Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ahuntz-esnea

Behiarena baino gantz eta proteina gehiago ditu, baita bitaminak eta mineralak ere.
Egilea: maitezudaire 2006-ko otsailak 2

Ahuntz-esnea, berriz, kontsumitzen den esne guztiaren %3 besterik ez da. Asiako zenbait herrialdek, hala nola Turkiak, Iranek, Indiak edo Txinak, behiarena baino gehiago. Tradizioz, haurrei eta haurrei ez zaie halakorik eman. amaren esnea har zezaketen eta behi-esnea ere ez zuten onartzen, eta gaur egun batez ere esnekiak egiteko erabiltzen da.

Osaera nutrizionala (100 ml ahuntz-esne)

Behiaren antzekoa da.

Ura (mL)
Kaloriak (Kcal)
Karbohidratoak (g)
Proteinak (g)
Koipea (g)
Kaltzioa (mg)
B2 (mg)
Abita. A (mcg)
Abita. E (mcg)
87,5
65
4,4
3,4
3,7
120
0,15
40
0,06

mcg= mikrogramoak.

Propietateak

Ahuntz-esnea batez ere urez osatutako esnekia da. Kaloria gutxi ematen ditu, karbohidrato eta koipe asko duelako. Oso kalitate oneko proteinak ematen ditu. Bitaminei eta mineralei dagokienez, kaltzioa eta D bitamina dira ahuntz-esnearen ezaugarri nagusiak. Hezurrak osatzeko funtsezko substantziak dira horiek, eta osteoporosia bezalako gaixotasunei aurrea hartzen laguntzen dute. B2 bitamina edo erriboflabina eta A bitamina ere ugari ditu.

Abantailak eta eragozpenak

Behi-esnea baino zaporetsuagoa da, eta gozoagoa. Behi-esneak baino zapore handiagoa duenez, askoz gutxiago onartzen dute. Ahuntz-esnearen gantza behiarena baino errazago digeritzen da, haren globuluak edo gantz-tantatxoak txikiagoak direlako eta digestio-urek errazago erasotzen dutelako. Abantaila horri esker, aukera ona da haurrentzat, adinekoentzat eta urdaileko arazoak dituzten pertsonentzat, hala nola digestio astunak eta ultzerak. Gainera, gantza txikia denez, globuluak esekiduran geratzen dira, azalerantz flotatu beharrean, eta esne-gaina osatzea. Beraz, ahuntz-esnea ez da homogeneizatu behar.

Ahuntz-esneak oso laktosa-maila apalak ditu, esnearen azukrea, eta, beraz, oso erabilgarria izan daiteke laktosarekiko intoleranteentzat. Ez da oso alergenikoa, kaseina gutxi baitago eta, beraz, egokia da behi-esnean hain ugaria den proteina horri alergia diotenentzat. Aldiz, kaseinari alergia izan beharrean beta-laktoglobulina proteinari alergia bazaio, ahuntz-esnea ez da behiarena baino hobea, biek kantitate bera baitute. Zenbait ikerketak erakutsi dutenez, arnas bideetan eragina duten pertsona batzuek hobera egiten dute esne hori kontsumitzean, behi-esnearekin baino muki gutxiago egiten baitute.

Erosteko eta kontserbatzeko aholkuak

Komeni da osasun kontrolik ez duen eta etiketarik ez duen ahuntz-esnea ez kontsumitzea, beste edozein esneki bezala. Ontzia ireki ondoren, hozkailuan eduki behar da, eta ez gorde 4 egun baino gehiago gutxi gorabehera. Esne hori ere oso ondo egokitzen da izoztera, eta oso urrats ona da hilabeteetan kontserbatzeko.

Bitxikeriak

Ahuntz-esnea behi-esnea baino zuriagoa da. Ahuntz-esnearen eta harekin egiten diren gazten zuritasun hori karotenorik ez egoteagatik gertatzen da. Zenbait elikagaik laranja-kolorea edo horixka ematen duen landare-pigmentua da karotenoa; adibidez, azenarioak. Karotenoak esnera igarotzen dira, animaliaren larrez elikatuta. Horregatik, behi-esneak, karotenoak dituenez, kolore horixka du. Ahuntz-esnean, berriz, pigmentu horiek A bitamina bihurtzen dira, koloregabea baita, eta, beraz, ez dio tonalitaterik ematen. Bruzelosia edo Maltaren sukarra askotan gertatu den gaixotasuna da ahuntz-esnearen kontsumoari lotua. Sintomak sukar handia, izerdi handia, ahultasuna, pisua galtzea, etab. Gaur egun ahuntz-esnea merkaturatzen du, higienizatu egiten da eta beroarekin tratatzen da; beraz, ez du berorik osasun arazorik ez.