Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Antilletako altzairua edo gerezia, C bitamina

Gure inguruan gutxi ezagutzen den fruta tropikala da altzairola, eta C bitamina eta berdintzen zailak diren beste substantzia antioxidatzaile batzuk ditu.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2011ko ekainaren 15a
img_acerola 1

Fruta-multzo osoan nabarmentzen den abantaila nagusietako bat elikagai erregulatzaileen aberastasuna da, bitaminak, zuntza, mineralak eta substantzia antioxidatzaileak barne. Bertute horiek guztiak, gainera, oso kaloria gutxi ematen dituen elikagai-talde batean biltzen dira, salbuespenak salbuespen. Orokortasun horien aurrean, fruta guztiek ezaugarri bereziak dituzte, bai nutrizio-edukiagatik, bai aplikazio gastronomikoengatik. Altzairolaren kasuan, gure merkatuetan apurka-apurka sartzen den fruta tropikala da, eta haren ezaugarri nagusia da bere elikadura-taldearen ezaugarri orokorrak muturrera eramatea, bereziki, C bitamina-eduki apartagatik, gure inguruan oso ohikoak ez diren bi frutak ia gainditzen ez dutelako: kakadua eta camu-camu. Sukaldean, errezeta-liburu kreolen edo hegoamerikarren parte da, maiz: zukuak, postre gozoak, jeleak, marmeladak eta likoreak eta pattarrak. Plater nagusien goarnizio edo akonpainamendu gisa ere gordetzen da, eta kontraste gazi-gazia ematen die, hori baita errezetaren nota nagusia.

Altzairola xehetasunez
Altzairua Malpigiaceas familiakoa da eta, gaur egun, Malpighia emarginata izen zientifikoari erantzuten dio, nahiz eta lehenago Malpighia glabra edo Malpighia punicifolia deitzen zitzaion. Bere behin betiko izen zientifikoa 1986an hartu zen Landare Baliabide Genetikoen Nazioarteko Kontseiluan. Klima tropikaleko eta subtropikaleko eremuetan landatzen den landare basatia da. Jatorriz Mexikoko hegoalderago, Erdialdeko Amerikan eta Hego Amerikako iparralderago daude.

Amazoniako camu-camuarekin eta Australiako kakadu edo aranarekin batera, C bitamina gehien duen frutetako bat da altzairola.

Ikuspuntu botanikotik begiratuta, drupa-motako fruitu globulosoa da altzairola, barruan hiru hazi dituena, pisu osoaren %19 eta %25 artean, eta erraz bereizten dira mamitik. Frutaren diametroa 1-4 zentimetro bitartekoa da, eta 2 gramotik 15 gramora bitartekoa. Altzairola berdea da garatzen ari denean, eta tonu horiak, gorrixkak edo moreak ematen ditu helduta dagoenean eta kontsumorako unerik onenean. Landare bakoitzak 20-30 kilo fruitu ekoizten ditu urtean. Gerezien tamainari eta itxurari dagokienez, agian horregatik ezagutzen da fruta hori: gerezi labarra, Barbadosko gerezia edo gerezi koloratua.

Konposizio nutrizionalari dagokionez, pisu gehiena ura da, berehalako printzipioen ekarpen urriarekin. 100 gramoko, 0,21-0,80 g proteina, 0,23-0,80 g gantz eta 3,6-7,8 g karbohidrato irents daitezke. Energia gutxi ematen dute, jateko moduko 100 gramoko 30 Kcal inguru. Mineralei dagokienez, nabarmentzekoa da fosforoa (17,1 mg/100g), kaltzioa (11,7 mg) eta burdina (0,24 mg), nahiz eta burdina ez hemo motako burdina izan, animalia-iturrietatik datorrena baino bioerabilgarritasun txikiagokoa.

Bitaminei dagokienez, nabarmentzekoa da C bitaminaren edukia, 695 eta 4.827mg/100g artean baitauka. Kopuru horiek zitrikoek, ananak edo kiwiak ekarritako kantitatea baino 50-100 aldiz handiagoak dira. Heltze-egoera eta hazkuntza-modua direla eta, C bitamina gehien duen frutatzat hartzen da, gure merkatuetan ohikoak ez diren beste fruitu batzuekin batera; esaterako, camu-camu, Brasilgo Amazoniako tipikoa, eta kakadu, Australiako aranarekin ezaguna. Horrez gain, beste bitamina batzuk ere badaude, hala nola tiamina, piridoxina eta riboflabina, baina balio ohikoagoetan.

Fitonutrienteen iturria

Garraiatzeko eta erabiltzeko zaila den fruta fina da, hondatu gabe.

C bitaminaren balio handiak ez dira altzairola kontsumitzearen ezaugarriak bereizten dituzten bakarrak. Ondo bereizitako substantzia horretaz eta giza osasunean duen paperaz gain, fitonutriente edo fitokimiko ugari ditu frutak. Konposatu horiek landareetan funtzio espezifikoak betetzen dituzte eta, oro har, antioxidatzaile gisa jarduten dute gizakiarengan. Horri gehitu behar zaio energia-balio hutsala dutela, funtzio fisiologikoek betetzen duten kantitate txikia dela eta. Antioxidatzaile ugari dituzten elikagaiak maiz jateak, hala nola, hainbat koloretako frutak eta barazkiak, gaixotasun kroniko eta endekapenezkoak prebenitzeko bermea da, hala nola bihotz-hodietakoak, begi-lausoak edo minbizia.

Azerolan antozianoak nabarmentzen dira, fruta helduaren berezko kolore gorrixka edo morearen erantzuleak. Zenbait ikerketa zientifikok isolatu egin dute fruta antozianoa, zianidinatik eta pelargonidinatik eratorria. Azerolak karotenoideak sortzen ditu, hau da, frutari kolore horia eta laranja ematen dioten pigmentu antioxidatzaileak. Substantzia horiek guztiek eragin antioxidatzaile nabarmena izan dute.

Hala ere, substantzia horiek egoteak eragozpen bat du: fintasuna. Substantzia fitokimikoen ekoizpena (antozianoak, karotenoideak, fenolak, bestelako konposatu lurrunkorrak, etab.) heltzearen azken etapetan, errazagoa da altzairola fruitu delikatua izatea eta erabiltzeko eta garraiatzeko zailtasun handiak izatea, hondatu gabe edo galdu gabe. Baliteke hori izatea gure inguruan, bilketa-eremu geografikotik urrun, altzairola fruta fresko gisa aurkitzea zaila izateko arrazoia.

Altzairuaren erabilerak

Bere nutrizio-ezaugarriei esker, elikagai-industria arduratu egin da altzairola eta haren deribatuak osagai gisa erabiltzeaz, bereziki zuku, nektar, esneki aberastu eta gehigarrietatik eratorritako edarien munduan, baina baita zereal barratxoetan, gelatinetan, gozokietan eta postre prestatuetan ere. Kasu horietan, ohikoa da altzairola erabiltzea jatorri naturaleko C bitaminaren kontzentrazioa handitzeko.

Fruta fresko gisa kontsumitzen bada, heldutasun-maila ziurtatu behar da; bestela, zapore garratz nabarmena du, eta horregatik, maiz, jelea edo marmelada moduan jaten da. Prestaketa horiek prestatzeko, fruta lehortua erabil daiteke lokal espezializatuetan, hala nola belar-dendetan. Horretarako, produktua birhidratatu egin behar da marmelada egin aurretik.

Aurreikus daitekeenez, altzairuaren erabilera gehienak gozogintzan erabiltzekoak dira, nahiz eta errezeta batzuek saltsa gisa erabiltzen duten sukaldean prestatu nahi diren txerri- edo oilasko-haragia zapore-kontraste nabarmen batekin laguntzeko.

ALTZAIRU-SALTSAREN ERREZETA

Lapiko zabal batean, apar fresko eta helduak (hazirik gabeak) ur hotz ugaritan nahastu eta irakin egiten da. Egoskorra eduki 5 minutuz, hozten utzi, xukatu eta irabiagailutik pasatu.

Gero, puregailutik iragazi, eta, ontzi batean, gatza, perrexila, azukrea eta piperbeltza bota. Edozein espezia edo usain-belar erants daiteke, maiz tomate-saltsa egiteko erabiltzen dena. Berriro irakiten jarri su ertainean, eta 15 bat minutuz egosi, saltsa loditu arte.

Saltsa hau zoragarria da oilasko-bularki batzuk edo txerri-azpizuna arroz basatiarekin edo pillaf arrozarekin laguntzeko.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak