Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

4 gomendio bizimodu osasungarria izateko

Miguel Ángel Martínez-Gonzálezek, Predimed proiektuaren arduradunetako batek, bizimodu osasungarria izateko gomendioak ematen dizkigu.

aceite_oliva_saludable Irudia: stevepb

Miguel Ángel Martínez-Gonzálezek, Predimed (Prebentzioa Dieta Mediterraneoarekin) proiektuaren arduradun nagusietako batek, argi du: Espainian produktu ultraprozesatu gehiegi jaten ditugu, haragi gorri asko eta dena gehiegi. Gure elikadura-ohiturarik okerrenak dira. Eta onenak? Prestakuntzako kardiologoa, Nafarroako Unibertsitateko Osasun Publikoko eta Prebentzio Medikuntzako katedraduna eta Harvardeko Unibertsitateko (AEB) irakasle laguntzailea. ), horri buruzko gomendio batzuk ematen dizkigu.

1. Etiketa batzuetatik ihes egin

Saihestu “zapore mediterraneoa” edo “errezeta mediterraneoa” duten ontziak. Dieta mediterraneoaren muina “gutxi prozesatutako elikagaiak, batez ere landare-jatorrikoak, hala nola fruta naturalak, zukuak eta marmeladak. Lekaleak, fruitu lehorrak, barazkiak, entsaladan edo kozinatuta, arraina eta itsaskia ere bai, baina pieza osoa, prozesatu gabe, hala nola itsas makilatxoak eta hegazti-haragia”, dio Martínez-Gonzálezek.


Irudia: congerdesign

2. Ezinbesteko produktua

Erabili oliba-olio birjina estra, dieta mediterraneoko ontzi bereizia, sukaldaritzako erabilera guztietan, frijituetan barne. “Oliba-olio birjina estra funtsezko elementua da Predimed azterketan. Hiru hilabetean behin familia-kontsumorako 15 litro ematen ziren sukaldaritzako erabilera guztietan, eta osasun-arazo zehatzak zituzten parte-hartzaileei (gaixotasun kardiobaskularrak, diabetea, bularreko minbizia eta arteriopatia) osasun-emaitza hobeak ematen zitzaizkiela ikusi zen”, adierazi du katedradunak.

Osagai horrek tomate-sofritoan duen nutrizio-potentzia nabarmentzen du irakasleak: Nutrients aldizkarian argitaratutako bere sailak egindako ikerketa baten arabera, oliba-olioak eta tipulek, batera prestatzen direnean, karotenoideen antzeko molekulak askatzen dituzte, eta horiek ahalmen antioxidatzaile aberatsa dute. Egosteak berduretatik oliora migratzen duten polifenolak askatzen ditu, eta, horri esker, gure organismoak konposatu horiek xurga ditzake. Ikerketa horrek zenbatetsi zuen odol-markatzaile batzuek hobera egin zutela 22 gizoneko lagin batean, 240 g sofrito 70 kiloko pisua hartuta. Ikertzaileen arabera, oliba-olio birjina estran dago sekretua, molekula onuragarri gehiago elikagaien matrizetik atera eta gure organismoak horiek izan ditzan.

3. Haragiaren papera


Irudia: Free-Argazkiak

Hegaztienak baimenduta daude, baina beste elikagai talde batzuekin orekatuta. Kanpoan geratuko lirateke haragi prozesatuak, hala nola hanburgesak edo saltxitxak —azterketa epidemiologikoen arabera, kaltegarrienak—. Mortadela edo Yorkeko urdaiazpikoa bezalako hestebeteak ere ez lirateke patroi osasungarri horretan sartuko, urdaiazpiko ondua izan ezik, hipertentsioari mesede egiten baitio, nahiz eta astean hiru errazio baino gehiago kontsumitu behar diren. Mediterraneoko dietan, okela gorriak salbuespenez –gozogintzako postreak bezala– baztertuko lirateke, eta kantitate txikitan: “Ezin da jendea egon astero azpizuna, txuletoia edo plateretik ateratzen den tamainako bisteka jaten duenik”, dio irakasleak.

4. Sorbo debekatuak

Edari azukretsuak, hala nola freskagarriak edo edari energetikoak, dieta mediterraneotik kanpo geratzen dira. Edari alkoholdunek ere egiten dute.

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak