Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

19 kodean kutsatuta dauden pertsonentzat gomendatutako dieta

Nola elikatu behar da 19 koiduna? Berdina da kasu guztietan? Hauek dira nutrizio- eta dietetika-adituen gomendio nagusiak

Dieta ona egin behar da bizitza osoan. Baina are gehiago gaixotasun-garaian. Munduko Osasun Erakundea (OME) argi dago horri buruz: elikadura oso garrantzitsua da koite-19 pandemian; izan ere, “jaten eta edaten dugunak eragina izan dezake gure organismoak infekzioei aurrea hartzeko eta haiei aurre egiteko eta haietatik sendatzeko duen gaitasunean”. Izan ere, zenbait ikerketak diote gehiegizko pisuak eta obesitateak gure etorkizuna okerragotzen dutela SARS-CoV-2 kutsatuz gero.

“Elikagaiek eta osagarri dietetikoek ezin dute eragotzi edo sendatu covid-19, baina elikadura osasungarria garrantzitsua da immunitate-sistemak ondo funtziona dezan —gehitu du OMEa—. Elikadura egokiak beste osasun-arazo batzuk agertzeko aukerak ere murriztu ditzake, hala nola, obesitatea, bihotzeko gaixotasunak, diabetesa eta zenbait minbizi-mota”.

Elikadura osasungarrirako 5 aholku

Dieta ona egiteko oinarrizko gomendioen artean, Osasunaren Mundu Erakundeak puntu hauek ditu:

1. Era askotako elikagaiak jan, frutak eta barazkiak barne. Zereal integralak (garia, artoa edo arroza), lekaleak (dilistak, garbantzuak edo lekak), barazkiak eta fruta fresko ugari eta animalia-jatorriko elikagairen bat, hala nola haragia, arraina, arrautzak edo esnea. Ahal den guztietan, osoko zerealak aukeratu behar dira, prozesatu gabeak, zuntz onuragarri ugari dutelako eta asetasun-sentsazio iraunkorragoa ematen dutelako. Ordu artean jateko gogoa badugu, barazkiak, fruta freskoa edo gatzik gabeko fruitu lehorrak txikitu ditzakegu.

2. Gatz gutxiago hartzea. Egunean bost gramo (koilarakadatxo baten baliokide). Etxean kozinatuz gero, hobe da gatz gutxi erabiltzea eta saltsa eta gozagarri gaziak gutxiago erabiltzea (esaterako, soja-saltsa, haragi-salda edo arrain-saltsa). Ontziratutako edo lehortutako elikagaiak erosten baditugu, egokiena barazkiak, fruitu lehorrak eta gatzik eta azukre erantsirik gabeko frutak aukeratzea da. Garrantzitsua da, halaber, ontziratutako elikagaien etiketak kontsultatzea eta sodio gutxien duten produktuak aukeratzea, gatzontzia mahaitik kentzea eta belar eta espezia fresko edo lehorrak dituzten platerei zapore handiagoa ematea.

3. Koipe gutxi erabiltzea (eta kalitate onekoak hautatzea). Janaria prestatzean, gurina, gheea edo txerri-gantza gantz osasungarriagoekin ordezkatzea komeni da, hala nola oliba-olioa, soja-olioa, ekilore-olioa edo arto-olioa. Halaber, irakindako edo lurrunetan egositako jaki batzuk prestatu, frijitu beharrean. Haragitarako, hobe da hegaztiak eta arraina jatea, oro har, txahalkiak, arkumeak edo txerrikiak baino gantz gutxiago baitute. Komeni da gantza agerian uztea, haragi prozesatuen kontsumoa mugatzea (sakoteak, hestebeteak, etab.). eta saihestu koipe aseak eta transak dituzten produktu industrial labekatuak eta frijituak.

4. Azukre kontsumoa mugatzea. Ez bakarrik etxean eransten duguna, baizik eta elikagai ugari ematen dizkiguna. Azukrea duten gozoki eta edarien kopurua mugatu egin behar da: freskagarriak, fruta-zukuak eta zukuz egindako edariak, kontzentratu likidoak eta hautsa, ur lurrinduak, energia- eta kirol-edariak, edateko prest dauden tea edo kafea eta esneki aromatizatuak. Postreei dagokienez, fruta freskoa jatea gomendatzen da, gozokien ordez (galletak, pastelak eta txokolatea). Fruta ez den postrea hartuz gero, azukre gutxi duela ziurtatzea komeni da, zati txikiak zerbitzatzea eta noizean behin dastatzea.

5. Ur nahikoa edatea eta alkoholaren kontsumo arriskutsu eta kaltegarria saihestea. Hidratazio egokia funtsezkoa da osasun ezin hobea izateko. Edaririk izanez gero eta kontsumorako egokia bada, iturriko ura da edaririk osasungarri eta merkeena. Edari azukretsuen ordez ura hartzea azukre gutxiago hartzeko eta kaloria gehiegi ez hartzeko modu erraza da. Edari alkoholdunei dagokienez, OME oso argia da: ez dira elikadura osasungarriaren parte. Horiek kontsumitzeak ez du babesten 19. covidaren aurka, eta arriskutsua izan daiteke. Alkohola maiz edo gehiegi edateak lesioak izateko arriskua areagotzen du, eta, gainera, epe luzeagorako ondorioak eragiten ditu, hala nola gibeleko kalteak, minbizia, bihotzeko gaixotasunak eta buruko arazoak. Ez dago alkohol-kontsumoaren maila segururik.

Zer jan behar dut koiperik badut?

Elikadura osasungarri baten oinarrizko gomendioak bizitza osorako dira, baina zeri jarri behar diogu arreta koiunt-19 izanez gero? Sintomatologia arina duten pertsonentzat (gaixotasuna etxean duten pertsonentzat), Farmazialarien Elkargo Ofizialen Kontseilu Nagusiak jarraibide hauek eskaintzen ditu:

  • Fruta, barazki, lekale, zereal (ahal dela integralak), fruitu lehor, haragi zuri eta giharrak, arrain, arrautza eta esnekien kontsumoan oinarritutako dieta egin. Bai janaria prestatzeko, bai ontzeko, oliba-olioa erabiliko da, ahal izanez gero birjina estra.
  • Hidratazio ona izatea, batez ere adineko pertsonengan eta sukarra dagoenean. Egunean gutxienez 1,8 litro likido hartu, ahal dela ura, baina infusioak edo saldak ere har daitezke.
  • Eztarriko minik, jangurik edo sukarrik ez badago, pureak, kremak, zopak edo gelatinak eskaini, janariak eta likidoa hartzeko.
  • Aurrez prestatutako produktuak, janari lasterra eta, oro har, oso kalorikoak diren elikagaiak saihestea, batez ere konfinamendu-egoeran, non ariketa fisikoa mugatuago dagoen.
  • Ez dago frogarik jogurtek, esne hartzituek, probiotikoek edo prebiotikoek lagundu dezaketenik kovid-19 prebenitzen edo murrizten.
  • Zenbait bitamina (A, B12, B6, C, D), mineralak (kobrea, burdina, selenioa, zinka) edo beste batzuk (folatoak, espirulina, betaglukanoa, zenbait landare edo belar) hartzeak ez dirudi covid-19 prebenitzea edo tratatzea.

Covid-19, anosmia eta ageusia

Aholku horiez gain, kontuan hartu behar da gaixotasunean ohikoa dela jateko gogorik eza sentitzea, dastamena eta usaimena galtzearen ondorioz. Usaimen- eta dastamen-nahasteak lehentasunezko sintomak dira kovid-19 bidezko infekzio arinean, eta, Valentziako Erkidegoko Dietista-Nutrizionisten Elkargo Ofizialak (CODiNuCoVa) adierazten duenez, anosmiak eta ageusiak jateko gogoa gutxitu eta koroirusak dituzten pertsonen osasun-egoera okertu dezakete. Horregatik, aurrez aurre eta belarrian jaki erakargarriak eskaintzea gomendatzen dute, hala nola koloretako elaborazioak eta elikagai kurruskariak, beste bi zentzumenak berreskuratzen ez diren bitartean, irensteak eta, beraz, gure mantenugai-erreserbak ez murrizteko.

“Sintomak dituzten eta sintoma horiek jaten uzten ez dieten gaixoen kasuan, edo jateko gogoa kendu dieten pertsonen kasuan, garrantzitsua da jakiak eta haien kalitatea zaintzea, baita likidoak ere, deshidratazio- eta desnutrizio-kasuak saihesteko”, adierazi du Rafael Birlanga CODko lehendakariordeak.

Jateko gogorik ez badago, “bai dastamena eta usaimena galtzeagatik, bai nekeagatik edo tristuragatik, garrantzitsua da otordu ugari egitea, egunean lau edo sei, eta ez oso oparoak. Egokiena elikadura-dentsitate handiko eta bolumen txikiko janari errazak prestatzea da”, erantsi du Victoria Martínez dietista-nutrizionistak.

Kalitatezko elikagaiek bitaminak eta mineralak dituzte, hala nola barazkiak, jatorri proteikoa dutenak, hala nola lekaleak edo arrain urdinak, arrautza eta haragi giharrak, eta kalitatezko koipeak, hala nola oliba-olioa edo aguakatea. Produktu ultraprozesatuak, jakina, ez dira zerrenda honetan sartzen.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak