Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Abuztua: tipulak

Tipularen jatorria ez da zehatz-mehatz ezagutzen, baina antzinako egiptoarrek asko baloratzen dute.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2005eko azaroaren 02a

Tipula Allium generokoa da, liliazeoen familiako garrantzitsuena, eta 500 espezie baino gehiago ditu. Bertan, tipulinak, tipulina eta porrua bezalako barazkiak sartzen dira. Espezie askok, hala nola kipula, zurtoinaren zorupeko loditzea osatzen dute, erraboila gisa ezagutzen direnak, eta horiek guztiak olio esentzial sulfuratu oso lurrunkor eta pikanteetan aberatsak dira.

Nola aukeratu

Ale gogorrak, sendoak eta lepo laburrekoak hautatu behar dira, eta kipula hezeak baztertu, orbanak edo lepo bigunak dituztenak. Horrek esan nahi du iraganak daudela edo oraindik osatu gabe daudela.

Tipulek beren ezaugarri organoleptiko eta nutrizional guztiak egoera onean izateko, nahikoa da leku lehor eta fresko batean gordetzea. Hala ere, moztu ondoren, film plastiko batekin bildu eta hozkailuan gorde behar dira.

Propietate elikagarriak

Kipulek kaloria gutxi ematen dituzte, %90 inguruko ura baitute. Kipulen osaeran kontuan hartu behar da haien zuntz-ekarpen nabarmena eta eduki mineral eta bitaminikoa, organismoaren elikagai erregulatzaile bikaina bihurtzen baitute.


Kipulak potasio iturri onak dira, eta kaltzio, burdina, magnesio eta fosforo kantitate handiak dituzte. Kaltzio begetala ez da horrenbeste parekatzen esnekiekin edo mineral horren iturritzat jotzen diren beste elikagai batzuekin. Antzeko zerbait gertatzen da burdinarekin ere, animalia-jatorriko elikagaietatik datorrenean askoz xurgapen handiagoa baitu.


Potasioa beharrezko minerala da nerbio-bulkada transmititzeko eta sortzeko eta muskulu-jarduera normalerako, eta, horrez gain, zelularen barruko eta kanpoko uraren orekan esku hartzen du. Fosforoak, magnesioak bezala, zeregin garrantzitsua du hezur eta hortzen eraketan, baina azken hori, gainera, hesteen, nerbioen eta muskuluen funtzionamenduarekin lotzen da, immunitatea hobetzen du eta eragin laxante leuna du.


Bitamina-edukiari dagokionez, B multzoko bitaminatan aberatsak dira kipulak, hala nola folatoak eta B3 eta B6 bitaminak. C eta E bitaminen kantitate diskretuak ditu, eta biek eragin antioxidatzailea dute.


Folatoek globulu gorri eta zurien produkzioan, material genetikoaren sintesian eta sistema immunologikoaren antigorputzen eraketan parte hartzen dute. E bitaminak, C bitaminak bezala, eragin antioxidatzailea du, baina azken horrek, gainera, kolagenoa, globulu gorriak, hezurrak eta hortzak sortzen laguntzen du. Elikagaien burdina xurgatzen ere laguntzen du, eta infekzioen aurkako erresistentzia handitzen du.


Hala ere, kipulen propietate salutiferoak, beren nutrizio-osaerari baino gehiago, antioxidatzaile ugari dituztelako dira, besteak beste, flavonoideak eta konposatu sufredunak. Azken horiek konposatu lurrunkorren aitzindariak dira, eta horiek ematen diote tipulari usain eta zapore berezi hori.

Nola erabili

Kipula bat zuritu edo moztu duenari malkoak behin baino gehiagotan pasatu zaizkio. Izan ere, kipula mozten denean, azukredun konposatu ugari dituen olio lurrunkorra askatzen du. Konposatu hori deskonposatu egiten da begiaren malkora iristean, eta sufrea sortzen du, azido sulfuriko bihurtzen dena. Azido horrek eragiten ditu azkura eta malko-jarioa.


tipula elikagai ezin hobea da gordinik eta kozinatuta jateko. Gordinik kontsumitu nahi izanez gero, entsaladei gehi dakizkieke beste barazki batzuekin batera. Oro har, barietate gozoak dira horretarako gehien erabiltzen direnak, nahiz eta barietate indartsuagoak ere kontsumi daitezkeen beratzen minutu batzuk eman badituzte limoi zukuarekin, horrela bitaminei eusteko. Tipula oso barazki aldakorra da. Erreta nahiz egosita, sueztituta, salteatuta, frijituta egin daiteke. Haragiarekin, arrainarekin, barazkiekin, egoskariekin eta era guztietako gisatuekin egindako askotariko plateren akonpainamendu ezin hobea da. Horiekin beste edozein barazki-mota (espinakak, piperrak, baratxuri freskoak…) duten tortillak ere egin daitezke, edo piper, kalabazin edo berenjenaz betetako saltsaren osagai gisa erabili. Horiekin zopa zaporetsuak egin daitezke, baita krema eta pureetan sartu ere.


Gainera, kipula prestatzen denean, ia ez zaio eragiten flavonoide-kopuruari; beraz, kipularekin egindako edozein plater osagai antioxidatzaile horien iturri izango da.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak