Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Adineko pertsonak: erosketa-saskia hobetzeko aholkuak

Elikagai freskoak eta sasoikoak, mantenugaien galera orekatzen duen dieta eta jakitoki orekatua dira heldutasunean erosketaren saskia hobetzeko gako batzuk

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2014ko ekainaren 17a
img_cesta mayor hd

Dieta pertsona bakoitzari eta bere egoera bereziari egokitu behar zaio. Adinekoek arreta handiz zaindu behar dituzte elikadura egokia eta bizi-kalitate hobea bermatuko duten eguneroko energia- eta mantenugai-premiak. Hori lortzeko hasieratik hasi behar da, hau da, erosketa on bat egiteagatik. Produktu osasungarriak izan behar ditu, sasoikoak eta elikagarriak, eta, aldi berean, eskuragarriak. Artikulu honetan, eguneroko saskia aukeratzeko eta hozkailua eta jakitokia behar bezala hornitzeko jarraibideak ematen dira, batez ere adineko pertsona bakarrik bizi denean.

Irudia: Antonio Tajuelo

Estatistika Institutu Nazionalaren (INE) azken datuen arabera, Espainian bakarrik bizi dira lau milioi eta erdi lagun. Horietatik,% 40 (1,8 milioi) 65 urtetik gorakoak dira, gehienak emakumeak, eta horiek erosten, biltegiratzen, prestatzen eta jaten dituzte. Haien osasuna eta ongizatea, hein handi batean, elikaduraren araberakoak dira. Hori dela eta, ongi jan behar dute, elikagaiak behar bezala erosten eta biltegiratzen badituzte. Azken horri dagokionez, garrantzitsua da elikadura-segurtasunari buruzko aholkuak betetzea, pertsona adinduentzat berariaz prestatutakoak, haien ohiturak eta ohiturak kontuan hartuta. Erosketak egiteko, berriz, kontuan hartu behar da adinak aukera eta emaitza baldintzatzen dituela.

Gustu eta gantz gutxiago: adinaren bi baldintzatzaile

Espainiako Geriatria eta Gerontologia Elkarteak (SEEG) azpimarratzen du garrantzitsua dela dieta dietetikoak zabaltzea, osasuntsu egon arren, adinagatik behar jakin batzuk dituzten pertsonentzat. Haurrekin gertatzen den bezala, adinekoek beren berezitasunak dituzte elikatzeko unean. Kontuan izan behar da adinean aurrera egin ahala gustuaren zentzua aldatu egiten dela eta zaporeen pertzepzioa gutxitu egiten dela dastamen-papiletan gaitasuna galtzen delako. Horrek gutxitu egiten du jateko gogoa eta jateko gogoa, eta, horrekin, ongi ez elikatzeko arriskua dago.

Gainera, urteak betetzen direnean, gantz masa gehiago sortzen da, batez ere erraiak biltzen dituena. Sardinteniaren eta Nutrizioaren Behatokiak emandako datuen arabera, gizonezko heldu batek %18 gantza badu, %36ra iristen da adinekoa denean. Emakumeak, berriz,% 33 inguru dira helduak, eta% 45 zaharrak.

Bi faktore horiek (dastamen-gaitasuna galtzea eta gantz gehiago sortzea) baldintzatzen dute adinekoek elikadura ona izateko modua: erakargarria eta oso osasungarria izan behar du.

Elikagai freskoak eta arinak aukeratzea ia egunero

Adineko pertsona independentea bada, eta ez bada, baina bere mendekotasunak aukera ematen badio erosketan edo haren erabakian parte hartzeko, elikagai freskoak eta sasoikoak egunero edo astero hartzea proposatu behar da. Ohitura hori oso osasungarria da, lehen begiratuan agertzen dena baino askoz ere gehiago. Bizimodu sedentarioa urruntzen du, jaten denaz jabetzen da eta errezeten zerrenda heterogeneoa egiteko aukera ematen du.

Egunero, edo ia denak, fruta, barazki, barazki eta ogiaren mahaira joan behar da, eta, kasu honetan, bertsio integrala eta gatz gutxikoa bilatu. Bi egunean behin, arrandegira hurbildu behar da; astean behin, harategira, baina, nahi izanez gero, baita fruitu lehorrekin ere. Beti gogoan izan behar da oliba-olio birjina estra, arrautzak, arroza (integrala bada, hobe), sardinak, berdurak eta lekaleak kontserbatzeko latak.

Eguneroko otorduarekin ez da pilaketarik egin behar; ez da kopuru handiak erosi behar, jaten diren errazioak ez baitira handiak. Gainera, eutsi egin behar zaio, eta denboraldiko erritmoak menuak markatu. Kopuru txikiak, osorik eta fresko jaten direnak, lagungarri izango dira erosketa merkea izateko. Hori da, zalantzarik gabe, erosten den guztia jaten bada. Horri esker, batzuetan, apetatsua izaten da hautua: oso ondo dago, noizean behin, gustua.

Heldutasunean nutrizio-urritasunak orekatzea

Espainiako Nutrizioaren Fundazioak (FEN) adinekoen elikadura eta nutrizioaren inguruko hainbat gairi erantzun errazak aurkitu ahal zaizkien adinekoen nutrizio-orientaziorako gida argitaratu du. Horrez gain, oso erabilgarria eta erabilgarria da, gaiaren gaineko sakontasun handiagoa nahi izanez gero, pertsona zaharrentzako elikadura-gida, non medikuek eta nutrizionistek parte hartu baitute.

Adineko pertsona, bere bizi-organoen disfuntzio naturala dela eta, nutrizio-gabezien arrisku-egoeran dago: digestio-organoek ez dute gaitasun bera elikagaiei ahalik eta probetxu handiena ateratzeko. Horrez gain, zaurgarritasun-baldintza hori are gehiago larriagotu dezaketen beste faktore batzuk ere badaude, adibidez, sendagaien gehiegizko kontsumoa edo elikagaiak behar bezala xurgatzea eragozten duten edo galera handiagoa eragiten duten osasun-arazoak.

Nutrizio arloko berrikusketan eta adineko pertsonentzako gomendio dietetikoetan, Nutrizio arloko Espainiako Elkarteak zuzendua, adinekoen artean gehien konprometitu diren elikagaiak jaso dira. Hutsune horiek konpentsatzeko, erosketa-saskia egokitu beharko da:

  • Folatoak. Egunero hosto berdeko berdurak (zerba, espinakak, borraja, brokolia, bruselako aza, letxugak, lekak, lekak, lekak…) eduki behar dira, eta, autonomia eta ahalmena murtxikatzeko aukera ematen duen neurrian, egunean behin, gutxienez, entsalada bat hartzea komeni da.
  • Burdina. Burdin iturri gisa haragia modu erregularrean hartzea egokiagoa izan daiteke bereziki ahulak edo ahulduak sentitzen diren adinekoentzat. Hala ere, ez litzateke zentzuzkoa animalia-elikagaian pentsatzea mineral horren iturri bakarra. Plater edo menu berean konbina daitezke, burdina ugari duten begetaletan (lekaleak, labore integralak, fruitu lehorrak eta haziak) C bitamina duten beste elikagai batzuekin. Elikagaien konbinazioa funtsezkoa da landareek burdina eduki dezaten.
  • Potasioa. Potasioak sodioarekin joan behar du tandemean. Landare ekologikoagoak erostea, lantzea eta jatea, ongarri naturalak eta pestizidak baino gehiago behar ez dutenak, potasioa hornitzen laguntzea. Potasioa behar bezala ematen dela eta iktusa eta infartuak prebenitzen direla frogatu behar da.
  • Kaltzioa. Zahartzaroan, kaltzio gutxiago xurgatzen da, eta ez da beti azaltzen mineral hori gutxiegi kontsumitzeak izan dezakeen eskasia. Horregatik, esnekiak bakarrik edo lehen kaltzio-iturria baino gehiago hartzeak mineral hori xurgatzea errazten duten elikagai gehiago hartzea eskatzen du. Fruitu lehorrez gain, haziak, labore integralak eta hosto berdeko barazkiak mineral horren osagarri egoki bihur daitezke.

Elikadura, ohiturak eta hauteskunde hobeak

Pertsona edadetuen gosea gutxitu egiten da maiz, hormonen, sendagaien eta bakardadearen eraginez. Eta, batzuek pisua handitzen dutenez, asko galtzen dira muturreko galeraren aurrean, eta horrek beste osasun-arazo batzuk ahul eta zaurgarri bihurtzen ditu. Horregatik, elikadura funtsezkoa da. Askok elikagai funtzionalak hartzen dituzte beren dietan, baina ez dute zaindu behar, egunean bost otordu egiten dituen jarraibidearekin elikatu behar baitute.

Saihestu egin behar dira gisatuak, lapikoak, frijituak, azken batean, gantzak gehitzen dituzten eta digeritzeko zailagoak diren teknikak. Elikagaiek izan ditzaketen intolerantziak kontuan hartu behar dira. Ez da telebista ikusten saiatu behar. Ez utzi xehetasun guztiak eta mahai gainean jarri mahaia, mahai-zapi guztiak, zapiak, mahai-zapiak. Janariaren momentuaz gozatzea, errezetak ontzea, platera apaintzea ere. Hortzak zaindu. Norbera zaintzea, handiagoa izateak ez baitu esan nahi garrantzirik ez duenik eta janari on bat ez mereziko denik, nahiz eta bakar batez gozatzeko izan.

Hidratazioa, nagusientzako gakoa

Pertsona nagusientzat hidratazioa funtsezko ohitura da elikatzeko; izan ere, likidoak irensten direnean, hein handi batean, osasun-egoera izaten da, eta udan, berriz, ur gutxiago galtzen da, eta egarriaren sentsazioa atzeratu egiten da arriskuaz ohartaraztean.

Jan baino ordu erdi lehenago, gutxienez, edaten saiatu behar da, eta saihestu egin behar da, digestioa errazteko, eta likidoek digestio-prozesua oztopatu eta luzatu ez dezaten. Otorduetan, ura hartu behar da, baina ez badu nahi, infusioak, saldak edo zuku naturalak erabil daitezke. Hori dela eta, erosketa-saskian zitrikoak sartu behar dira, hala nola limoi-limoia prestatzeko limoia, etxeko freskagarriak egiteko azenarioa. Oso harrera ona duen infusioak ere sartzea komeni da, kamamila adibidez.

Etiquetas:

Dieta erosketa

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak