Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Anemia prebenitzea nerabeetan

Burdin erreserbek ez dituzte betetzen nerabeen eskakizunak hazkunde-etapa honetan, eta anemiak garatzeko joera handiagoa dute.
Egilea: maitezudaire 2002-ko abenduak 5

Burdinarik eza da munduko elikadura-arazo ohikoenetako bat. 1.000 milioi pertsonak jasaten dute defizit hori, hau da, munduko populazioaren %15-20. Burdin gabeziaren prebalentzia handia da herrialde garatuetako adin-talde batzuetan, elikagai ugari dagoen arren.

Zer da burdina? Burdina muskuluetako proteinak, hemoglobina (odoleko globulu gorrien proteina), hezurrak eta, gainera, energia sortzeko behar duen oxigenoa garraiatzen laguntzen dio gorputzari. Horren ondorioz, gorputzaren burdina-maila osasuntsuek errendimendu fisiko eta mental ona lortzen laguntzen dute.

Zenbat burdina behar du organismoak? Burdina miligramotan neurtzen da, eta gorputzak behar duen kantitatea adinaren, sexuaren, gorputzaren tamainaren eta garapenaren eta bizimoduaren araberakoa izango da.

  • 10 urteko haurrak: 7-9 mg/egun
  • 11-18 urteko mutil nerabeak: 12-15 mg/egun.
  • 11 eta 18 urte bitarteko neska nerabeak: 18 mg/eguna.

Nerabezaroan arrisku-egoerak eragiten dituzten kausarik ohikoenak honako hauek dira: gorputzaren hazkundeak eta nerabeek hilerokoaren bidez izaten dituzten galera fisiologikoek eragindako burdina-behar areagotuak.Hazkunde handia dela eta, burdina-erreserbek ez dituzte betetzen eskakizunak, eta nerabeek joera handiagoa dute gaixotasun hori garatzeko. Horri gehitu behar zaio gaur egungo haur eta nerabeen dieta, askotan burdina askoko elikagaietan pobrea, eta horrek are gehiago handitzen du anemia arriskua.

Zer da anemia ferropenikoa? Anemia ferropenikoa baldintza patologikoa da, eta organismoak behar adina burdina lortzen ez duenean gertatzen da. Anemia globulu gorrien balio txikiekin adierazten da (hematokritoaren eta hemoglobinaren bidez neurtzen dira), eta globulu gorri horiek argiagoak eta txikiagoak dira, eta, beraz, funtzionamendua murriztu egiten da.

Pertsona batek anemia duenean, nekatuta sentitzen da denbora guztian; azala, mukosak eta azazkalak zurbil egoten dira, hemoglobina zirkulatzailea gutxitzen delako. Gainera, beste sintoma batzuk ere badaude: ahultasuna, suminkortasuna, anorexia edo jateko gogorik eza, goragalea, ahoko ultzerak eta adatsaren galera, etab.

Dietak nahikoa burdina ematen dizu? Elikagaietan, burdina bi eratara agertzen da: bata, “hemo” izenekoa, animalia-jatorriko produktuetan agertzen dena, hala nola haragia, erraiak, arraina eta itsaskiak (txirlak, ostrak), eta, bestea, “ez hemo” izenekoa, barazkietan, arrautzetan eta esnean dagoena.Mineral honetako landare aberatsenak egoskari lehorrak, burdinazko zereal gotortuak, barazki berdeak, fruitu lehorrak (intxaurrak, almendrak, pistatxoak…) eta lehortuak (datilak, piku lehorrak, datilak…) dira. “Hemo burdina” askoz hobeto xurgatzen da “hemo ez den burdina” baino; hala ere, duodenoa, burdina askoko elikagaiari laguntzen dioten substantzien araberakoa.

Landareetan dagoen burdinari eragin handiagoa ematen diote beste elikagai batzuk egoteak, hala nola zuntzak, oxalatoak, fitatoak, eta horiek guztiak elikagaien osagaiak dira, xurgapenari eragin diezaioketenak.

Burdin iturriak hobeto aprobetxatzeko, talde-lana egin behar duzu.C bitamina ugari duten elikagaiek gorputzak “burdina ez hemoa” hobeto erabil dezan laguntzen dute. Horregatik, onuragarria da burdina askoko elikagaiak hartzea, laranja-zukuarekin edo bitamina horretan aberatsak diren beste elikagai batzuekin, hala nola zitrikoak, kiwia, marrubiak, meloia, tomatea, piperrak, brokolia…

Kafea eta tea jan ondoren hartzen dira, eta burdina xurgatzea eragozten dute. Saihestu ezin baduzu, jan baino ordu bat edo gehiago pasatzen utzi.

Burdinazko osagarriak? Anemia izanez gero, burdinazko tratamendua jaso behar duzu, eskuarki ahotik eta etengabe, medikuak adierazi arte (garrantzitsua da saiatua izatea). Burdin gehigarria, hobeto xurgatzeko, otorduetatik urrun hartu behar duzu (30 minutu lehenago edo 2 ordu geroago), eta, ahal bada, laranja-zukuarekin edo pomeloarekin batera joan, C bitamina ugari duelako.