Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Amarantoa, onura dietetikoak dituen landarea

Pseudokereal horren hostoek eta haziek nutrizio-propietate onuragarriak dituzte osasun kardiobaskularrerako
Egilea: EROSKI Consumer 2008-ko azaroak 3
Img amaranto 3 hd

Amarantoa, “huautli” izenez ere ezaguna, duela 7.000 urte baino gehiago hasi zen Amerikan landatzen, maiek landare sakratutzat jotzen baitzuten. Gaur egun, Mexiko, Peru eta Bolivia bezalako herrialdeetan ez ezik, Txina, AEB eta beste batzuetan ere badago. eta, batez ere, India, bere propietateen berraurkikuntzari esker hasi dira ekoizten. Amarantoaren landarea osorik aprobetxatzen da, hazietatik hostoetara, eta nutrizio aldetik oso profil interesgarria eta onuragarria du osasunerako. Hona hemen haien ezaugarri nagusiak eta dietan sartzeko ideia gastronomiko batzuk.

Amaranto-hostoak eta -haziak, mantenugaietan oso aberatsak

Amarantotik alea eta hostoak erabiltzen dira. Frogatuta dago amaranto-hostoak proteina-iturri bikaina direla, loratze-fasean metatzen baitira gehien. Gainera, hostoek A probitamina eta C bitamina ugari dituzte. Hainbat mineral ere badituzte, hala nola kaltzioa, burdina eta magnesioa, baina kontuan hartu behar da organismoak hobeto xurgatzen dituela animalia-jatorriko kaltzioa eta burdina, landareetatik datorrena baino. Hostoen zuntz kantitatea ere garrantzitsua da, eta, beraz, idorreria-arazoak dituzten pertsonentzat onuragarria izan daiteke.

Amarantoaren aleak beste zereal-hazi batzuek baino proteina kontzentrazio handiagoa du

Amarantoaren alea pseudokerealtzat hartzen da, benetako zerealen pikorren antzeko ezaugarriak dituelako. Botanikoki, ordea, ezin da landare-talde horretan sartu. Amarantoaren nutrizio-balioa asko aztertu da, eta, ikerketaren arabera, aleak beste zereal-hazi batzuek baino proteina kontzentrazio handiagoa du. Hala, lisina-edukia (aminoazido mugatzailea zerealetan) handiagoa da, %15 – %18 inguruko kontzentrazioarekin, garian, arrozean eta artoan dagoena baino handiagoa. Bere proteina-proportzio garrantzitsuari karbohidrato-ekarpen handia gehitzen zaio, almidoia baita osagai nagusia eta bere pisuaren %50 eta %60 artean ordezkatzen baitu.

Amaranto-alearen koipe-edukia ere beste pikor batzuena baino handiagoa da; %7 eta %8 artekoa da. Hala ere, koipe horien osaeran azido oleikoa eta azido linoleikoa nabarmentzen dira, pikorrean dagoen koipearen %75 inguru dira eta ekintza onuragarria dute odol-hodietan eta bihotzean. Zehazki, azido oleikoak hdl-c edo “kolesterol ona” areagotzen du, eta kolesterola murrizten du, ldl-c edo “kolesterol txarra” delakoaren kontura. Azido linoleikoak triglizeridoen maila, guztizko kolesterola (bai hld-c, bai ldl-c), tronboak sortzeko arriskua eta, gainera, basodilatatzeko ahalmena murrizten ditu.

Osasunerako Amarantoa

Azken urteotan sakonago ikertu da amaranto-pikorren olioaren konposizio kimikoa hostoena baino. Hala ere, mineral-kopuru askoz handiagoa dute, hala nola kaltzioa, burdina, fosforoa eta karetonoideak, barazki gehienekin alderatuta. Era berean, zehaztu da zenbait amaranto-espezie, hala nola Amaranthus cruentus eta Amaranthus paniculus, flavonoide antioxidatzaileen iturri onak direla.

Duela hamarkada bat baino gehiagotik, gaixotasun kardiobaskularrei aurrea hartzeko hostoetatik eta amaranto-pikorretatik abiatuta egindako produktu berriak ekoizten ari dira. Hainbat ikerketa egin ziren, besteak beste, Dallasko (AEB) Functional Foods Center delakoak koordinatuta. ), Voronezheko Estatuko Unibertsitatea (Errusia) eta Errusiako Zientzia Medikoen Akademiako Nutrizio Institutua (Mosku), sistema kardiobaskularrerako amaranto-olioaren balio prebentibo eta terapeutikoa adierazten dutenak.

Plazeboarekin kontrolatutako ausazko ikerketa kliniko horretan, nahasmendu koronarioren bat izan zuten edo hipertentsioa eta obesitatea izan zituzten 125 pazientek hartu zuten parte. 32 eta 68 urte bitarteko gizon-emakumeak ausaz aukeratu zituzten pazienteak, egunean 3-18 ml olio amaranto kontsumitzeko. Parte-hartzaile guztiek gatz-dieta kontrolatu baten gomendio dietetiko berberak jarraitu zituzten.

Datu garrantzitsuenak hauek izan ziren: amaranto-olioaren kontsumoak nabarmen murriztu zuen kolesterol-kantitate totala, triglizeridoak eta kolesterol-LDL (txarra). Haren ekintza onuragarria handiagoa izan zen egunean 18 ml hartu zituenean. Beraz, ikerketa gehiago egin behar diren arren, emaitzek adierazten dute amaranto-olioa osagarri eraginkorra izan daitekeela bihotz-hodiak babesteko.

Janaria amarantuz prestatu: dietan sartzeko ideiak

Img alegrias amaranto Amarantoaren landarea osorik erabil daiteke. Zurtoinak berdura gisa erabiltzen dira, eta hostoak hainbat gisatutan gehitu daitezke edo zopak, kremak edo tortillak egiteko erabil daitezke. Bere haziekin hainbat elikagai egiten dira, hala nola galletak edo “alaitasun-gozokia”. Plater hori oso ezaguna da Mexikon, eta hazi hori, eztia, mahaspasak eta intxaurrak jaten ditu. Amarantumen (Mexikoko Amaranto Elkartea), elikagai horrekin prestatzeko hainbat errezeta proposatzen dituzte. Besteak beste, zopa azteka, oilaskoa saltsa horian, krema horia edo tortillak. Kontuan izan behar da amaranto-irinak ez duela balio ogia egiteko, non eta ez den gari-irinarekin nahasten, landare horren aleak ez baitu glutenik (irina okindatzeko balio duen proteina). Bestalde, abantaila bat du: zeliakia izanez gero, dietan parte har dezake.