Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Argaltzeko dietak: gomendatu gabeak

Argaltzeko dieta ezezagunak egitea komeni da, osasunarentzat arriskutsuak diren nutrizio-arriskuak direla eta.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2011ko apirilaren 14a

Uda izkinatik bueltan da. Denboraldia hasten da, eta jende askok dieta “zaintzeko” asmo sendoa du, bere itxura aldatu duten kiloak galtzeko. Hala Espainiako Segurtasun eta Nutrizio Agentziak (AESAN) nola Dietista-Nutrizionisten Espainiako Elkarteak (AEDN) urtero jasotzen dituzte komunikabideen ehunka dei, dieta egiteko xehetasunekin interesatuta, eta dieta arraro ugari ezagutu eta ebaluatzeko erantzukizuna dute. Ezagunenak, neurri batean, pertsonaia famatuei jarraitzen dietelako dira, eta horrek sinesgarriago bihurtzen ditu, tamalez. Naomi Campbell eta Cheryl Cole gisako ereduek edo Jennifer Aniston bezalako aktoreek diotenez, dieta estrambotiko batzuen zale dira, hala nola odol-taldearena, izerdi-ziroparena edo astigar-siroparena, “koipe-zopa errea”, An metodoa edo haurrentzako potitoen dieta (Baby food diet). Zorroztasunik eza eta haien eraginkortasun eta segurtasunaren oinarri diren oinarrien urritasuna ikusirik, AESANek agiri bat prestatu du herritarrei horrelako dieta miragarriak egiteak dituen arriskuen berri emateko. Nazioartean, Dietetikako Elkarte Britainiarra (British Dietetic Association) aipatutako bost dieten inguruan kokatu da. Gaur egungo dieta ezagunenak estimatzen ditu, eta aurten saihestu beharreko dietarik okerrenak dira.

Fidagarritasun gutxiko bost dieta

Interneterako sarbide unibertsalak eta sare sozialen garapenak biderkatu egin dituzte argaltzeko hainbat metodo ezagutzeko aukerak. Bide horretatik, munduko edozein pertsonak edo pertsonaia famatuak bere sinpatia argitara dezake modako dieta baterantz edo besterantz, eta horrek, zoritxarrez, sinesgarritasuna areagotzen du. Hala ere, kontuan hartu behar da ospakizunen gorputz-irudia eta egoera fisiko onak, kasu askotan, kirurgia estetikoaren ondorio direla ariketa- eta elikadura-plan zorrotzak, beste hainbatetan, baita gorputz “perfektu” hori lortzeko erabiltzen den ukitu digitalaren ondorio ere.

Elikadura- edo osasun-arriskurik gabe epe labur, ertain edo luzean dieta arrotzik ez dagoenez, Dietetikako Elkarte Britainiarrak bere jarrera azaldu du bost herri-dietaren inguruan. Dieta horiek dira aurten saihestu beharreko dietarik okerrenak.

1. Odol-taldearen dieta . Dieta horren bidez, zenbait elikagai murriztuz eta odol-taldearen arabera, argaltzeko sistema ez-eraginkor baten segimendua sustatzen da. Gaur egun, esan daiteke dieta hori justifikatzen duten arrazoibideak sasizientzian oinarritzen direla. Planteamendu horren aldekoek diote mantenugaiak odol-motaren arabera (A, B, AB edo 0 odol-taldea) banatzen direla gorputzean. Laburpen gisa, honako planteamendu okerra eta funtsik gabea proposatzen da: A taldeko pertsonek dieta begetarianoa egin behar dute eta esnekiak saihestu; B taldekoek aurrekoa baino dieta zabalagoa jarrai dezakete, baina elikagai jakin batzuetan murriztuta (artoa, tomatea, garia, dilistak, kakahueteak edo oilaskoa); AB taldekoek, berriz, janari ketuak, landare-jatorriko elikagaiak eta landare-jatorriko elikagaiak saihestea gomendatzen zaie.

BDAren epaia negatiboa da, erregimen-mota horri jarraitzeak elikadura-urritasunak eragin baititzake. Gainera, ohartarazi du dieta horrekin pisua galtzen bada, funtsean kaloria gutxi dituelako galtzen dela.

2. Astigar-ziroparen dieta . Produktu hori “arazgailu-barauak” egiteko erreferentzia gisa argitaratzen da. Izerdi-xarabea (astigar-xarabea da ezagunena) limoi-zukuarekin, urarekin eta cayena-piperbeltzarekin nahastean datza. Dietaren euskarri nagusi gisa kontsumitu nahi den nahasteari metabolismoa handitzeko propietatea ematen zaio, baina propietate hori ez da frogatu. Baldintza horietan, eguneko 600 kilokaloria inguru gutxitzen da kaloria kopuru dietetikoa.

BDAren epaiak dio metodo arriskutsua eta aspergarria dela. Ondorioztatu du ez duela elikadura-baliorik funtsezko elikagaiei dagokienez, hala nola proteinak, zuntza, bitaminak eta mineralak. Arrazoi aski dira horrelako dietak hain kaloria gutxirekin ez hartzeko, eta are gutxiago medikuaren ikuskapenik gabe.

3. Zopa “koipetsua” edo aza zopa . Dieta honen oinarria zopa bat da, eta egunero hartu behar da, kantitatea mugatu gabe, kaloria gutxi baititu. Bertsio horietako bat (Interneten eta paperean, “zopa koipetsuak” egiteko hainbat proposamen aurki daitezke) sei tipularekin, bi apio-sorta, bi piper berde, kilo erdi tomate eta azarekin, gatz eta piperbeltz pitin batekin egiten da. Dena zatitu, 10 litro uretan irakin, irabiatu eta gorde hotz edo bero hartzeko, gustuen eta gustuen arabera.

BDAren esanean, metodo hori nutrizioaren ikuspegitik eskasa eta jasanezina da; izan ere, horri lotutako pisu-galera organismotik likidoak kentzearen ondorio da, kaloria gutxiko dieta egiten baitu. Gainera, BDAk ohartarazten du ezein elikagaik ez duela gantza “erretzeko” propietaterik, eta, beraz, dieta hori mito batean oinarritzen dela.

4. Potetxoen dieta (Baby food diet) . Dieta horren bidez, era askotako haurtxoen 14 pototxorekin (frutak, zereal-kremak, barazki-pureak…) elikatzen da egunero, eta otordu solido bakarra egiten da afalorduan, haragi giharrarekin eta barazkiekin.

BDAren epaia argia eta laburra da: kaloria gutxiko dieta da, eta, beraz, pisua galtzen da, haurren pototxoen kilokaloria, azukre, koipe eta proteinen edukia araututa baitago. Dietisten elkarteak dioenez, elikagaiak murtxikatzea (purean hartu ordez) osotasun eta asetasun sentsazio handiagoarekin lotzen da, eta, beraz, janaria zati batean jatea proposatzen du, potoaren ordez, oreka fisiko eta emozionalerako alternatiba osasungarriagoa baita.

5. Dukan metodoa . Lau fasetan banatutako dieta-plana da, eta dieta hiperproteiko batekin hasten da. Horren zati bati galera handieneko hasierako efektua esleitzen zaio.

BDAren epaia: metodo ez oso serioa da, emaitza zientifiko sendoek ez baitute babesten. Ez da komeni janari-talderen bat kentzea. Hain da nahasgarria dieta hori, ezen jarraitzaile askok huts egin baitezakete eta dieta-proteinaren ikuspuntua jarrai baitezakete, Atkinsen dietaren antzekoa, eta arrisku horiei lotuta onartzen dira.

Errealitate horren aurrean, pisua galtzeko metodorik seguruena esaten diren elikadura-akatsez jabetzea da, eta ondo jateko asmo sendoa planteatzea: azukre soberakinaren jatorria identifikatzea, trans gantzik gabeko dieta egitea, animalia-proteina gutxiago jatea, gatz gutxiago hartzea eta kafe gutxiago hartzea.

ARGALTZEN SAIATZEN ZARA?

Img dieta prueba2 articuloImagen: Gideon

Zenbait dieta eta argaltzeko sistema ez daude irizpide edo ezagutza zientifikoetan oinarrituta. Hala ohartarazten du AESANek bere web orrian: dieta miragarrien jarraipenarekin lotutako arrisku eta arriskuen berri ematen du. Horrez gain, jakinarazten du horietako batzuek gorputzeko pisua murrizten lagun dezaketela, baina beste ondorio larri batzuen kontura, hala nola deshidratazioa, desnutrizioa edo bitamina- eta mineral-gabezia. Egoera kezkagarri horren aurrean, AESANek bi test diseinatu ditu. “Argaltzen saiatzen ari zara?” izenburupean, dieta egokia den edo osasuna arriskuan jar dezakeen egiaztatzen dute.

Bi galdesortek galdera labur eta errazen bidez ebaluatzen dituzte pisu-galeraren erritmoari eta sentsazio fisikoei eta gogo-aldarteari buruzko alderdiak, bai eta dietaren ezaugarriak ere, elikagai gomendatu eta/edo desgomendatuei, kopuruei eta abarri dagokienez.

1. Astean bi kilo edo gehiago galtzen dituzu?

2. Zure muskuluek bolumena, tonua eta indarra galdu dutela nabaritzen duzu?

3. Nekatuegia sentitzen zara?

4. Suminkor sentitzen zara eta noizbait konpultsiboki jateko beharra izaten duzu?

5. Gauean esnatzen zara bazkaltzera, ala lo egitea neketsua da?

6. Ilea gehiegi erortzen ari zara dieta hasi eta hilabetera, gutxi gorabehera?

7. Nabaritzen duzu azazkalak hauskorrak direla, ezpainen ertzetan pitzadurak agertzen direla edo azazkalen edo larruazalaren beste asalduraren bat, neurriz gainekoa eta denborarekin dietarekin lotua?

8. Handitu zure egungo pisua kilotan, 18 aldiz. Zure dietako kaloriak eragiketa horren emaitza baino txikiagoak dira?

9. Zorabioak, lipotimia (tentsio arteriala bat-batean jaistea) edo palpitazioak sentitu dituzu dieta egiten ari zaren bitartean?

Hurrengo galderak bigarren testean sartzen dira, eta dieta zorrotz bati eta haren berezitasunei lotutako sentsazio fisikoak sakondu nahi dituzte:

1. Elikagairik kendu dizute?

2. Asko murriztu al dizkizute ogia, pastak, lekaleak, arroza edo hidrokarbonatuak, fekulentoak edo irinkarak?

3. Zure dieta-plana elikagai edo elikagai-talde batean oinarritzen da batez ere?

4. Zure dieta-planean elikagai koipetsuen kopuru mugagabea dago, ustez argaltzeko beste dieta batzuetan beti debekatu diotenak?

4. Goizetan goragalea, jangurarik eza eta egarri handia sentitzen duzu (sintoma horiek gehiegizko koipearen edo proteina gehiegi izatearen ondorio izan daitezke)?

6. Janari berean janari-taldeak “ez nahastera” behartzen al dute (disoziatzera)?

7. Gozokiren bat hartzeko premia larria sentitzen duzu maiz?

8. Indarra eta/edo muskulu-bolumena galdu du?

9. Zure hatsak azetonaren usaina du, batez ere goizetan?

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak