Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Apirila: txitxarroa

Arrain urdina, hau da, arrain koipetsua, merkatuan hainbat modutan aurki daitekeena: freskoa, izoztua, ketua, kontserban
Egilea: amaia 2005-ko azaroak 2

Txitxarroa edo txitxarro beltza Karangidoen familiakoa da, Peciformes ordenakoa. Tamainaren arabera, eskualde askotan txitxarroi edo txitxarrilla deitzen zaio. Arrain honek hainbat espezie ezagun ditu, eta txitxarro arrunta kalitate handienekoa da.

Txitxarroa arrain urdina da, hau da, arrain koipetsua. Zehazki, arrain horren 100 g zati jangarrik ia 7 g gantz ematen dituzte. Garrantzitsua da adieraztea arrain urdinetan dagoen gantza omega-3 gantz-azidotan aberatsa dela, eta horiek odoleko kolesterol- eta triglizerido-mailak murrizten laguntzen dutela —arteriosklerosi-arriskua murrizten da—, eta odola jariakorrago bihurtzen, eta horrek koaguluak edo tronboak sortzeko arriskua murrizten du. Zira eta bestelako arrain urdinak jatea gomendatzen da, haien koipearen kalitatea dela eta, bihotzeko eta odol-hodietako gaixotasunak izateko arriskua murrizten baitute. Gainera, txitxarroa, gainerako arrainak bezala, balio biologiko handiko proteina-iturri ona da eta hainbat bitamina eta mineralen kopuru interesgarriak ditu. Bitaminen artean B taldekoak daude, batez ere B1, B2, B3. Oro har, arrain horren B multzoko bitaminen edukia ez da oso garrantzitsua elikagai horietan aberatsak diren beste elikagai batzuekin alderatuz gero, hala nola osoko zerealekin, lekaleekin, garagardo-legamiarekin, gibelarekin eta haragiekin, oro har. B2 bitaminari dagokionez, ugariagoa da arrain urdinetan zurietan baino. Gainera, beste arrain batzuekin alderatuta, txitxarroa B3 bitaminaz osatua dago. Era berean, B12 bitaminaren kantitatea oso handia da, arrautzek, esnekiek eta haragien zati handi batek dutena baino handiagoa baita, animalia-jatorriko elikagaiak baitira, bitamina horren berezko iturria. Oro har, B multzoko bitamina horiei esker, energia-mantenugaiak, hau da, karbohidratoak, gantzak eta proteinak, aprobetxa daitezke, eta organismoarentzat garrantzi handia duten hainbat prozesutan parte hartzen dute, hala nola globulu gorriak eratzean, material genetikoaren sintesian edo nerbio-sistemaren eta defentsa-sistemaren funtzionamenduan. Arrain koipetsua denez, legelariak bitamina liposolubleak ere baditu (gantzetan disolbagarriak), hala nola A eta D, nagusiki gibelean eta muskuluan kontzentratzen direnak. D bitaminak kaltzioa xurgatzen eta hezurrean metatzen laguntzen du, eta odoleko kaltzio-maila erregulatzen du; A bitaminak mukosak, azala eta gorputzeko beste ehun batzuk mantentzen, hazten eta konpontzen laguntzen du. Gainera, infekzioei aurre egiten laguntzen du, eta beharrezkoa da nerbio-sistema garatzeko eta gauez ikusteko. Hezur-hazkundean ere parte hartzen du, eta gibeleko entzimen eta hormona sexual eta suprarrenalen produkzioan parte hartzen du.

Txitxiroiaren mineral-konposizioari dagokionez, magnesioa nabarmentzen da, nahiz eta kopuru hori arrain gehienetan dagoenaren antzekoa den. Mineral hori hesteen, nerbioen eta muskuluen funtzionamenduarekin lotzen da, eta, gainera, hezurren eta hortzen parte da. Immunitatea ere hobetzen du, eta eragin laxante leuna du. Txitxarroa osatzeko iodoa ere badu, eta magnesioarekin gertatzen den bezala, gainerako arrainen antzeko kopuruak ditu. Iodoak funtzio garrantzitsuak ditu organismoan, ezinbestekoa baita funtzio metaboliko ugari erregulatzen dituen tiroide guruinaren funtzionamendu egokirako, bai eta fetuaren hazkuntza eta garunaren garapena ere. Arrain honek ere burdina du, baina haragietan oro har baino gutxiago. Burdina beharrezkoa da hemoglobina sortzeko, oxigenoa biriketatik zelula guztietara garraiatzen duen proteina, eta haren ekarpen egokiak anemia ferropenikoa saihesten du.

Arrain urdina denez, purina-kantitate handiak ditu txitxalak, eta organismoan azido uriko bihurtzen dira; beraz, arrain hori kontsumitzea ez da gomendagarria hiperurizemia edo hezueria izanez gero.

Nola prestatu

Txitxarroa hainbat aurkezpenekin aurki daiteke merkatuan: freskoa, izoztua, ketua, kontserban… Horri esker, arrain hori hainbat plater eta errezetatan erabil daiteke.

Oro har, txitxarroa edo txitxarroa erreta prestatzen da, plantxan edo frijituta, baina edozein modutan ere, bikaina da, bere haragi trinkoak zapore nabarmena baitu. Baratxuri-mokadu batekin zerbitzatzen da, baina platera trinkoagoa da okin-patatekin, tomate edo piper erreekin edo pistoarekin konbinatuz gero. Berdela edo sardina prestatzeko erabiltzen diren sukaldaritzako teknikak egokiak dira txitxarroa prestatzeko: parrillan, papillotean, txingarretan, frijituta… Gainera, prezioa ez da gehiegizkoa, eta, beraz, ohiko dietan sar daiteke. Bere sasoiaz baliatuz gero, are merkeagoa eta zaporetsuagoa izango da.

Frijitzeko txitxarrorik preziatuenak tamaina txikikoak dira, txitxarrinak ere deitzen zaie, eta handienak edo txitxarroiak nahiago dira erretzeko. Batzuk zein besteak limoi-zukuarekin ondu daitezke, edo ozpinez, baratxuriz, oliba-olioz eta perrexilez egindako ozpin-olioarekin.

Txitxarroaren zapore biziarekin batera datorren ardoa aukeratzeko orduan, ardo zuri baten leuntasuna bezain leuna ez da.