Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Aita, seguru jaten duzula?

Helduen eguneroko elikadura funtsezkoa da haurren dieta hobetzeko eta bizi-ohitura osasungarriak ezartzeko

Img papa seguro comes sano hd Irudia: pressmaster

Ereduak imitatzea da jokabide eta jokabide dietetikoak lortzeko faktorerik garrantzitsuena. Beste batzuen aurretik doa, hala nola elikagaien eskuragarritasuna, maila sozioekonomikoa, lotura emozionalak edo bizi den gizarte-taldearen kulturaren inguruko ohiturak. Hori gertatzen bada, argi dago helduek –batez ere gurasoek eta gurasoek– berebiziko garrantzia dutela seme-alaben dietan. Artikulu honetan aipatzen den bezala, gurasoek osasuntsu jan nahi badugu, erosten ditugun elikagaiak eta ematen dizkiegun aholkuak garrantzitsuak dira, baina, egiten duguna eta haurren aurrean jaten duguna erabakigarria da.

Img papa seguro comes sano
Irudia: pressmaster

Eredu izatea garrantzitsua da gure seme-alabek, ikasleek edo lagunek bizimodu osasungarriari jarraitzeko edo hartzeko erreferentzia baliagarriak izan ditzaketen portaera-ereduak eskaintzeko, ez bakarrik elikaduraren ikuspegitik, baita mugitzen garen beste edozein alorretan ere. Esaldi ospetsu asko daude ideia ilustratzen dutenak, baina JCLI Simonde suitzar ekonomialari, ekonomialari eta historialariaren ondorengoa da: “Gizakiak imitazioaren alde egiten du, eta adibideaz animatzen da”. “Gizona” esaten duen tokian “haur” irakurtzen dugu, eta dagoeneko badugu esaldi perfektua lantzen ari garen gaiarentzat.

Ereduak eskaintzea funtsezkoa da. Hala ere, garrantzitsua da azpimarratzea ez lukeela batere elikatu behar oso modu osasungarrian, baldin eta horretarako diziplina bakoitzean diziplina zorrotza ezartzen badugu edo familia-giro tentsioz eta keinuz betetako familia-giroa sortzen badugu. Ez du konpentsatzen. Gure seme-alabek, guztiaren gainetik, zoriontsu izan behar dute. Baina baieztapen hori ez da interpretatu behar osasuna eta osotasun fisikoa zaintzeko dugun betebeharraren (normalean, instintiboa) alde batera. Egiten badugu, beste batzuk izango dira, oso interes desberdinekin, elikagai-erreferenteak emango dizkietenak -ia inoiz ez osasungarriak-, beren bizitza osorako desiragarria ez den binomio bat: janaria (edo edari), zaborra eta zoriona.

Horregatik, gure seme-alabentzat eredu izan behar dugu. Ez bagara konprometitzen, gure txikiek beste batzuk imitatuko dituzte, haiek erakargarriago saltzen dakitenak eta komunikabideek ia beti inposatzen dituztenak. Orduan etorriko dira, beraz, janari insanoko establezimenduetara joateko ilusioa, produktu zaporetsuen, azukre eta koiperik gabeko gauzen, eta ehunka produkturen ontzietan, web korporatiboetan edo telebista-programetan agertzen diren animaliatxo gizatiartu horien antza hartzeko gogoa.

Hala, gurasoek, anai-arreba nagusiek, osaba-izebek eta aitona-amonek portaera eredugarriak izan behar dute haurraren ingurunea osasungarria izan dadin. Gurasoak bananduta daudenean, denda txikiarekin denbora gutxien pasatzen duen gurasoa etxetik kanpo bazkaltzen saiatzen da, “elikadura-zaintza jaisten da”.

Haurren elikadura osasungarria: ibilbide luzeko estrategia

Img app comersano
Irudia: Lars Plougmann

Haurtzaroan, ohikoa da elikatze-jokabideek aldi baterako egonkortasuna izateko joera argia izatea, eta, dietista-nutrizionista Julio Baulto dietistak dioenez, epe luzerako estrategiak ezarri behar dira, haurrek beti imitatzen baitute, ez baitute ikasteko beste modurik.

Horrela, etxean ez bada opil edo patata frijiturik, ez zukurik ez esneki azukretsurik, askoz ere errazagoa izango da elikagai osasungaitzak ez izatea, ez eta adin txikikoak eta gu ere, ordu artean aspergarri samar gaudenean edo bazkaltzeko edo afaltzeko ordu bat geratzen denean. Denbora-tarte hori, janaria prestatu aurretik, nahiko arriskutsua da, grelinaren harguneak (gosea sentiarazten duen hormona) ahaltsuak baitira, eta ez da zaila kontsumo errazeko eta azkar kontsumitzen diren produktuak txikitzea, bai geuk bai gure seme-alabek.

Familian jatea, telebistari edo mugikorrari begiratu gabe, jateko orduan desorekak babestea da, bai kalitateari dagokionez, bai kantitateari dagokionez. Gure prolesari ezin diogu eskatu pantailak ez begiratzeko, baldin eta gu egun osoa WhatsApap-etan txateatzen badugu, YOutube-n bideoak ikusten ari bagara eta mahaian planteatzen diren elkarrizketetan agertzen diren mezu edo retuurien hotsak adi badaude.

Ez du funtzionatzen fruta edo barazkiak jatera behartzen. Gai hau lantzeko modurik eraginkorrena etxe osoan uztea da, eta, hala, egunero, ohiko eta “te attitorik” gabe, haurrek egunero, ohiko moduan eta “te attitorik” gabe ikusi ahal izango gaituzte, egunero, ohiko eta ondorengo orduetan. Berdura eta barazkiekin berdin gertatzen da: azenario zerrenda batzuk edo cherry tomatetxo batzuk hartzeak baso bat edan beharko luke. Ez du balio txikiari esatea azenarioak jaten baditu katamotz bat izango duela edo brokolirik egiten badu, ez duela inoiz gaixotasunik izango. Lehenik eta behin, ez da egia eta ez da egia, haurrak ez baitira tontoak; badakite elikagai horien bertuteak gehiegikeriaz ari direla, beren aldetik erantzun positiboa lortzeko.

Azken batean, edozein lekutan eta egoeratan seme-alabentzako eredu nutritiboak izatea da modurik onena haurra heldua izan dadin, bere bizi-eskeman beti otordu osasungarria izango duen heldua izan dadin; izan ere, normala izan da eta bere etxean egunen %99an ikusi duena. Baina hori talde-lana da. Artikulua hausnarketa ospetsu batekin hasiko dugunez, Afrikar atsotitz atseginez amaituko dugu: “Haur bat hazteko tribu osoa behar da”.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak