Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

6 fruta tropikal errezeta-liburua berritzeko

Cómo son, de qué manera elegirlas y qué hay que hacer para sacarles todo el partido en la cocina, aunque jamás las hayas probado

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2019ko martxoaren 06a

Duela gutxi, tropikala zen exotikoa, baina hori aldatzen hasi da. Gaur egun, besteak beste, mangoa, aguakateak eta kakia familiakoak dira eta gure elikaduraren parte dira. Bere presentzia handitu egiten da merkatuan eta errezeta-liburuetan, baita gure eremuetan ere, batez ere Mediterraneoko kostaldeko probintzietan, non kirtenak, piñak edo papaiak hazten baitira, besteak beste. Frutategietan ikusten dena berresten dute datuek: Alimarketen txosten berri baten arabera, Espainian fruta tropikalen salmenta gorantz doa, 2000. urtean Nazio Batuen Elikadura eta Nekazaritzarako Erakundeak (FAO) aurreikusten zuen hazkundea. Sei ale aukeratu ditugu, eta kolorea, zaporea eta nobedadea emango dizkizute errezetei. Batzuk beste batzuk baino ezagunagoak dira, baina denak dira zoragarriak. Merkatuan nola, nola aukeratu eta sukaldean erabiltzeko zer jakin behar den kontatuko dugu.

1. Lukoa

Herrialde guztietan ez da modu berean deitzen. Naranjilla, koconilla, mendiko mahatsa edo narkia dira lulo ere ezagutzen duten beste izen batzuk. Oboidea, bost zentimetro inguruko diametrokoa, laranja edo horia, fruitu hori tomatearen ia berdina izango litzateke (baita mamiagatik eta haziengatik) ere, eta ez bestela, barietate batzuk oso makila finez estalita daudelako. Nutrizio-ezaugarri nagusia C bitamina ugari du, eta zuntz, burdina eta kaltzio ugari.

  • Kontsumo-iradokizuna: osorik jan daiteke, fruta freskoa bezala, edo lada egiteko, irabiaki oso aberatsa eta freskagarria. Edari hori prestatzeko, bi lula (zuritu eta xehatuak), limoi baten zukua, azukre beltzezko koilarakada pare bat, ura eta izotz xehatua nahastu behar dira. Zoragarria!
  • Erostean, gogoan izan ale laranjak heltze-puntuan daudela. Horiak hartzen badituzu, utzi etxean, giro-tenperaturan.

2. Txirimoia

Orburu bat da? Aguakatea? Sagar berdea? Ezer ez, baina guztien antza du. Txirimoia azal berde eta mami zuri, gozo eta mamitsua da, eta ahosabaia konkistatzen du, Amerikako lehen espedizionarioak liluratu zituen bezala. “Manjar zuria” deitu zioten, segur aski bere testura eta zaporeagatik: txirimoia, glukosa eta fruktosaren bidez, ur eta azukre ugari ematen du. Potasio eta C bitamina iturri ona ere bada, eta herdoilaren aurkako ezaugarriak ditu.

  • Kontsumo-iradokizuna: freskoa, naturala. Erditik mozteko, igurtzi mamia lima- edo limoi-zuku pixka batekin, airearekin kontaktuan ez jartzeko, eta koilaratxoarekin kolbatu, azala ontzi gisa erabiliz.
  • Erostean, momentuan bazkalduko baduzu, hautatu ale berde argiak. Hurrengo egunetan etxean eduki nahi baduzu, aukeratu azal berde ilunekoak eta utzi heldu giro-tenperaturan.

3. Kiwarra

Berdea barrutik, gorrixka kanpotik eta azal irregularrekoa, hezurrak diruditen irtenguneak dituena. Hala da kiwanoa, jatorriz bizilaguna den jatorriko fruta, Afrikako pepino, afrikar meloi arantzaduna, gelatinazko meloia eta paradisuaren fruitua. Izen horietako askok jatorria, testura edo itxura deskribatzen dute. Baina, zer zapore du? Kiwiaren, platanoaren eta pepinoaren nahasketa bitxia da, eta jaki bat edo bestea konbinatuz gero, gustu bat edo bestea hartzen du. Zuntz, potasio, fosforo eta magnesio ugari du, eta pepino gehiago du plater gazi batean zerbitzatzen denean, eta fruta gozoekin zerbitzatzen denean, berriz, fruta-zapore handiagoa du.

  • Kontsumo-iradokizuna: konbinatu beste fruta batzuekin mazedonian edo haragiak plantxan, zerbitzatu aurretik. Ukitu azido oso interesgarria emango dizu.
  • Erostean, hautatu ondo heldu den ale bat. Zenbat eta laranja gehiago edo gorrixka, hobe. Egiaztatu, hori bai, irmo izatea ukimenean, pasa ez dadin.

4. Tamarindoa

Azala lotuta eta beis artean dauka, eta lekan hazten da, leketan bezala. Arrazoizkoa baino gehiago, tamarindoa lekadunen familiakoa baita. Hori dela eta, mineral batzuetan aberatsa izateaz gain (potasioa, fosforoa, magnesioa edo kaltzioa), azido folikoaren eta karbohidratoen iturri bikaina da. Gustuari dagokionez, Celia Cruzek kantatzen zuen bezala, gozoa eta gazi-gozoa da, baina aldatu egiten da. Ale gazteenak azidoak dira (zitrikoak, adibidez), eta helduenak, berriz, gozoagoak.

  • Kontsumo-iradokizuna: gatzatu, saltsatan, zopetan edo erregosietan (poliki-poliki, eta dasta ezazu zaporea, zure platerak azidotan gera ez daitezen). Mamia urarekin, izotzarekin eta azukrearekin (edo eztitzailearekin) nahastu dezakezu, etxeko freskagarri bat egiteko.
  • Erostean, ontziratutakoetatik has zaitezke. Espainian prozesatua dago, mamia birrindua duela, eta horrek sukaldean erabilera arintzen du.

5. Guaiaba

Berdea, horia eta are gorrixka izan daiteke, barietatearen eta heltze-unearen arabera, baina fruta horren deigarriena mamia da, kolore arrosa bizia duena. Azpimarragarria da, batez ere, C bitamina ugari (laranja bat baino ia sei aldiz gehiago), A bitamina eta zuntz dietetikoa, osasuna zaintzeko ezinbestekoa. Potasioa eta karbohidratoak ere ematen dizkigu, eta energia eta muskulu-tonua berreskuratzen laguntzen du. Hori dela eta, kirolari askoren lehentasunezko aukera da.

  • Kontsumo-iradokizuna: freskoa, naturala, edo irabiaki eta konpotetan (sagarra balitz bezala). Marmeladan oso ongi geratzen da, eta pikuak bezala, gozoa da gazta eta jogurtarekin konbinatzen denean.
  • Erostean, aukeratu ale berde horixkak, oraindik erabat helduak ez direnak baina tinkotasuna galtzen hasi direnak. Utzi giro-tenperaturan heltzen, kolore horia hartu arte, eta utzi pixka bat presioari hatzarekin.

6. Papaia

Gozoa, freskagarria eta bigun eta mamitsua, papaya sukaldean oso esker ona duen fruta da. Mamiaren kolore laranjak alaitu egiten du edozein plateren aurkezpena, eta osaketa nutrizionala baliagarria da osasuna zaintzeko. Zuntz eta bitamina ugari ditu (batez ere, A eta C), eta ekintza antioxidatzaileko substantziak ditu eta papaina du, proteinak deskonposatzen laguntzen duen entzima. Hori dela eta, fruta hori haragiekin ongi moldatzen da, digestioa errazten baitu.

  • Kontsumo-iradokizuna: kimu berdeak, gazta- eta intxaur-euliak dituen entsalada bati gehitu; haragidun plateretarako laguntza bikaina izango da. Postrean ere erabil dezakezu (edo gosarian), beste frutekin konbinatuta, mazedonian.
  • Erostean, aukeratu azal horixka duten aleak. Kolore horrek, usain gozoek eta hatzen presioari pixka bat amore emateak adierazten dute helduaroan daudela.


Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

fruta-eu

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak