Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Testu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du, eta itzultzaile profesional batek gainbegiratu du. Informazio gehiago, hemen.

Aldizkako baraua: ez jatean datzan dieta

Aldizkako baraua da gaur egun argaltzeko gehien erabiltzen eta defendatzen den praktiketako bat, baina haren ondorio onuragarriak zalantzan daude. Azter dezagun zer dioen zientziak

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2020ko ekainaren 08a
Skinny woman with taped mouth showing empty plate, concept of fasting, hunger Irudia: motortion

Borondatezko baraua antzinatik datorren praktika dietetiko bat da. Batzuetan, oinarri erlijiosoa du —Ramadan edo Garizuman bezala—, baina ez beti; zenbaitetan, ongizate fisikorako bide gisa erabiltzen da, ongizate espiritualaz haratago. Adibidez, medikuntzaren historiako pertsonaia garrantzitsu batzuek —Hipokrates, Galeno edo Parazeltso— baraua sustatu zuten. Gainera, haren ustezko onurei buruzko kontakizunak nahiko egonkor iraun du mendeetan zehar. Baina osasungarria al da baraua? Azter dezagun zer dioen zientziak.

Oro har, barauaren aldekoen esanean, baraua gai da gorputza “suspertzeko” eta “gaztetzeko”, “erresistentzia fisikoa” eta “kontzentrazio mentala” hobetzeko eta organismoa “garbitzeko”. Hipertentsioari, diabetesari edo gehiegizko kolesterolari aurre egiteko ere balio du. Eta, jakina, erakargarri nagusia ahaztu gabe: argaltzen laguntzeko ere balio du. Egia al dira baieztapen horiek? Zein dira gaur egun proposatzen diren barau-motak?

Izen batzuk, promesa asko

Gaur egun, erraza da pisua galtzeko baraua egokia dela dioten mezu baikorrak aurkitzea. Hedabideetan, sare sozialetan eta blogetan begiratuta, informazio ugari aurkituko dugu barauak gure gorputzaren ongizatea nola hobetu dezakeen jakiteko. Ez dira horiek iturri bakarrak. Baraua egin nahi izanez gero, makina bat kontsulta dietetiko eta enpresa aurkituko ditugu guri laguntzeko prest. Eta liburu-denda batera joaten bagara, jarduera hori izen askorekin hedatzen duten liburu ugari aurkituko ditugu; klasikoenek “aldizkako barau” edo “barau malgu” deituko diote, eta berritzaileenek “fasting”, “16/8 dieta” edo “5:2 metodoa”. Gauza bera proposatzen dute guztiek: elikadura “normaleko” egunen artean, ia batere —oso elikagai eta kaloria gutxi— jan gabeko egunak tartekatzea.

Liburu horiek zer dioten begiratzen dugunean, era askotako promesak aurkitzen ditugu. Ia guztiek nahasten dituzte erreferentzia historikoak, zientzia-azterketei buruzko aipuak, oreka espiritualari buruzko aipamenak eta eskuliburuko dieta miragarrien usaina darien tankera honetako adierazpideak: “metodo eraginkor eta behin betikoa”, “metodo originala eta klinikoki frogatua”, “metodo iraultzailea”, “akabo kaloriak zenbatzea eta dieta zail eta etsigarriak egitea”, “hobetu zure ongizatea, gogo-aldartea eta energia-maila” edo, denetan txundigarriena, gaian erreferentzia (mediatikoa) den Michael Mosley doktorearen liburuan ageri den “barau egiteko jaioak gara” hori.

Libros libreria

Irudia: Lubos Houska

Zergatik esaten dugu dieta horiek miragarriak diruditela? Datu eta proposamen gutxi-asko sinesgarriak, gutxi-asko arrazoizkoak hartu eta sostengu zientifikorik ez duten eta betetzen oso zailak diren beste itxaropen batzuekin konbinatzen dituztelako. Abel Mariné Bartzelonako Unibertsitateko Nutrizio eta Bromatologiako katedradun emerituak dioenez, dieta horiek “gauza onak eta originalak dituzte, baina onak ez dira originalak eta originalak ez dira onak”. Baina, beste ohar bat egin behar dugu, jarraitu aurretik: halako liburuen egileak medikuak edo nutrizionistak izateak ez du esan nahi fidagarritasunaren berme ukaezina dutenik. Osasunaren arloan, beste arlo guztietan bezala, profesional onak eta txarrak daude: Pierre Dukan ezaguna, urrutira gabe, Frantziako Medikuen Elkargotik kanporatu zuten 2014. urtean, hain zuzen ere bere dieta polemikoagatik.

Zer dioen zientziak

Aldizkako barauaren bultzatzaileek —baita kutsu magikoko liburuen argitaratzaileek ere— maiz aipatzen dituzte ikerketa zientifikoak. Halako ikerketak, kasu batzuetan, izen handiko erakundeek argitaratuak dira —hala nola Erresuma Batuko Osasun Zerbitzu Nazionalak (NHS)—, eta, beraz, fidagarriak dira. Baina eztabaidaezinak dira? Esku artean ditugun dokumentuen argitan baiezta dezakegu baraua onuragarria dela osasunerako? Gaiari buruz 2018ko irailean argitaratu zen azken berrikuspen zientifikoaren arabera, ez. Gaur egun, eta ditugun datuekin, ezin da esan baraua ona denik osasunarentzat.

“Eskura dauden azterketak urriak dira, pertsona gutxirekin eginak, denbora laburrean, eta, gainera, metodologia-muga handiak dituzte. Beraz, ezin da ondoriorik atera barauak balizko eragin onuragarria duenik esateko, eta ezin da esan ondorio kaltegarririk izan ez dezakeenik”, dio ikertzaile-talde aditu batek idatzitako agiriak. Ikertzaile horiek hainbat tokitatik datoz, hala nola Pompeu Fabra Unibertsitateko (UPF) Komunikazio Zientifikoaren Behatokitik, Cochrane Iberoamérica Zentrotik, Espainiako Nutrizio eta Dietetika Akademiatik (AEND) eta FECYT Zientzia eta Teknologiaren Espainiako Fundaziotik.

Horrenbestez, ezin da baieztatu baraua txarra denik ere. “Egia esan, ez dakigu”, onartu du Eduard Baladia nutrizionista eta Espainiako Nutrizio eta Dietetika Akademiako Ebidentzia Zientifikoa Aztertzeko Zentroko zuzendariak (CAEC-AEND). Eta hor dago koska: “Frogen arabera balizko onurak zalantzazkoak direnez eta arriskuak ondo ezagutzen ez direnez, gomendatu behar ote genuke baraua? Erantzuna, jakina, “ez” da, balizko arriskuak (ezezagunak) balizko onurak (zalantzazkoak) baino handiagoak baitira, batez ere jakinda baditugula beste aukera batzuk tratatu nahi dugun horretarako eraginkorrak eta seguruak”, dio.

Elikadura-nahasmendurako atea

Dieta ayuno adelgazar

Irudia: motortion

Izan ere, barauak pertsona osasuntsuengan duen eragina aztertu ohi dute ikerketek. Edo, bestela esanda, arrisku-populazioa baztertzen dute. Horrek esan nahi du, hain zuzen ere, ez dutela kontuan hartzen barau-metodo horien guztien xede izan ohi den publikoa. “Dieta horiek nork egingo dituen galdetu behar da —iradokitzen du Julio Basulto nutrizionistak—. Pertsona osasuntsuak dira? Ez. Gehienak pisua galdu nahi duten pertsonak dira. Eta gehiegizko pisua edo obesitatea duten pertsonen artean, elikadura-nahasmenduen prebalentzia handia dago. Tripakadena, adibidez. Barau egiteak handitu egiten du egoera hori kronifikatzeko edo larriagotzeko arriskua. Hau da, elikadura-nahasmendurako atea izan daiteke”, ohartarazi du.

Basultok gaineratu du aldizkako barauaren dietak duen beste arazo bat heziketaren kontrakoa izatea dela. “Elikadura-nahasmendurik eragin ez arren, dieta honek ez dizu irakasten ondo jaten eguneko egoera guztietan; aitzitik, ez jaten irakasten dizu. Galdera nagusia hau da: bada heziketaren kontrakoa ez den argaltzeko beste modurik? Erantzuna baiezkoa da. Beraz, aukeratu dezagun hori, eta ez barau egitea”, gaineratu du.

Gehiago (eta hobeto) bizitzeko aukera osasungarriak

 

Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) gomendatzen du dieta osasungarria izatea malnutrizioari eta zenbait gaixotasun ez-kutsakorri aurrea hartzeko: obesitatea, diabetesa, hiperkolesterolemia eta hipertentsioa, besteak beste.

Nutrizio-premiak pertsonen eta haien inguruabarren arabera alda daitezkeen arren, elikadura onaren oinarriak beti berberak dira: guztira gantz gutxi hartzea (eguneroko kaloria-kantitatearen % 30 baino gutxiago); gantz aseen ordez asegabeak hartzea; egunean gutxienez bost fruta- eta barazki-errazio hartzea; lekaleak, zereal integralak eta fruitu lehorrak jatea; azukre-kontsumoa kaloria-kontsumo totalaren % 10 baino txikiagoa izatea, eta egunean 5 gramo gatz baino gutxiago hartzea. Baraua ez dago gomendio osasungarri horien artean.

Horren harira, Eduard Baladia nutrizionista eta ikertzaileak hausnarketa hauek egin ditu:

  • Badira jarduera batzuk, aski ezagunak —adibidez, ariketa fisikoa egitea—, zahartzea atzeratzen dutenak, hau da, galera funtzionala edo jarduerarik gabeko bizitza-urteak atzeratzen dituztenak. Sedentarismoa eta bakardadea zuzendu behar dira, bi faktore horiek zahartu egiten baitituzte adin jakin bateko pertsonak (maila sozialean funtzionalak ez diren subjektuak).
  • Energia-eskasiari eta bizitza-iraupen luzeagoari buruzko teoriak —zenbait eskualdetan egindako ebaluazioetatik sortuak, hala nola Okinawakoa Japonian— teoria besterik ez dira, eta badute azalpena: frutak, barazkiak, arraina eta bizitza aktiboa. Faktore horiek, dakigun bezala, gaixotasunak saihesten dituzte, eta zahartze funtzionala ahalbidetzen. Seguruenik, Okinawan kaloria gutxi hartzeak ez du askorik esan nahi (eremu hori bezain pobre diren beste batzuetan baino gehiago hartzen baitute). Hala ere, aukera hori ezin da ukatu, baina kontuan izan behar da Okinawako leloa ez dela “egin baraua eta biziko zara”, baizik eta “ez jan asetzeko beste”.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Etiketak:

argaldu barau

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak