Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Antioxidatzailetan aberatsak diren fruta gorriak

Konposatu horiek beren ezaugarri sentsorialetan parte hartzen dute, hala nola kolore bizietan eta zapore azidoetan, eta arteria-tentsioa hobetuko lukete.
Egilea: EROSKI Consumer 2011-ko otsailak 2
Img frutasrojas1 list
Imagen: yohan hmmm

Fruta gorriak, basafruituak ere esaten zaienak, ur eta mantenugai erregulatzaile ugariko osagaiak dituzte. Andere-mahats, ahabi, masusta, elorri, mugurdi eta marrubiek zuntza, bitaminak, mineralak eta oligoelementuak dituzte, baita fitokimikoak ere. Alderik handiena flavonoideek ematen dute, fruten propietate sentsorialetan parte hartzen duten konposatu bioaktiboek (kolore biziak, gorriak eta moreak, zapore azidoa…), eta beren funtzio antioxidatzaileagatik nabarmentzen dira. Behaketa-teknikan oinarritutako ikerketa berri batek hainbat flavonoide-motaren ohiko kontsumoaren eta hipertentsioaren garapenaren arteko erlazioa aztertzen du. Haren ondorioek konposatu horietan aberatsak diren elikagaien, hala nola fruta gorrien, prebentziozko eginkizuna sendotzen dute.

Fruta gorrien flavonoideak

Naturan 6.000 konposatu baino gehiago daude, flavonoide deritzenak ez bezalakoak. Horien artean aipagarriak dira antozianinak, flavonolak eta flavonak, flavanonak, txalkonak eta diokalkonak, flavanolak eta isoflabonak. Azken horiek ia bakarrik lekaleetan egoten dira, batez ere sojan. Konposatu horiek, funtzio antioxidatzailea dutelako organismoan rol garrantzitsua izateaz gain, zeregin nabarmena dute elikagaien propietate sentsorialetan.

Antozianinak basoko fruten kolore gorri-urdinxka ematen duten pigmentuak dira (ahabia gorriak edo urdinak, masustak…), eta oso ugariak dira sasoiko frutetan, hala nola marrubietan. Flavonolak horixkak dira, eta zapore mikatza ematen diete zitriko batzuei, pomeloari, esaterako.

Antozianinen kontsumoa hipertentsio arteriala garatzeko arrisku txikiagoarekin lotuta dago

“The American Journal of Clinical Nutrition” aldizkarian argitaratu berri den azterlan batek flavonoide-mota desberdinen ohiko kontsumoaren eta hipertentsioaren garapenaren arteko erlazioa aztertzen du biztanle-lagin zabal batean (150.000 indibiduo baino gehiago). Cassidyk eta kolaboratzaileek egindako argitalpenaren arabera, flavonoide asko hartzea, bereziki antozianinak, hipertentsioa izateko arrisku txikiagoa dago (%12ra arteko murrizketa). Aurkikuntza horren balizko azalpena haren egiturazko ezaugarrietan bilatu behar da, plano baskular batean zenbait ekintza-mekanismo baitakartza berekin.

Ezin da ahaztu, hala ere, behaketazko azterlana dela eta, beraz, ez duela kausazko elkarterik sortzen. Gainera, lagineko biztanleriak egiten zuen kontsumoa oso aldakorra izan zen, eta kopuru horiek 12-15 mg/egunekoak izan ziren, irenste baxuenetan, eta altuenetatik 1.252 mg/egunekoak. Andere-mahats edo ahabi errazio batek (bol batek) 500 miligramo antozianina baino gehiago izan ditzake.

Hala ere, bizi-estiloek emaitzak alboratzeko aukera ahalik eta gehien gutxitu da. Hipertentsio arterialarekin zerikusia duten nahasmen-faktore gehienak kontuan hartu eta kontrolatu dira: tabakismoa, gorputz-masaren indizea, jarduera fisikoa, alkoholaren kontsumoa, familiaren historia, aspirinen kontsumoa eta elikadura-aldagai ugari. Bestalde, emaitzak sendoagoak dira, elkarteak antozianinekin bakarrik topo egin duelako eta ez beste flavonoide batzuekin.

Eragin antioxidatzaileak

Landareen antioxidatzaileak, oro har, “erradikal askeen” ekintza blokeatzeko gai dira. Substantzia horiek kalte zelularra eragiten dute, eta gaixotasun kardiobaskularren eta garun-baskularren garapenean, minbizi-mota batzuetan eta endekapenezko nahaste jakin batzuetan parte hartzen dute.

Elikagaien eduki antioxidatzailea islatzen duten elikagaien datu-baseetan, fruta gorriak, hala nola fresak, masustak, ahabiak eta andere-mahatsak, lehen postuetan daude. Hala ere, kontuan hartu behar da substantzia horien eduki handiagoak ez duela adierazten elikagai hori beste bat baino osasungarriagoa denik, antioxidatzaileak xurgatu ala ez, eta hori aztertzen ari dira oraindik.

Ezein elikagaik ez du bere kabuz arazo edo gaixotasunik sendatu edo prebenitzen.

Gomendatutako kantitatea

Fruta gorriei dagokienez, elikagai horiek osasunerako onuragarriak izan daitezkeen konposatuak badituzte ere, elikadurako elkarte zientifikoen gomendioa da fruta-, barazki- eta barazki-mota ugari hartzea, landare-jatorriko elikagaietan aberatsa den dieta baten barruan. Modu isolatuan kontsumitzen den elikagairik ez da arazo edo gaixotasunak sendatu edo prebenitzearen erantzule. Premisa horrek “sendatzeko ustezko ahalmenak” goraipatzen dituzten beste elikagai askorentzat balio du, hala nola aloe vera, soja, te berdea edo baia gojiak.

Gogoan izan behar da elikaduran eta dietetikan adituak direnek ez dutela nabarmentzen fruta- edo barazki-mota jakin bat jatea, baizik eta landare-elikagai horiek, ahalik eta barietate handienetik eta neurrian, ez direla falta behar eguneroko dietan.

FRUTA GORRIAK ETA HIPERTENTSIOA

Flavonoideak hartzeak odol-presioari eragiten dizkion onurak esku-hartzeko azterketetan deskribatu ziren; izan ere, epe laburreko ikerketen arabera, 6 mmHg inguru murrizten ziren odol-presio sistolikoan, eta 3,5 mmHg, diastolikoan. Hala ere, ikerketa gehienek zenbait muga erakusten dituzte, hala nola zenbait flavonoide-motaren adierazgarritasun txikia eta, batez ere, ikerketetan emandako kopuruak, ohiko elikaduraren esparruan kontsumitutakoetatik oso desberdinak baitira. Gainera, populazioen azterketetan dagoen informazioa mugatua da, gehienak lan esperimentaletatik baitatoz.

Hala ere, gaur egungo ezagupenen argitan, hipertentsio arteriala prebenitu eta tratatzeko gomendioek, terapia farmakologikoari, bizimodu eta elikadura aldaketen onura gehigarria eransten diote, bereziki fruta freskoen eta barazkien kontsumoan. Elikagai-multzo hori azpimarratzeko eta fruta gorriak kontsumitzera animatzeko arrazoia, hein batean bederen, flavonoide eta bestelako substantzia antioxidatzaile, zuntz, potasio eta magnesio edukiei zor zaie, horiek eragin positiboa baitute osasun baskularrean.