Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

"Arazoa da zenbat edarirekin hartzen ditugun edari ludikoak"

Carlos Casabona, pediatra, dibulgatzailea eta idazlea

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Larunbata, 2020ko abuztuaren 01a

Irudia: Rubén García

"Egun bat egun bat da", dio esaerak. Eta, egun batean, 428 kcal edaten ditugu. "Zifra estatistikoa da. Esan nahi du pertsona askok 600 edo 800 kcal likido hartuko lituzketela, eta beste 200 kcal, edo bat ere ez", esan du Carlos Casabona doktoreak, oroimenaren zifrak ezagutzen dituela. Azken bi urteotan, elikagaietan espezializatutako pediatra eta dibulgatzaile honek edari-mota guztiei buruzko informazioa eta datuak bildu ditu… baita edateko gure modua ere. Emaitza Julio Basulto dietista-nutrizionistarekin batera idatzitako liburu bat da —'Edan egarririk gabe'—. Liburu horretan, egiten ditugun hauteskunde-motak eta edaten dugunak gure osasun-egoeran duen eragina erakusten dira. "Oso zaila da imajinatzea mota guztietako edarien publizitatean egiten den inbertsioa", azaltzen du elkarrizketa honetan. Bertan azaltzen du zergatik ez den arraroa ura baztertzen duten pertsonak aurkitzea, hala nola: usaingabea, koloregabea eta zaporegabea.

Liburuak hainbat datu interesgarri biltzen ditu, besteak beste, edateko gure lehentasunak eta edari-mota jakin batzuek osasunean duten eragina. Zer datu harritu zaitu gehien?

Kafe-, te- eta esneki-frankizia ezagun baten gutunean, azukre eta kaloria kopuru guztiz osasungaitz batera iristen diren zenbait edari daude: 1.200 kcal baino gehiago, 125 g azukre dutenak (31 terroi! ), olo- edo soja-edaria edo laktosarik gabeko esnea; askotan, amua, kakaoa eta esnegaina dira. Liburuan adierazten ditugu, halako frankizia edo kateetako kontsumitzaileek beti osagaien eta balio energetikoen karta eska dezaten edari-mota askoren tamaina ertain eta handiak eskatu aurretik.

Zein da edari komertzial kalorikoena?

Horrelako frankizietan eskaintzen direnez gain, industrian edari kitzikagarriak (gaizki esanda, “energetikoak”) aipa genitzake 500 ml-ko aurkezpenetan. Horiek jateak esan nahi du 300 kcal huts sartzen direla eserita batean. Bestalde, hortxatan eta kakao-irabiaki askotan antzeko azukre-kontzentrazioak ditugu (13-14 g/100 ml), eta horien kaloria-ahalmena irenstearen araberakoa izango da, 200 ml-ko “monodosi” ontzietatik hasi eta litro bateko botiletaraino. Egarria badugu eta bi edalontzi zerbitzatzen baditugu, edari-lata “energetiko” bera izango dugu.

Zero edo light freskagarri baten etiketari begiratzen badiogu, nutrizio-balio guztiek 0 ematen dute. Zergatik ez da komeni edari horiek hartzea? Zein da arazoa, azukrerik ez badute?

Ez dute zaporean hezten, eta, horren ondorioz, edari azukretsuak utzi nahi dituen pertsona ez da askatuko zapore gozoko gozoa izateko desira horretatik, horrek arrastoa eragiten baitu garunean. Hala, azukredun “freskagarriak” edan ez arren, ohikoa da zure dietan esne-postre azukredunak, opilak edo izozkiak sartzea, zure gorputzak eskatzen dizun “gozoki-dosia” izaten jarraitzeko. Bestalde, gero eta ikerketa gehiagok iradokitzen dute edari horiek heriotza goiztiarrerako arrisku handiagoa sortzen dutela, baita edari azukretsuek baino gehiago ere.

Carmen Cabezas Kataluniako Generalitateko Osasuna Sustatzeko zuzendariorde nagusiak hitzaurrean dio ura edatera mugatzeak erraza izan beharko lukeela gure inguruan, baina oso konplexua bihurtzen da elikagaien industriaren eta haren marketin-estrategien eskuetan. Zer estrategia dira horiek?

Era guztietako edari osasungaitzak publizitatean inbertitzea oso zaila da, bai aldizkarietan, bai prentsa idatzi eta digitalean, sare sozialetan, gure mugikorretan, irratian, telebistan…, eta gure ikuseremua hartzen du geltokietan, aireportuetan, gasolindegietan, osasun-zentroetan, ospitaleetan eta, azken finean, edozein hiritako edozein kaletan, markesinen, publizitate-hesien, tuneatutako autobusen eta abarren bidez.

Zergatik kostatzen zaigu hain erraza aukeratzea?

Zaila egiten zaigu erraza dena aukeratzea, ezinezkoa baita nonahi, ongi diseinatuta eta zirraragarria den publizitateari ihes egitea. Bere mezuekiko etengabeko esposizioak hiri-paisaia normalizatzen du, harekin bat egiten du, eta horrek, oharkabean, milaka kontsumitzailek onartu behar dute normalena edatea dela, baina ez iturriko ura (inoiz ez da iragartzen), baizik eta edari industrialen lobbyei irabaziak ematen dizkien beste edozein likido, “Big Soda” eta “Big Alkohol” izenekoetan ezagutzen direnak.

Zergatik ikusten ditugu, maiztasun deigarriz, garagardoaren eta ardoaren ontasunei buruzko iragarkiak edo artikuluak?

Izan ere, saltzen dituzten enpresek botere politikoekin lotura izaten dute, eta, horrez gain, autore batengan edo batzuengan interes-gatazka nabarmenak dituzten azterlanak (batzuk edo besteak) babestu eta finantzatu egiten dituzte. Horri dagokionez, bi profesional handi aipatu behar dira: lehenik, Miguel Ángel Royo Bordonada doktorea, Carlos iii.a Osasun Institutuko Osasun Eskola Nazionaleko ikasketa-arloko arduraduna, estrategia horiek guztiak zenbait lanetan deskribatu eta salatzen dituena; eta, bigarrenik, Francisco Ojuelos abokatua, “El Derecho de la La Salud” liburuan gai horiek guztiak argitzen dituena.

Ura, eskolan esaten ziguten, koloregabea, usaingabea eta zaporegabea da. Posible al da hiru ezaugarri horiek ezin “lehiatu” koloretako, zaporeko eta usain-edariekin? Harrituta geratzen al gara ura eskura ditugun edarien eskaintza handi eta askotarikoaren aurrean?

Zalantzarik gabe, oso maiz hartzen dira azukrea duten edariak, kaloria gutxiko gozagarriak, fruta-zuku gutxi, zaporeeta abar. portaera baldintzatzen du. Estimulu gozo atsegina eragiten dutelako gertatzen da hori, edo horietako askok duten gasaren kilimak eragiten duelako. Horregatik ez da arraroa ura baztertzen duten haurrak, gazteak eta helduak aurkitzea: usaingabea, koloregabea eta zaporegabea.

Egunean bi litro ur edan behar ditugu?

Ez. Ez dugu egunean bi litro ur (zortzi bat edalontzi) edan behar. Botilaratutako ura saltzen duen industriak antolatutako mantra bat da —duela 25 urte inguru—. Mantra horrek arrakasta handia izan du sideralean; izan ere, badirudi halako gauza osasungarria, zoragarria eta fisiologikoa neurri handian hartu behar dela, eta zenbat eta gehiago, hobeto. Zientziaren argitan, ez da hala, eta ikasketa onekin azalduko dugu ‘Edan egarririk gabe’. Erantzuna, azken batean, oso sinplea, logikoa eta prosaikoa da: egarri sentitzen dugunean edaten dugu, edozein pertsonak ezagutzen dituen salbuespen gutxi batzuetan izan ezik.

Elikagaien bidez hidratatu gaitezke?

Bai, zalantzarik gabe, janez hidratatu gaitezke. Horrela, bada, pertsona askok, besteak beste, ez dute ia likidorik edaten, haien elikadura fruta eta barazkiz beterik baitago, eta horien ur-edukia oso handia da, ia beti %90etik gorakoa. Gainera, gatzaren ordez platerak belar usaintsuekin ontzen baditugu, egarri handirik ez izaten lagunduko dugu. Nork ez du etxetik kanpo hartu paella gozo-gozoa edo gaztaz betetako pizza bat, eta egarriz egon da arratsalde osoan?

Elikagaiek ura bezain ondo hidratatzen dute?

Elikagai osasungarri askok ederki bete dezakete hidratatzeko eginkizuna. Hain zuzen, horixe egin du gizateriak milaka urtetan, ur korronterik eta supermerkaturik ez zegoenean: fruta eta barazkiak jatea hidratatzeko, putzuak ez baitziren beti osasungarriak eta ez baitzuten urik.

Detox edariak modan jarri dira. Betetzen al dute agintzen dutena?

Ez dute agintzen dutena betetzen, ez dira kaltegarriak, eta, gainera, gure poltsikoa zigortu egiten dute, batez ere kitetan saltzen direnak, egunean bost aldiz, astean hainbat aldiz kontsumitzeko. Bost eguneko detox planak aurkitu ditugu, 147 euroko zifra “modakoagatik”.

Zergatik ez dira kaltegarriak?

Izan ere, detoxifikazio baten bila, detox irabiakiak kontsumitzen dituztenek azido oxaliko gehiegi irents dezakete; izan ere, substantzia hori kontzentrazio handitan dago barazkietan, eta ez da gordinik irensten zerba, apio, aza, porru edo espinaka handietan. Horiek detox irabiakien edo jokoen ohiko osagaiak dira, eta horrek ondorio larriak izan ditzake gure giltzurrunean. Farmakoekiko interakzioak ere deskribatu dira, eta hori arriskutsua da, gure herrialdean egunero botika asko hartzen baititugu.

Orain, kafe-edari batzuk latan edo edalontzian saltzen dira, hotzak. Betiko kafearen alternatiba ona dira?

Nahiago ditugu teak, kafeak eta azukrerik gabeko infusio hotzak (establezimendu berean edo etxean prestatuak, adibidez, cold brew) RTD edo Ready to Drink latek eta edariek baino. Kontzeptu hori indartsu ezarri da supermerkatu guztietako linealetan, baita vending-makinetan ere, aukera horietako askok azukre edo gozagarri samarrak baitituzte. Etxean egindako edo kafetegietan ondo egindako prestakinak, azukrerik gabekoak diren bitartean, aukera onargarriak eta freskagarriak dira.

Begien bistakoa dena baino haratago, kalean edatea bezala, ba al dago presio sozialik gure irteeretan alkohola edateko?

Alkoholaren publizitateak, batez ere garagardoarena, indartu egiten du bere produktuak kontsumitzean zoriontsu izatea zer erraza den eta markek babesten dituzten ekitaldietan lagunak egitea zein erraza den. Gizarteak edari hartzituen, hala nola ardoaren eta garagardoaren, kontsumoa onartzen du. Edaten ez duten gazteak taldearen ahatetxo itsusitzat hartzen dira, tristetzat, “errautstzat”, eta, beraz, nerabe asko talde-presio horrek bultzatzen ditu hitzez hitz, lagunak ez galtzeko, edo pentsa dezakete hori dela beste gazte batzuekin intimatzeko duten modu bakarra. Gai horiek jakintza-alor anitzetan lantzen ari dira gizarte-zentro askotan, gaueko aisia alkoholizaturako alternatiba izan daitezkeen kultura- edo kirol-baliabideak eskaintzeko.

Sozializatzen dugunean, une dibertigarria, ospakizuna dela ulertzen dugu. Jaten eta edaten dugunarekin indar handiagoa izaten uzten dugu. Zer eska dezakegu edateko osasuntsua eta aspergarria ez izateko?

Liburuan edari osasungaitzez soilik ari garela dirudien arren, eskaintza interesgarriak dituzten mezuak dira nagusi. Edarien %60k ez du osasun-arazorik eragiten, eta normalean edaten dugu. Horien artean, dozenaka kafe, te, mate, belar infusio, landare edari interesgarri, tomate zuku, azukrerik gabeko esneki, gazpatxo, salmorejo, ur mineral, ur zaporetsu, zopa…

Zopak?

Bai. Oso ohikoa da terraza batean sopita bero bat hartzea, Herbehereetan eta Belgikan, besteak beste.

Eta haurrentzat? Nola erabiltzen dugu “freskagarria nahi dut” egoera?

Hala, hasteko, hobe litzateke ginseng edo guaranarik ez duen ur zaporeztatua izatea, gaur egun edari-moten arteko mugak lausotzen ari baitira. Baina benetan ospatzea merezi duen unea bada eta asteburu oro adiskidetasunaren, aitatasunaren edo beste edozein giza baldintzaren alde egiten ez badugu, gehien gustatzen zaiena eskaini eta gozatu ahal izango zaie, baina beste batzuk baino aukera okerragoak daudela jabetuta.

Askotan topatzen dugu ospatzeko…

Hor dago arazoa, “ospakizunen” kopuruan eta maiztasunean. Ostiral arratsaldetik astelehen goizera arte, bi egun eta erdi ditugu: gure bizitzaren eta gure haurren herena baino gehiago.

Zein izango litzateke aldizkakotasun onargarria?

Benetan uste dut astia denbora txarra dela jolas-orduak banatzeko, bai edariak bai janariak. Hamabostaldia edo hilekoa proposatu beharko litzateke; hau da, zerbait ludikoa hartzea, oso osasungarria ez bada ere, 15 egunetik behin edo hilean behin.


Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak