Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Afariak, bazkariak edo gosariak familian? Ezagutu zure seme-alabekin jatearen onurak

Familian jateak ondorio oso positiboak ditu haur eta nerabeen hezkuntzan eta portaeran, baita elikadura- eta osasun-alderdietan ere familia osoarentzat.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2020ko martxoaren 06a
Comer en familia Irudia: cottonbro

Etxetik kanpo bazkaldu, gosaldu eta afaldu egiten dugu gero eta gehiago, eta gutxi egiten dugu familian: eskolako jantokian, bakarrik jatetxean, izkinako tabernan mokadutxo bat eginez edo bulegoko ordenagailuaren aurrean. Joera horren ondorioz, jaki konpartitu horiek ekartzen dituzten onura asko galtzen ditugu. Lerro hauetan: denak kontatuko dizkizugu, zer kalte egin diezaiekezun azalduko dizugu eta erronka bat jarriko dizugu: Zer moduz agendan lekua egiten baduzu zure lagunekin egunean gutxienez otordu bat hartzeko?

Askok nostalgiaz gogoratzen ditugu familiako janariak, ohitura hori oso ohikoa baita haurtzaroan. Gaur egun ez da hain arrunta. Laneko ordutegiak berarekin eta, batzuetan, elkarrekin afaltzeko ordutegiarekin egin ahal izan dira, gosariarekin bataila galdu baita.

Hain zuzen, Obesitatea Aztertzeko Espainiako Elkarteak (SEEDO) egindako bizi-ohiturei buruzko azken inkestaren arabera, espainiarren % 77k egunero egiten ditu hiru otordu horietako batzuk etxetik kanpo, eta ehuneko hori % 90eraino igotzen da gosariaren kasuan. Espainiako Populazioaren Nutrizio eta Elikadura Ohiturei buruzko Azterlanak (ENPE), EROSKI Fundazioko Elikadura Eskolak sustatuak, beste txosten bat egin du, eta haren arabera, eguerdian eta gauetan familia osoaz gozatzen dugu, baina ez goizetan. Asteburuetan, edozein otordu familian egiten da gehienbat, eta aitona-amonekin, osaba-izebekin eta lehengusu-lehengusinekin, gure kultura mediterraneoak eragin handia baitu.

Eta nahi adina egiten ez badugu ere, benetan jatea da egunero gure seme-alabekin gehien garatzen dugun jarduera. Guraso garenez, ez genituzke minutu horiek alferrik galdu behar haiekin. Horrela, familia egingo dugu eta haien onurez gozatuko dugu. Familiako janariak leku eta denbora berean jatea baino zerbait gehiago direlako. “Guraso garenez, seme-alabak eskolan, lagunekin, substantzien kontsumoarekin, janariarekin… arazoak izaten ari diren identifikatzen laguntzen digu. Balioak transmititu, proiektuak partekatu, arazoak konpondu eta komunikazioa hobetu dezakegu. Gurasoei eta seme-alabei aukera ematen digute gu adierazteko, elkar ezagutzeko eta elkarri laguntzeko, ahozko adierazpenean entrenatzeko, enpatia izateko, entzuteko, tolerantzia izateko… Eta aitonei, bakardadea arintzeko, maitatuak sentiarazteko eta elkarrizketaren bidez estimulazio kognitiboa jasotzeko”, laburbiltzen du Miriam Magallón psikologoak, ‘Comer en familia’ liburuaren egileak.

Familian jateak dituen elikadura-onurak

Ondorio horiek guztiak Madrilgo Unibertsitate Konplutentseko (UCM) Farmazia Fakultateko Nutrizio eta Bromatologia Saileko irakasle Beatriz Beltrán eta Carmen Cuadrado irakasleen ‘Comer en familia: hacer de la rutina salud’ (2014) txostenean aztertzen dira. Azterketa hori egiteko, 2008. eta 2014. urteen artean argitaratutako dietetika- eta nutrizio-alderdiei buruzko 540 zientzia-lanetan oinarritzen dira. Azterketa bibliografiko horretatik, labur-labur, familiarekin egindako topaketa horiek haurren eta nerabeen osasunarekin, hezkuntzarekin eta portaerarekin lotzen dituzten ikerketak nabarmentzen dira. Baina, batez ere, autoreek eragina dute elkarrekin jateak familia osoarentzat dituen ondorio dietetiko eta nutrizionaletan:

  • Elikadura osasungarria ezarri eta sustatzen du. Txostenaren arabera, elikadura-ohituren gustuak, lehentasunak eta oinarriak lehenengo urteetan sortzen dira, eta hor dute gurasoek hezkuntza-eginkizun erabakigarria. Osasuntsuago jateko eskatzen digu. “Horren adibide gara. Haurrek imitazioz ikasten dute. Barazkirik eta frutarik jaten ez baduzu, zure alabak ez du bihar egingo, ez baitu ikusi. Baina jantokietan eta lagunekin ere ikasten dute. Gizarte-ingurunearen, telebistaren eta iragarkien presioak hain handiak dira…”, ohartarazi du Pablo Ojeda dietista-nutrizionistak. Familiako janarietan elikadura-ohitura egokiak hartzeak haiek mantentzen edo, adingabeari, inguruko eragin negatiboak leuntzen lagunduko dio.
  • Kalitate handiagoko dieten jarraipena sustatzen du. Dieta horiek fruta- eta barazki-kontsumo handiagoa, zereal integralak eta kaltzio askoko elikagaiak izango dituzte, eta janari prestatuak gutxiago (% 20), gantz eta gatz ugariko elikagaiak, aperitiboak eta freskagarriak, hainbat ikerketaren arabera. “Gurasoekin jaten duten haurrek eurek hartzen duten gauza bera hartzen dute, eta horrek eragina izan dezake kalitate hobean”, dio txostenak, zeinak azpimarratzen baitu muturreko elikadura-portaerak (anorexia edo bulimia) gutxiago direla nagusi. “Familian jateak %35 murrizten du elikadura-nahasteak izateko aukera”, zehaztu du Magallonek, eta, arratsaldearen amaieran, haurrekin merendatzea eta afaltzea gomendatzen du, janari-tripakadak eta -nahasteak saihesteko.
  • Gehiegizko pisuaren eta obesitatearen prebentzio faktorea izan daiteke haur eta nerabeengan eta horiekin lotutako bestelako gaixotasun kronikoengan. Unibertsitate Konplutentsearen txostenak familia-janariak obesitatearen prebentzioarekin lotzen dituzten beste lan batzuen berri ematen du. Horietako bat ‘Family meals and body weight’ da, 2011n Appetiten argitaratua, eta AEBko 100 familiaren ohiturak aztertzen ditu. Azterketa honetan, familian egindako janari-kopuruaren eta gorputz-masaren indizearen (GMI) arteko alderantzizko erlazioa ageri da. Ildo beretik, The Journal of Pediatrics-en argitaratutako ikerketa bat azpimarratu zuen, 10 urtean 2.000 nerabe baino gehiago ebaluatu zituena: familian jaten duten haurrak %15 gutxiago dira patologia horiek jasateko joera dutenak, eta horiekin lotutako beste gaixotasun kroniko batzuk ere bai, hala nola 2. motako diabetea. Eta hori guztia etxean menu orekatuagoak eta errazio egokiak hartzen direlako. Gainera, zenbait ikerketak frogatzen dute sukaldean edo jantokian jaten duten pertsonek GMI baxuagoa dutela etxeko beste edozein lekutan jaten dutenek baino.
  • Haurtzaroan sortzen diren eta bizitza osoan irauten duten elikadura-oroitzapenak egiteko oinarria da. Produktu edo prestakin jakin batzuen usainak, zaporeak edo testurak lagun diezazkigukete helduei, harik eta gure elikadura-aukerak zehaztu arte.

Bazkaria familian
Irudia: fauxels

Familia osoarentzako beste onura batzuk

Baina familia-janarien onurak ez dira elikadurarako soilik. Beatriz Beltrán eta Carmen Cuadradoren arabera, otordu horietan parte hartzen duten adin txikikoak gehiago ikasten hasten dira beren herentzia kultural, etniko eta erlijiosoari eta familiaren historiari buruz. Gainera, 2011n The Journal for Nurse Practitioners-en argitaratutako ‘The Journal for Nurse Practitioners’-era jotzen dute, garapen intelektualean eta txikienek hiztegia eskuratzean eragin positiboa duela ziurtatzeko. Horrek haurtzaro goiztiarretik hamar urtera bitarteko etekin intelektualean eragiten die.

Estatu Batuetako berrikuspen horrek berak balio positiboekin eta nerabezaroan arrisku handiko portaeren aurrean nolabaiteko babes-efektuarekin lotzen ditu familia-janariak (alkohola, drogak, indarkeria, sexu-jarduera, depresioa, suizidioa, eskola-arazoak, janari-tripakadak edo gehiegizko pisua galtzea).

Gainera, Espainiako txostenaren egileek adierazten dute familia-janariek zeregin garrantzitsua dutela gurasoen laneko asebetetzean eta ongizatean. Beren dokumenturako kontsultatu zituzten ikerketen arabera, topaketa horiek oztopatzen eta zailtzen dituzten gurasoek adierazten dute beren lanarekin eta etorkizun profesionalarekin ez daudela gustura; hau da, laneko gogobetetasunak bat egiten du etxera iristeko denbora izatearekin eta familiako bazkarietan parte hartzearekin, zeinak, aldi berean, gainerako senideekin lotura estua baitu.

Familian jatea ez da onuragarria izango…

Hala ere, onura horiek guztiak hainbat faktorek lausotzen dituzte. Telebistarekin edo beste gailu batzuekin (mugikorra, kontsola, telebista) jateak elikagai gehiago kontsumitzera darama, eta diabetesa duten haurren gluzemian ere eragin dezake. “Egiten ari garenari jaramonik egiten ez diogunean, lektinak (asetasunaren hormona) oharkabean pasatzen du pixka bat”, dio Ojedak.

Familiaren maila sozioekonomikoak eragina izan dezake, halaber, dietaren nutrizio-kalitatean, laneko estresean edo depresioan, kideren batean, edo zenbait sinesmen eta portaeratan, hala nola familia-janarien gutxiespena, sukaldaritzako trebetasun gutxi, janarien planifikazio eskasa eta horiek prestatzeko denbora gutxi.

Eta etxetik kanpo bazkaldu arte. Txostenean aipatzen den 2013ko azterketa baten arabera, nerabeen familietako laurden batek janari lasterra ematen zuen familiako afarian astean bitan edo gehiagotan.

Zergatik ez sustatu janaria familian?

Eragozpen horietako asko gainditu egin litezke familia-otorduak bultzatuko dituzten planen bidez. Unibertsitate Konplutentsearen ikerketaren arabera, “osasuna sustatzeko neurri bat da hori sustatzea, eta halakotzat hartu behar da gizarte- eta osasun-politika publikoetan”. Izan ere, erretzeari uzteko eta amagandiko edoskitzea sustatzeko ekimenei egin behar litzaiekeenaren adibide dira.

Espainian, ordea, ez dago ia kanpainarik familia-janarien maiztasuna sustatzeko, Estatu Batuetan gertatzen den bezala. Han, Columbiako Family Day-k afariak sustatzen ditu, haurrengan eta nerabeengan droga-abusua saihesteko laguntza gisa duen zeregina azpimarratuz; The Power of Family Meal ekimen pribatuak, berriz, erosketak egiteko eta menuak planifikatzeko errezetak eta aholkularitza eskaintzen ditu, eta eguneroko janaria partekatzera bultzatzen du, “pertsona garrantzitsuenekin elkartzea indartzeko modu bikaina” baita.

Espainian, hezkuntza-orientazioko Janaria familian (Àpats en família) programak bakarrik eskaintzen ditu baliabideak, jokoekin eta errezetekin, familiek elkarrekin jan dezaten saiatzeko. Gainerako gida edo gomendioetan, premia hori beste jarraibide bat da. Adibiderik argiena NAOS Estrategian dago (Elikadurarako, Jarduera Fisikorako eta Obesitatearen Prebentziorako Estrategia). Estrategia hori Osasun, Kontsumo eta Gizarte Ongizateko Ministerioaren mende dago duela gutxi arte. Estrategia horren dekalogoko azken puntua baino ez da arduratzen familia etxeko elikaduraren alderdi guztietan sartzeko beharraz. Plan espezifiko gehiago beharko lirateke? “Jakina, mezua desagertzen ez bada”, onartu du Carlos Casabona pediatrak.

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak