes i reservar el sopar per als carbohidrats. Ja en l’avió, cal evitar menjar a l’excés i tenir en compte que els carbohidrats faciliten el somni i les proteïnes són estimulants, per la qual cosa s’ingerirà un tipus d’aliment o un altre segons la conveniència de dormir. A més, ajudarà menjar en l’avió quan sigui l’hora de fer-ho al país de destinació. Hi ha qui recomana prendre aliments rics en vitamina C i vitamina B12.

És recomanable variar lleugerament els horaris dels menjars, adaptant-los als hàbits del país de destinació

És imprescindible també mantenir el cos ben hidratat bevent aigua i refrescant-se la cara periòdicament. L’ambient de l’avió resseca el cos i aquest efecte dificulta la circulació. En canvi, cal evitar abusar de la cafeïna i l’alcohol perquè el seu efecte és contraproduent.

Per evitar el malestar és important també fer petits exercicis, com estiramientos, durant el vol. Donant passejos cada poc i fent moviments de les extremitats contraient-los i relaxant-los, s’evitarà problemes de circulació i produirà una major sensació de benestar. Convé buidar d’embalums la zona dels peus i utilitzar el reposapeus o, si no ho hi hagués, utilitzar una maleta per mantenir en alt les cames.

Finalment, hi ha una gran polèmica sobre els efectes que produeix la llum del sol sobre el jet-lag. Hi ha qui recomana exposar-se el màxim possible i, en canvi, altres estudis han demostrat que usar ulleres de sol redueix els símptomes. Una tercera teoria combina les dos anteriors i estableix que la llum del matí és perjudicial i la del vesprejar, per contra, beneficiosa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions