Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Aperitiboak fruta lehortuekin

Fruta lehortuak zerealekin nahasita, fruta freskoa eta fruitu lehorrak dituzten errezetek asetzen dute, eta gizentzera daraman mokokatze etengabea saihesten dute.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2012ko urtarrilaren 26a
img_manzanas deshidratadas

Fruta lehortuak (aranpasak, mahaspasak, pikuak, orejoiak) kopuru txikitan interesgarriak diren mantenugaien “pakete” bat dira: energia osasungarria eta azukreak, mantenugaien aniztasunarekin batera (zuntza, potasioa, kaltzioa, magnesioa, burdina, karotenoideak, A bitamina eta E bitamina -biak funtzio antioxidatzaileak- eta B3 bitamina edo niazina). Osaera kimiko erakargarria dutenez, fruta horiek aukera osasuntsu gisa hartu beharko lirateke hain osasungarriak ez diren baina ordu artean ohikoagoak diren beste mokadu batzuk. Eskukatutan jateaz gain, erraz, erraz eta azkar presta daitezke fruta lehortuen aukera duten pikoteak: gosaritarako opilak edo etxeko opilak, hamaiketakoak eta askariak; ogi txigortuak igurzteko kremak, irabiatutako gozokiak edo bizkotxoak.

Img manzanas
Irudia: YoTuT

Orduen artean hartzen diren elikagaiek asko baldintzatzen dute eguneroko dietaren oreka edo desoreka. Batzuetan, gehiegi ez jateko eta gizentzeko, hain frugala den zerbait jaten da, eta ez da nahikoa gosea hurrengo bazkarira arte lasaitzeko. Infusioa, fruta, arto- edo arroz-opil pare bat, kafea eta abar izan daiteke. Horren ondorioz, mokokada jarraitua lortzen da, eta horrek elikadura-desordena eragiten du. Desordena horrek kaloria kopuru etengabea dakar, eta gurpil biziotsu bat sortzen du: ase gabeko gosea, antsietatea eta jateko pentsamendu etengabea, ase ezina eta sufrimendua, mokoka egiteari uzteko borondate falta, antsietatea…

Aperitibo osasungarriei buruzko zazpi ideia

Fruta lehortuekin egindako pikoteo osasungarrien proposamen guztiak probatzera animatzen zaitugu:

  • Barratxoak edo arroz-opilak. Arroz-katilu bat (integralik onena) egosi bi katilutan, 25-30 minutuz itsas gatz apur batekin, edo zertxobait gehiago integrala bada. Mahats pasen katilu batekin edo datil, mahats, piku eta fruitu lehorren nahasketa batekin nahasten da (dena zatikatuta). Hozten utzi, eta barratxo edo opil gisa moldatzen da, hanburgesa gisa. Nahi bezala jan daitezke, edo plantxan epel, minutu batzuez.

  • Bizkotxoa estropezuekin. Bizkotxo tradizionalaren masari hautatutako fruta lehortuak gehitzen zaizkio. Gozoak direnez, errezetak ohiko azukrearen erdia eskatzen du, eta irin integrala erabiliz gero, emaitza bizkotxo osasuntsuagoa da, nahiz eta “batzuetan” jateko gutizia besterik ez den.

  • Pastel gozoa. Zerealak berak (arroza, kus-kusa, artatxikia, polenta, olo-malutak, artatxikia…) edozein pastel gozoren osagai ‘trinkotzaile’ gisa erabiltzen dira. Sagar edo udare pare bat irakiten da sagar naturalaren zukuan, banilla naturaleko zorro batekin (kanela edo beste esentzia bat) eta gatz apur batekin 10-15 minutuz. Lehenengo nahasketari zereal-zati bat eta beste bi zati ur (edo zukua) gehitzen zaizkio, eta modu iraunkorrean mugitzen da 15-20 minutuz, zereal egosi eta loditu arte. Aurrekoa nahasi egiten da fruta lehortuen nahasketa batekin edo gehien gustatzen zaizkienekin (kaltzio askoko pikuak, aranpasa laxantea, potasio askoko orejoiak…). Multzoa molde batean bota eta hozten uzten da. Orea gogortu ondoren, labanarekin ebaki eta dagokion zatia eraman daiteke bazkaltzeko edo askarirako.

  • Iparrorratza. Estrudea irinarekin, olioarekin, ur hotzarekin eta gatz apur batekin egindako masa bat da, eta oinarri gisa erabiltzen da hezurrik gabeko aranekin eta hurrekin edo almendra zatituekin betetzeko. Horiek ere apaingarri gisa erantsiko dira gainetik.

  • Konpotak. Frutak (udarea, sagarra, platanoa, orejoiak eta mahaspasak) su ertainean egosi, gatz apur batekin, laranja-birringailuarekin eta banilla naturalarekin (aukerakoa) 25 minutuz. Nahasketa hori táper batean eraman daiteke lanera, eta arroz-opil batzuk ere baditu. Egin berri diren krepe batzuen betegarri gozo eta osasungarria ere bada.

  • Irabiakiak eta kremak. Sagar eta melokotoi irabiakiak bi aranpasa, datilak edo orejoiak gehitu eta multzoa irabiatu egiten bada gozatuko da. Udare- eta meloi-nahasketa batek bere ukitu originala du bi orejoiren ondoan birrinduta. Ideia horrek irabiakiak eta kremak egiteko balio du, fruta-nahasketa preziatuenarekin. Abrikot- eta aran-krema bat (errezeta duen brandyrik gabe) gozagarri ezin hobea da ogi txigortu batzuk edo arroz-opil batzuk igurzteko.

  • Fruta beteak. Sasoiko berezko sagarrei, ondo garbituta, bihotza atera eta mahaspasa, aranpasa edo orejoiz betetzen dira. Almendraz eta kanela-hautsez hautseztatu, laberako egokia den paperean ontziratu eta tenperatura ertainean erre 20-30 minutuz. Askari energetiko bat dira, eta pertsona “gozo” askok bilatzen duten ukitu gozoa dute.

KONTRAPUNTU GOZOA ERREZETA GAZIETAN

Fruta lehortuak (aranak, mahatsak, pikuak, melokotoi- eta abrikot-orejoiak) udako fruta-soberakinak aprobetxatzeko modu bihurtzen ziren. Elikagaien industria-ekoizpena mugatuta zegoen garai batean, fruta horiek udazkenak eta negukoak ziren, eta udan bildu ondoren lehortze naturaleko asteak igaro ondoren lortzen ziren.

Ontziratu gabeko orduetan jateaz gain, hainbat errezeta gozo egiteko ere balio dute, hala nola untxia, oilaskoa eta arkumea, oso egokiak baitira aranpasekin, mahaspasekin eta datilekin jateko.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak