Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Argaltzeko dietei buruz jakin behar dituzun gauzak (eta beti ez dizkizutenak)

Dieta egin ondoren galdutako pisua berreskuratu baduzu, edo metodo bati jarraitzen badiozu eta argaltzea lortzen ez baduzu, agian mundu guztiak ezagutzen ez dituen alderdi garrantzitsu horiei erreparatu behar diezu.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2020ko martxoaren 11
contar calorías dieta adelgazar Irudia: Steve Buissinne

Jende askok uste du dieta egitea dela pisua galtzeko irtenbidea. Izan ere, dieta eta metodo askotan, altxorraren mapa gutiziatu baten antzeko bat bilatzen dute, dieta-purutasunaren (eta estetikaren) grialeraino gidatuko dituena. Eta daukatenean —edo badutela uste dutenean—, erabateko konfiantza jartzen dute, adiera kritikorik gabea eta gainezka egiten duena. Denborarekin, ordea, ez dabilela konturatu dira.’ Zergatik ez dugu pisua jaistea lortzen? Zergatik ez dugu lortzen galdutako pisuari eustea? Zer egin behar da gehiegizko kiloak kentzeko? Galdera hauei eta beste batzuei hurrengo artikuluan ematen diegu erantzuna.

Hasteko, bota dezagun mito bat, eta, haren ordez, argi izan ideia hori: norbaitek —osasun-arloko profesional batek edo familiako kide batek— esaten dizu zer jan behar duzun eguneko une bakoitzean, denbora jakin batean (egunak, asteak edo hilabeteak) ohar zehatzekin (gramajea barne), kontzeptu anakronikoa dela, eta, okerragoa, alferrikakoa edo are kaltegarria dena kasu batzuetan. Kaltegarria, bai; izan ere, gaur egun, zientzia eskuan dugula, esan dezakegu dieta egiteak pisua galtzen eta epe ertain eta luzera mantentzen laguntzen duela. Are gehiago: zenbait ikerketak argi eta garbi erakusten dute beharrezkoa den aldi berean, eta dieta egiteari egozten diote, gehiegizko pisua edo loditasuna izateko arriskua murrizteko, etorkizun ez oso urrunean.

Alarma-seinaleak dieten aurrean

Argaltzeko “dieta” eta “metodo” gehienek epe luzera ezer onik iragartzen ez duten ezaugarri batzuk dituzte, eta ikusi bezain laster mesfidantzarazi beharko ligukete. Hauek dira seinaleak:

  • Edozein dietaren aurrean egotea.

Dieta jakin baten aurrean egotea, berez, alarma-seinale bat da (gogoratu, edozein dieta). Zergatik? “Dieta egitea” kontzeptuak, ikuspuntu praktikotik, iraungitze-data dakar. Hau da, bizitza erabilgarria edo indarraldia, egutegian adieraziko den bezala (bost eguneko dieta, bi astekoa, hilabetekoa, etab.). edo baskulak dioenaren arabera adierazi behar da, norberak galdu nahi dituen kiloen arabera (5 kilo galtzen dituenean, 10 galtzen dituenean, etab.). ). Iraungitze hori, dieta bertan behera uzte hori, da, hain zuzen ere, lortu dena mantentzeko porrota gehien iragartzen duen elementua.

  • Koipeen kriminalizazioa.

Kontzeptu teoriko batzuk oso ondo entzuten dira paperean, baina gero, praktikan jartzen direnean, ez dute funtzionatzen. Horietako bat, agian ezagunena, “koipe gutxiko” dietak proposatzea da. Logikak dioenez, elikagaietan, sukaldaritzako tekniketan eta abarretan ahalik eta gutxien erabiltzen badugu, argaldu egingo gara. Arrazoibidea da gantzak direla gramo bakoitzeko kilokaloria gehien ematen dituen makronutrientea, eta, beraz, hori ez izateak gastatzen ditugun baino kaloria gutxiago sartzen lagunduko digu, eta errazago lortuko dugu energiaren balantze negatiboa. Hori egia da, baina praktikan ez du funtzionatzen. Zergatik? Izan ere, koipe gutxiko dietak dira azkarren uzten direnak (eta horrek aurreko puntura garamatza), koiperik gabeko edo koipe gutxiko elikatze-eredu bat ahosabaian askoz ere atseginago bihurtzen delako (ez dugu asebetetzen). Eta hori, asetasunean gantzek duten zeregin garrantzitsua ahaztu gabe.

  • “Neurtutako osotasunaren” adierazpenak.

Berdin dio legatz gramoak, edozein elikagairen kaloriak, galleta unitateak, olio koilarakadak edo kaltzio miligramoak diren. Baldintza patologiko oso zehatzak izan ezik —eta, oro har, pisu-galera ez da hala—, dena kuantifikatzeko modu hori barregarria da, eta ito besterik ez du egiten: “86 gramo marrubi-jogurt gaingabetu bezala, zer egingo dut sobratuko diren 39 gramoekin?”. Egia da neurri zehatzek kontrol-sentsazioa ematen dutela, baina sentsazio bat besterik ez da, eta fokua benetan garrantzizkoenetik urruntzen du: aldaketa osasungarriak betikotzea.

  • Fasekako planteamenduak.

Fasekako dieta guztietan, lehenengoa murriztaileena da (eskuarki, ez da nahikoa zentzu batean), eta epe laburrean pisu gehien galtzen duena. Galera hori moteldu egiten da gero, gelditu arte. Eta azkenean alderantzikatu egiten da. Testuinguru horretan, pertsonari argi geratzen zaio, gutxi gorabehera subkontzienteki, lehen fasearekin galtzen zela pisua; gertaera horrek, hain zuzen ere, dietetan sartzeko eta haietatik irteteko begizta infinitua berrelikatzen du, eta ez ongirako.

Nola egin dieta osasungarria eta iraunkorra

dieta osasungarria argaltzea
Irudia: Jill Wellington

  • Gako hitza “atxikidura” da.

Berdin da kaloria gutxiko dieta, karbohidrato gutxi eta proteina asko dituena, edo dieta mediterraneoa. Bere estiloa edozein dela ere, arrakasta pertsona jakin batek hura jarraitzeko duen erraztasunaren araberakoa izango da. Hau da, “itsasgarria” denaz, norbaitentzat dieta bat egitea, horrela denbora gehiago egon dadin. Zenbat denbora? Egokiena beti izango litzateke, “dieta egitea” paradigma hausten duen zerbait, “ohitura-aldaketa” bihurtzeko, horixe baita kontua. Aldaketa dietetiko bati aurre egiten badiogu, 10, 15 edo 20 urte barru ezer ez egitea da asmoa. Bestela esanda, denboran mantendu ahal ditugun gauzak egitea.

  • Pisu-aldaketa ez da neurtzeko tresna.

Zentzugabekeria bat dirudi, lortu nahi duguna pisua galtzea bada, ez dugula helburuaren lorpena neurtzen. Baina ez da hala. Arlo horretan, elikadura-ohitura onak izaten jarraitu behar da. Horri dagokionez, Amerikako Dietetika Akademiaren posizionamendu-agiri adierazgarri batek dioenez, “gehiegizko pisua edo obesitatea kontrolatzeko helburuak baskulak ezartzen duenetik haratago doaz, eta, beraz, pisua aldatu ala ez, ohiturak aldatzea da helburua”.

  • Pentsatu elikagaietan edo elikagai-taldeetan.

Ez hitz egin gramoei, kaloriei eta elikagaiei buruz; mezuak ezagutzen dituzun elikagaiei buruzkoa izan behar du. Dariush Mozaffarian egungo epidemiologo eta ikertzailerik entzutetsuenetako baten hitzetan, “komenigarria da dieta-gomendio ezagunenak birdiseinatzea, eta ihes egitea ezaugarri kimiko berberarekin gutxienez erlazionatzen diren elikagai-multzo sinplistetan oinarritutako gomendioetatik.[…]. Mantenugaietan oinarritutako postulatuak[…]industriak maiz erabiltzen ditu erabat mediatizatutako herri batean nahasmena sortzeko. Bada garaia, beraz, janarietan oinarritutako gomendioetara bideratzeko ahaleginak”.

  • Gustuko izatea, funtsezkoa!

Ahalik eta “itsasgarritasun” handiena bilatu nahi badugu, ezin dugu borondatearen mende egon. Elikadurak, jateak, nutrizio hutsetik haratago doazen zenbait konnotazio biltzen ditu, eta horiek zerikusi handia dute jatearen gozamenarekin eta asetasunarekin. Gizarte-, kultura- eta sukaldaritza-baldintzekin ere zerikusi handia du. Eta konstante horri buruz hitz egingo dugu gure bizitzako egun guztietan eta egunero behin eta berriz. Ezinezkoa da, beraz, pisua galtzeko borondate-indar horren mende bakarrik egotea, baldin eta horrek murrizketa eta mugen etengabeko agertokian bizitzea badakar. Zehazteko erraza ez bada ere, komenigarria eta gomendagarria denaren eta hori atsegingarria izateko dugun moduaren arteko elkargune batera iritsi behar da.

Azken batean, pisua galtzeko “dieta egitea” da taburetean eserita eta bolante bati eusten zaion bitartean auto bat gidatzen badakiela frogatzea bezalakoa: zerbait egiten dela dirudi, baina badakigu ez dagoela aurrerapenik.

Etiquetas:

argaldu Dieta

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak