Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

5210 programa haurren obesitatearen aurka

Programan 5 errazio sartzen dira, bi ordu baino gutxiagokoak, pantailetan bi ordu baino gutxiago, ariketa ordu bat baino gehiago, eta edari azukretsuak, 0

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2014ko martxoaren 04a
img_5210 obesidad hd

5210 zenbakiak esanahi handia du haurren gizentasunari aurrea hartzeko eta haurren osasuna hobetzeko. 5210 “programak lau jarduera-bide laburbiltzen ditu, haur eta nerabeen gehiegizko pisuari buruzko zifrak egungo erritmo kezkagarrian hazten ez uzteko. Jarraian, programa honek nola funtzionatzen duen zehazten da. Horren gakoa da fruta eta barazkien kontsumoa lehenestea funtsezkoak ez diren beste elikagai batzuen gainean, sedentarismoa mugatzea, jarduera fisikoa sustatzea eta edari azukretsuak saihestea.

Img 5210 obesidad
Irudia: Lankidetza

5210: obesitatea prebenitzearen garrantzia

Azterketa askok indartzen dute “hobe prebenitzea prebenitzea baino hobe dela prebenitzea”; izan ere, ikusten dutenez, oso litekeena da gehiegizko pisua duten haurrek haztea. Hori da, hain zuzen, 2014ko urtarrilean The New England Journal of Medicinan argitaratutako ikerketa bat, Solveig Cunningham doktoreak koordinatu duena: bost urterekin pisua zuten adin txikikoek hamalau aldiz handiagoa izan dezakete obesitatea 14 urterekin gizentasuna pairatzeko. Hori dela eta, edozein ekimen eraginkor eta gehiegizko pisurik gabe, ongi etorri behar da, eskolan, etxean edo publizitatearen kontrolaren bidez. “5210 programaren” helburua da, eta Let’sgo izeneko ekimen baten bidez sortu zen, Estatu Batuetan haurren obesitatearen aurrerapen arriskutsua geldiarazteko.

Espainian, haur eta nerabeen %30ek baino gehiagok behar baino gehiago pisatzen du

Espainian, gaitz hori ez da hain kezkagarria: 3 eta 12 urte bitarteko espainiarren %30ek behar baino gehiago pisatzen du, eta zifra hori hamarretik lauk gainditzen dute 8 eta 17 urte bitarteko adin-taldean. Horri buruzko azken azterketak, PLOs One aldizkarian (2014ko urtarrila), haurren obesitatea aztertu zuen Espainiako 1.521 haur eta neraberen lagin adierazgarri batean, eta ondorioztatu zuen haurren %21,3an eta nerabeen %14,3an zegoela. Merezi du, beraz, “5210 programa”-ri arreta jartzea, ospe handiko erakundeek berretsita, adibidez, Amerikako Pediatria Akademia (AAP).

5 anoa fruta eta barazki egunean

Badakigu egunero fruta eta barazkien bost anoa hartzeak gaixotasun askoren arriskua murriztu dezakeela (minbizia, gaixotasun kardiobaskularrak, 2 motako diabetesa, idorreria, dibertikulitisa, etab.). eta horrek barne hartzen du obesitatea. Izan ere, Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) uste du fruta eta barazki gutxi hartzeak 1,7 milioi heriotza eragiten dituela urtean. Kopuru egokia (helduentzat) 600 gramo ingurukoa da fruta eta barazkien artean. Haurren kasuan, gomendioak eta errazioak desberdinak dira, kaloria gutxiago behar dituztelako:

  • 4 urte arteko haurrak: ahalik eta fruta eta barazki gehien eskaini. Beraz, ez dago adin-talde honetarako helburu espezifikorik.
  • 5 eta 15 urte bitarteko haurrak: egunean 500 g fruta eta barazki (garbia).
  • 15 urtetik gorako haurrak eta helduak: egunean 600 g fruta eta barazki (garbia).

Erakundeak egunean 5 fruta eta barazki anoa zer den zehazten du. Garrantzitsua da haurra jatera ez behartzea, ezta frutak eta barazkiak ere. Horrek higuinak sortuko ditu, baita elikagai osasungarriekiko lehentasun handiagoa ere, GREP-AEDNren beste txosten batek justifikatzen duenez. ‘Sal tucom frutas y ortuas, haiek ere egingo dute’, haurrek fruta eta barazki gehiago har ditzaten.

Egunean 2 ordu baino gutxiago pantailetan

Telebista edo beste pantaila batzuk ikustea (ordenagailuak, tabletak, etab.) egunero hainbat ordu hartzen ditu haur askorentzat. Jarduera inaktiboarekin lotzen da, baina irakurtzeko zailtasun gehiagorekin, energia gehiago kontsumitzearekin (gizentasun arriskua areagotzen du horrek) eta, are gutxiago, janari insanoko iragarkiekin. EROSKI CONSUMEren ‘Haurren eta gizentasunaren publizitatea’ atalean adierazi bezala, zenbait adituren arabera, hiru haurretatik batek ere ez du gizentasuna galarazi, telebistan desorekatutako elikagaien publizitatea debekatuz gero. Ameriketako Pediatria Akademiak (AAP) gomendatzen du 2 urtetik beherakoek ezer ez ikustea.

Osasun-agintariek oso maiz errepikatzen duten mezua da telebistak eta ordenagailuak haurren geletatik kanpo egon behar dutela. Baina ez da hain garrantzitsua gurasoen adibidea: 2013ko apirilean BMJ Openn agertu zen azterketa batek esan zuen telebista asko ikusten duten gurasoen seme-alabek portaera hori errepikatu ohi dutela.

Egunean ordubete baino gehiagoko jarduera fisikoa

Eguneroko jarduera fisikoa ezinbestekoa da osasunerako. Funtsezkoa da gehiegizko pisua eta gaixotasun kroniko ugari prebenitzeko, hala nola bihotzeko gaixotasunak, diabetesa, koloneko minbizia eta osteoporosia. Eskola-adineko haur asko oso aktiboak diren arren, jarduera fisikoa nabarmen gutxitzen da nerabezaroan. Gurasoek gogora ekarri behar dute, berriz ere, garrantzitsua dela haurrari monatzea, ariketaren garrantziaren arabera: bizimodu aktiboa duten familietan hazten diren haurrek aukera gehiago dute helduaroan bizimodu sedentarioak dituzten familietan hazten direnak baino.

OMEk 2010ean “Osasunerako jarduera fisikoari buruzko munduko gomendioak” izeneko txosten bat argitaratu zuen. Bertan, 5 eta 17 urte bitarteko haurrek egunero gutxienez 60 minutu egin behar dituztela adierazi zuen jokoetan, kiroletan, joan-etorrietan, jolas-jardueretan, hezkuntza fisikoan edo programatutako ariketetan, familiaren testuinguruan, eskolan edo erkidegoko jardueretan. OMEk gomendatzen du astean hirutan gutxienez muskuluak eta hezurrak indartzeko jarduera indartsuak egitea.

0 bat edari azukretsuak

Osasun-agintariak ez dira ausartzen eufemismoz edari azukretsuak tratatzeko orduan (gaizki deitzen zaie “freskagarriak”): saihestea proposatzen dute. “Saihestu” hitza oso gomendio borobila da, eta horrek aukera ematen du arazoaren garrantziaz jabetzeko. Minbizia Ikertzeko Munduko Funtsa, adibidez, argi dago zure aholkuarekin “saihestu edari azukretsuak”. Sentsazionalista badirudi ere, gizentasunarekin duen harremana ukaezina da. Edari horien eta gaixotasun kardiobaskularren arteko lotura argia ere badago, baita minbizia izateko arrisku handiagoa ere. Minbiziaren Ikerketarako Amerikako Institutuaren arabera (AICR), edari horiek 180.000 funtzioekin erlazionatzen dira, helduen gaixotasun kronikoengatik, eta horietatik 6.000 minbiziak dira.

Espainiatik, Dora Romaguera doktoreak, 2013ko apirilean Diario Medico-n, baieztapen batzuk egin zituen: “Europan edari azukretsuak gehiago kontsumitzen direla kontuan hartuta, herritarrei mezu argiak bidali behar zaizkie freskagarri horien osasunaren kontrako eraginari buruz”. Berrazterketa sistematikoa da, eta Maira Bes Rastrollo doktorea (Nafarroako Unibertsitateko Prebentzio Medikuntza eta Osasun Publikoko Departamentuko ikertzailea eta irakaslea) da lehen sinatzailea. ‘Interes finantzarioen gatazkak eta edari azukretsuen arteko asoziazioari buruzko informazio-alborapena eta pisua gehitzea’ izenburua du. 2013ko abenduan PLOs Medicinan argitaratu zen lan bikaina da, eta agerian uzten du edari azukretsuak kontsumitzea eta gizentasuna hartzea ez direla harreman argirik ikusten edari horiek merkaturatzen dituen industriak. Ikerketa horren aurkikuntza nagusia hau izan da: “babestutako” azterketek ez dute elkarterik ikusten edari azukretsuen kontsumoaren eta gizentasun-arrisku handiagoaren artean, babestu gabekoek baino.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak