Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Argaltzeko dietak: zein jarraitu eta zein saihestu?

Argaltzeko modan jarri diren dieta edo metodo batzuk arriskutsuak izan daitezke osasunerako

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2017ko urtarrilaren 09a

Gizartean nagusi diren gaixotasun asko prebenitu eta kontrolatu egin daitezke, bizimodua aldatuz, hau da, dieta eta jarduera fisikoa aldatuz. Adibidez, hipertentsioa, diabetesa, kolesterol eta triglizeridoen maila altuegiak, minbizia eta gizentasuna. Osasunaren Mundu Erakundearen arabera (OME), 18 urtetik gorako helduen %39k gehiegizko pisua dute eta %13k obesitatea. Pisua galtzea da Eguberrien ondorengo helburu errepikarienetako bat, udan edo elikagai-soberakinen garaian. Bainazer estrategia gomendatzen dira pisua jaisteko? Artikulu honetan aztertzen da adituek gai horri buruz diotena, zein dieta-mota diren eraginkorrenak eta zein saihestu behar diren.

Irudia: belchonock

Herrialde gehienetan, gizentasun-tasak handitzen ari dira, elikagai-eskuragarritasun handiagoa dutelako, kaloria asko dituzten elikagaiak (gantz eta azukre ugari dutenak) gehiago jan direlako eta jarduera fisikoa murriztu delako. Biztanleria gero eta sedentarioagoa da lan-jarduera inaktiboagatik, garraiobide berriengatik eta gero eta urbanizatze handiagoagatik.

Gainera, gaur egun eredu estetiko batzuk nagusitzen dira, eta eredu horiek, edertasun-modu gisa, argalago egotea sustatzen dute, eta, elikadura-ohitura zuzenei buruz gizartea kontzientziazio handia egon arren, ez dago politikarik, ez eta behar bezalako prestakuntzarik ere, herritarrek jateko ohitura eta bizi-ohitura egokiak har ditzaten. Zer estrategia dira egokiak argaltzeko? Nondik urrundu behar da?

1. urratsa. Zer diote adituek?

Lehenik eta behin, eta zer dieta-mota jarraitu nahi den erabaki aurretik, komeni da jakitea zer dioten adituek dietei eta pisua galtzeari buruz. Auzokide bati galdetuko geniokeen bezala infekzio bat edo bestea tratatzeko zer antibiotiko mota behar den, kasu horietan ere ez litzateke edozeinengana jo beharko, eta dietetika eta nutrizio arloko adituengana jo beharko litzateke elikadura behar bezala antolatzeko.

Pertsona bakoitzarentzat egokia den dieta zein den erabaki aurretik, elkarrizketa existista bat egingo du dietista-nutrizionistak, aurrekari patologikoak, parametro antropometrikoak (pisua, altuera, gorputz-masaren indizea edo GMI, ohiko pisua, etab.) ezagutzeko. eta pertsonaren elikadura-ohiturak. Banakako balorazio horretatik abiatuta optimizatu daiteke tratamendu dietetikoa.

Adituek gomendatzen dute tratamendu dietetikoa kaloria-murrizketa neurritsuan oinarritzen dela (eguneroko elikadurarekin alderatuta, eguneko 500 eta 1.000 kaloria artean gutxiago), planteamendu murriztaileagoak saihestuz (hau da, emakumeetan 1.000-1.200 kcal/egun eta gizonezkoetan 1.200-1.600 kcal/egun baino gutxiago). Horrez gain, gantzak eta karbohidratoak ere kontrolatu behar direla esan dute.

Gainera, pisua behar bezala kontrolatzeko, tratamendu dietetikoak egoera hauek saihestu behar ditu:

  • Desnutrizioa edo nutriente desberdinak (bitaminak edo mineralak, adibidez) sortzea.
  • Pazienteen arrisku kardiobaskularra okerragotzea.
  • Elikadura-portaeran trastornoak izateko arriskua handitzea, hala nola anorexia nerbiosoa edo bulimia.
  • Obesitatean eta haren tratamenduan kontzeptu okerrak transmititzea.
  • Frustrazio-sentimendua sustatzea, obesoaren egoera psikologikoari kalte eginez.
  • Gehiegizko dietak eginez, pisua galtzeari “erresistentzia” egoerak sortzen dizkioten energia-metabolismoan aldaketak eragitea.

Helburu horiek lortu beharko lirateke, ordea:

  • Gorputzeko gantza gutxitzea, muskulu-masa ahalik eta gehien zainduz.
  • Denbora luzez egin daiteke.
  • Epe luzera eraginkorra izatea, galdutako pisua mantentzeko.
  • Etorkizuneko irabaziak prebenitzea.
  • Elikadura-hezkuntzako funtzioa betetzea, akatsak eta elikadura-ohitura desegokiak baztertzeko.
  • Obesitatearekin lotutako arrisku-faktoreak murriztu (hipertentsio arteriala, hiperkolesterolemia edo hipertriglizeridemia, diabetesa, etab.). ).
  • Gehiegizko pisuarekin lotutako beste arazo batzuk hobetzea (loaren apnea, artrosia, minbizia izateko arriskua, etab.). ).
  • Hobekuntza psikosomatikoa eragitea autoestimua berreskuratuz.
  • Gaitasun funtzionala eta bizi-kalitatea handitzea.

2. urratsa. Zer dieta saihestu behar dira?

  • Dukan dieta. Pierre Dukan frantsesa izan da bere sustatzaile nagusia. Komunikabideetan gehien izendatutako dietako bat izan da, eta mundu osoko ospetsuek erabiltzen dute. Hainbat fasetan egituratutako dieta da, eta animalia-jatorriko proteina (haragia, arraina, arrautzak eta esnekiak) kontsumitzea sustatzen du, pisua galtzeko.

    Duela urte gutxi izan zuen gorakada eta gero, ikuspena nabarmen jaitsi zen bere egilea bere herrialdeko Medikuen Elkargotik bota zutenean.
    Dukan dieta elikadura arau arbitrarioetan oinarritzen da, Dukan jaunak definiturik eta inolako oinarri edo zehaztasun zientifikorik gabe. Gainera, “mirari-dieta” deritzenen ezaugarri guztiak betetzen ditu, eta osasun-arazo larriak ekar ditzake.

  • Atkins dieta. Dieta dietetiko oso ezagun horrek gantz eta proteina ugariko elikagaiak hartzea eta karbohidrato ugariko elikagaien kontsumoa murriztea bultzatzen du, hala nola pasta, ogia, patata, arroza, lekaleak, etab.

    Ez dago epe luzerako lanik dieta-mota horri lotutako ondorio kaltegarriak aztertzeko. Baina ezein gizarte zientifikok ez du aholkatzen, dieta egiten duen pertsonaren arrisku kardiobaskularra areagotu baitezake, idorreria eta zetogenesia eragin, eta dieta orekatuaren gaineko okerreko kontzeptuak sustatzen ditu.

  • Anana, orburu edo artzain-xarabearen dieta (elikagai batean oinarritutako dietak). Dieta desorekatu horietan, osasun-egoera ona izateko behar diren mantenugaiak ematen ditu. Proteina, zuntz, bitamina eta mineraletako dieta defizitarioak dira, eta horien ondorio fisikoak larriak izan daitezke, baldin eta denboran luzatzen badira (normalean, egun mugatu kopuru jakin bat erabiltzeko sustatzen dira, eta horri lotutako nutrizio-arriskuak minimizatu egiten dira).

    Dieta horiek ez dute norbanakoen bizimoduan aldaketarik eragiten, eta, ondorioz, lortutako aldaketa haztatuek, gantz-masa galtzeari ez eragiteaz gain, berehala berreskuratzen dute, ura eta masa muskularra, dieta utzita dagoenean (“yo-yo efektua” ezaguna).

  • Dieta arazgarriak. Organismoa “araztea” edo desintoxikatzea kontzeptu faltsuaren pean, dieta mota honek elikagai gutxiago hartzea sustatzen du eta, bestalde, desintoxikazio kontzeptu horretan laguntzeko ahalmena ematen zaien substantziak sartzen ditu. Erabilitako “agente desintoxikatzailea” zein den, horrelako dietak osasunerako arrisku handia izan daitezke. Baina, gainera, ez dago oinarri zientifikorik pentsatzeko gorputzak elikadura desintoxikatu behar duela. Osasun-egoera hobea sustatu nahi bada, egokiagoa litzateke gantz eta azukre ugariko elikagai guztietatik desintoxikatzea, berez organismoarentzat kaltegarriak diren elikagai guztietatik, eta ez garai batean bakarrik, baizik eta luze.

3. urratsa. Orduan, zer dieta egin?

Ez zalantzarik izan: dietista-nutrizionista baten esku jarri, terapia dietetikoa egin aurretik. Gogora ezazu dieta orekatu bat, galera ponderala sustatuko duena eta aldi berean osasun egoera ona ziurtatzen duena, barazkien, barazkien, labore integralen eta landare-jatorriko elikagaien kontsumoan oinarritu behar dela, medikuntza eta nutrizio gizarte guztien arabera. Espezialista batek banakako balorazio intentsiboa egin behar du, kasu bakoitzean egokiena den terapia dietetikoa aukeratzeko, baina beti segurtasun eta oinarri zientifikoekin.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak