Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Antsietaterik gabeko dieta

Dieta zorrotzegi batzuek antsietatea sortzen dute, eta, ondorioz, gehiago jaten dute lasaitzeko.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2007ko abenduaren 03a

Estetika da emakume askok dietan jartzeko arrazoi nagusia, gehienetan osasuna lehenesten duten gizonen aurrean. Madrilgo Unibertsitate Konplutentseak berriki egindako “Espainiako zenbait herritan gorputz-pisuaren kontrolari buruzko kezkak, pertzepzioak eta ohiturak” azterlanetik ateratako lehen ondorioa da hori. 2.168 pertsona, 575 gizon eta 1.593 emakume aztertu dira.

Ikerketaren arabera, biztanleen %66k, gutxi gorabehera, pisua galdu nahi du, eta %6k irabazi. Ehuneko handia da, kontuan hartuta ez dela beti gehiegizko pisua edo obesitatea duten pertsonak izaten. Txostenak erakusten duenez, gero eta jende gehiago joaten da medikuarengana edo dietistarengana dieta egitera, baina inkestatutako emakumeen %40k, gutxienez, bere kontura egiten ditu dietak. Horietako asko, beren irudiarekin gustura ez daudenak, 3 edo 5 kilo galtzearekin itsututa daude, gehiegizko pisuak eragiten diola uste baitute. Antsietate handiagoa eragiten duten dieta zorrotzak egiten dituzte, eta gehiago jaten dute lasaitzeko, kontrako efektua lortzeko, gizentzeko.

Antsietatearen etsai nagusia gose-sentsazioa da, ordu asko mokadurik probatu gabe eramateak eragiten duena. Gosari frugala, hamaiketakorik ez, bidezko janaririk eta askari gutxi. Hori dela eta, gosez iritsi behar da afarira (gluzemia edo odoleko glukosa gutxi dago), eta modu oldarkorrean jan behar da. Gainera, oro har, txokolatea bezalako elikagai energetikoak nahi izaten dituzte. Gurpil zoroa hasi da.

Janaria eta emozioak

Adrenalina handitzeak autokontrolerako gaitasuna murrizten du, eta horrek portaera txarrak eragiten ditu

Bistan da janariaren eta emozioen arteko lotura estua. Izan ere, antsietateak zenbait agerpen fisiko ditu organismoan, eta horiek eragin lezakete jateko premia handiena. Antsietatearekin batera, handitu egiten dira adrenalina-mailak. Areagotze horrek autokontrolerako gaitasuna murrizten du, eta, horren ondorioz, gizabanakoak jarrera gaiztoak izaten ditu, hala nola gehiago erretzea edo gehiegi jatea. Serotoninak, gogoarekin zerikusia duen garuneko neurotransmisoreak, gosea kontrolatzen du. Janari-maila apalek antsietate handiagoa eragiten dute, batez ere, gozoak jateagatik.

Estresak, eguneroko bizimoduaren monotoniak, frustrazioek edo lorpenen eskersariak eragiten dien antsietateak jende asko eramaten du jatera, sentipen hori baretzeko.

Antsietatea sor dezaketen egoera emozionalen kontrola, elikagaiak irenstean eragin handiena dutenak, lagungarria izan daiteke jakiteko ea antsietatearekin jaten den, antsietateak berak eramaten gaituen jatera edo bi sentsazioak jasaten diren. Praktikan jarrita, kontrol hori janariaren eguneroko erregistroaren bidez gauzatu daiteke, inguruneari arreta berezia eskainiz. Alde horretatik, oso garrantzitsua da pertsona bakarrik edo bazkaltzen duenean lagunduta badago, zer aldarte duen (tristea, alaia, aspergarria) eta zein diren antsietate edo urduritasun uneetan gehien erabiltzen diren elikagaiak.

Ongi elikatutako nerbioak

Magnesio, triptofano eta B bitamina ugari duten elikagaiak jan behar dira.

Elikagai ugarik sendotzen dituzte nerbioak, eta, neurri batean, antsietateak dakarren urduritasun-sentsazioa lasaitzen dute. Horregatik komeni da bakoitzaren elikadura arretaz aztertzea, baita dieta hipokaloriko laburrak egiten direnean ere. Halaber, magnesio, triptofano eta B multzoko bitaminatan aberatsak diren elikagaiak jaten diren egiaztatu behar da, horien artean B6, B1 eta B12.

Propietate lasaigarriak dituenez, magnesioak erritmo kardiobaskularra arrastoan mantentzen du, eta, beraz, osagarri dietetiko ona da antsietatea arintzeko. Egunean zehar nahikoa magnesio kontsumitzen da 4 edo 5 intxaur edo fruitu lehor eskukada bat jateko ohitura denean. Lekaleek, elikagai integralek eta hostodun barazkiek ere, hala nola zerbek eta espinakek, mineral horren dosi ona hartzen dute.

Proteinen osagai den aminoazido triptofanoa serotonina bihurtzen da ziklo metaboliko konplexuen bidez, eta, horri esker, organismoaren maila egokiei eusten zaie (serotonina-maila apalak gogo-aldarte apatsuarekin lotzen dira). Animalia-proteinak (haragia, arraina edo arrautzak) afarirako erreserbatzeak aminoazido horren eguneroko ekarpena bermatzen du. Triptofano ugari duen eguneroko fruta, banana edo anana, osagarri ona da.

B6 bitaminak parte hartzen du serotoninaren sintesian triptofanotik abiatuta, bai eta neuronen mielina-zorroak sortzen ere, beharrezkoa baita zelula horiek mezuak behar bezala transmititzeko. Haren urritasunak urduritasuna eta antsietatea eragiten ditu. Urduritasun handieneko garaian, gosaltzeko garaian olo-malutak gari-ernamuinarekin eta garagardo-legamiarekin hartzea edo osagarri dietetiko horiek entsaladei eta zukuei eranstea B taldeko bitamina-dieta aberasteko modu eraginkorra da.

Antsietate handiagoa emakumeengan

Img
Biztanleriaren %20k baino gehiagok antsietatea izango du bizitzako uneren batean, 'Salud Global/Salud Mental' aldizkari espezializatuaren arabera. Emakumeek bi bider probabilitate handiagoa dute antsietatea areagotzen duten inguruabarrak daudelako eta emakumeen sexualitatearekin lotutako hormona-aldaketekin zerikusia dutelako, hala nola hilekoaren aurreko sindromea, haurdunaldia eta menopausia.

Antsietatea areagotu eta larritu ez dadin, eraginkorragoa eta osasuntsuagoa da antsietatea eragiten duten arrazoiak identifikatzea eta ondoren argaltzeko tratamendua uztea.

Antsietatea bideratzea zaila denean, ez da beharrezkoa janarian soilik babestea eta hura bideratzeko irteerak aurkitzea. Lagungarria izan daiteke yoga, tai chia, paseatzea, korrika egitea edo igeri egitea bezalako ariketa atsegina bilatzea. Ariketak endorfinak askatzen ditu, antsietatearen efektu organikoa indargabetzen duten hormonak. Landare batzuek espero den erlaxazio-sentsazioa ematen diote organismoari. Eraginkorra da, adibidez, infusio pasiflora eta mitxoleta edo melisa eta lupulu batean konbinatzea.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak