Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Amagandiko edoskitzea eta adimen-koefizientea

Gantzak funtsezko elikagaiak dira haurraren nerbio-sistema eratu eta garatzeko

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2008ko urtarrilaren 21a


Estatu Batuetako zientzialariek berretsi dute amagandiko edoskitzeak haur baten adimena hobetzen duela aldaera genetiko jakin bati esker, ‘Proceedings of the National Academy of Sciencies’ aldizkarian berriki argitaratu den azterlanak erakusten duenez. Gantz-azidoak kontrolatzen dituen gene batek lagundu diezaieke, gantz-azido horiek dituzten haurrei, amaren esnearen gantza hobeto aprobetxatzen eta adimen-koefiziente handiagoarekin lotutako garun-garapena sustatzen.

Edoskitzea eta garapen kognitiboa

Edoskitze naturala da haurrarentzako elikadurarik onuragarriena. Haurrak gaixotzeko duen suszeptibilitatea murrizteaz gain, duela gutxi egindako ikerketek frogatu dute amaren esnearekin elikatutako haurrek garapen kognitibo hobea izaten dutela, eta horrek adimen-koefiziente handiagoa dakar. Azken ikerketen arabera, esan daiteke haurren garapen intelektualean bi faktorek eragiten dutela: herentzia genetikoak eta jaio ondoko giroak eskaintzen dizkion esperientziek, besteak beste, amagandiko edoskitzea.

Azterketak, zehazki, ‘FADS2’ geneari buruz hitz egiten du. Kate luzeko gantz-azido poliasegabeen metabolismoa erregulatzen du, nerbio-zelulen garapenean funtzio garrantzitsua betetzen baitute. Ugaria da amaren esnean, eta ez da oso ugaria edo ez dago bestelako haurrentzako esnerik, salbu eta funtsezko elikagai horiekin aberastuta badaude.

Haurraren koipeak eta nerbio-sistema

Garunaren %60 gantzez osatuta dago; horietatik %40 gantz-azido poliasegabeak dira, kate luzekoak (AGPICL); %10 azido arakidonikoa, azido esentzial linoleikotik (Omega 6) datorrena; eta %15, azido docosahexaenoikoa (DHA), garunaren garapenean garrantzi handiena duena eta azido alfomena-3 funtsezkotik datorrena. Bi gantz-azido horiek (arakidonikoa eta DHA) funtsezkoak dira haurraren egituraren konfigurazioan eta nerbio-sistemaren funtzionamenduan.

Pertsona baten garuna eratzeko etapa kritikoenak haurdunaldiaren azken hiruhilekoan gertatzen dira, eta jaio eta bi urtera arte irauten dute. Denbora horretan, oso prozesu zehatzak gertatzen dira nerbio-zeluletan, eta kate luzeko gantz-azido poliasegabeen ekarpen izugarria behar dute. Gantz-azido horiek nerbio-ehuna sortzen eta neuronen bidez informazioa sortzen eta transmititzen parte hartzen dute.

Organismoan gantz-azido horiek gehien dituzten bularreko haurrek ikasteko eta kontzentratzeko gaitasun handiagoa dute, joan den urteko ekainean ‘American Journal of Clinical Nutrition’ aldizkarian argitaratutako artikulu baten arabera. Izan ere, denboraldi horretan AGPICLren ekarpen egokiak ondorio positiboak izan ditzake haurraren adimenarengan (etorkizun heldua), baita bere bizitzako osasun-egoera orokorrean ere, erikortasuna murriztuz.

Omega 6 / omega 3 oreka

Haurdunaldiaren azken fasean, eta jaio eta bi urtera arte, nerbio-zelulek gantz-azido poliasegabe ugari behar dituzte.

Nekazaritzarako eta Elikadurarako Nazio Batuen Erakundeak (FAO) eta Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) 5:1 eta 10:1 arteko omega-6 eta omega-3 erlazio dietetikoa gomendatzen dute, hau da, omega-3 gramo bakoitzeko 5 eta 10 g omega 6 bitartean kontsumitzea komeni da. Omega 6 azidoak kopuru handitan aurkitzen dira ekilore, arto, soja, kakahuete, onagra eta manufakturatutako hainbat produktutan, hala nola galletetan edo margarinetan.

Gure eguneroko dietan ez da ohikoa omega 6 behar adina ez kontsumitzea, baina bai omega 3. Omega 3 ugari daude arrain urdinetan, hala nola, sardinetan, izokinetan, atunetan edo antxoetan. Itsaskiak ere iturri diskretuak dira (muskuiluak, txirlak, izkirak edo berberetxoak, besteak beste). Galorratz-olioak, fruitu lehorrak (intxaurrak edo hurrak, esaterako) eta omega 3z aberastutako produktuak ere elikagai mota batzuk dira, mantenugai horren beharrak asetzeko eguneroko ekarpena bermatzen dutenak.

Duela hamar urte baino gehiagotik merkaturatzen dira DHA ugari duten arrautzak, oiloek jaten duten pentsuaren bidez lortuak. Horri gantz-azido horretan aberatsak diren alga batzuk gehitzen zaizkio. Gaur egun, aurrerapen teknologikoen ondorioz, hainbat elikagai aberasten dira: galletak, margarinak, esnekiak, pateak eta hegazti-saltxitxak. Hala ere, ondo aholkatzea komeni da aberastutako elikagaietara jo aurretik, horiek gehiegi erabiltzea kaltegarria izan baitaiteke. Organismoan DHA gehiegi izateak odol-koagulazioan akatsak eragin ditzake.

Amaren elikadura, funtsezko pieza

Img pescadoazul1
Haurdunaldiaren azken hiruhilekoan eta bizitzako lehen hilabeteetan, amak ematen du azido arakidonikoa eta DHA. Giza esneak azido arakidoniko (%0,5) eta DHA (%0,3) kantitate txiki bat dauka, eta hori nahikoa da jaioberriaren beharrak hiru aldiz betetzeko. Amak era horretako koipe kopuru egokia badu, fetuari, plazentaren bidez, eta haurrari, esnearen bidez, kate luzeko gantz-azido poliinsaturatu horiek eman diezazkioke, beharrezkoak baitira bere nerbio-sistema egoki eta osasuntsu garatzeko.

Hala ere, egoera batzuek ekarpen hori alda dezakete, hala nola elikadura desegokia, edo gure herrialdean hain ohikoa den omega 6 ugari duten elikagaien kontsumoa (ekilore- eta arto-olioa, galletak edo margarinak), baita omega 3 ugari duten elikagaiak ez hartzea ere (gehiegi jateak murriztu egiten ditu bigarrenen ondorio onuragarriak). Adibidez, astean 200 g arrain urdin baino gehiago behar dira amaren esnean DHA altxatzeko. Haurdunaldi oso sarriek edo haurdunaldi multilangabeziak AGPICLen erreserbak murriztu ditzakete.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak