Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Argaltzeko hiru trikimailu

Elikadura- eta ariketa-ohiturak kontrolatzea, baita pisuaren bilakaera ere, argaltzeko baliagarria da, nahiz eta miraria ez izan.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2015eko abenduaren 30a

Gizentasuna duten pertsonen kopurua handitzen ari da. Hain da kezkagarria, ezen osasun publikoko arazo nagusietako bat baita. Horri gehitu behar zaio argaltzen eta pisu-galerari eusten saiatzen diren pertsona gehienek ez dutela lortzen, eta, batzuetan, saiatu aurretik baino gehiago pisatzen dutela. Azken horrek, ‘Egin dieta gizentzea’ artikuluan jorratu zen bezala, epe luzera eraginkortasun-probak dituzten argaltzeko estrategiak zein diren hausnartzera behartzen gaitu. Testu honetan horietako hiru zehazten dira, autogestioarekin zerikusia dutenak.

Irudia: Pixinoo

Elikadura dietetikoa: gehiago jakitea, hobeto erabakitzea

Irudia: Kzenona

Obesitatearen trataerak osasun-azterketa egitea eskatzen du, mediku-azterketa eta dietista-nutrizionisten kontrola barne. Nolanahi ere, gehiegizko pisuari aurre egiteko gero eta garrantzi handiagoa hartzen duten proposamenen artean, pazienteak "ahalduntzea" dago. Helburua da, denborak aurrera egin ahala, beren aholkulariak lortzea. Proposamen horri automonitorizazio deritzo, eta pertsona horrek bere jokabidea hautematen, erregulatzen eta ebaluatzen du, bere pisuaren, elikaduraren eta egiten duen ariketa fisikoaren arabera.

Izan ere, Yolanda Fleta eta Jaime Giménez bezalako zenbait autorek uste dute automonitorizazioa funtsezkoa dela osasunerako. 'Coaching nutricional' liburuan, adituek osasunaren autogestioaz hitz egiten dute, "zure zaintzan duzun erantzukizunean eragiten baitu".

Katia Estrada, Montserrat Bacardi-Gascón eta Arturo Jiménez-Cruz dira, Mexikoko Behe Kaliforniako Unibertsitate Autonomoko Medikuntza eta Psikologia Fakultateko hiru ikertzaile. Hiru zientzialarik ikerketa interesgarri bat argitaratu dute joan den abenduaren 1ean (Elikadura Ospitalekoa aldizkaria), eta ikusi dute hiru aliatu ditugula obesitatea kontrolatzeko: ariketaren automonitorizazioa, dietetika irenstea edo gorputz-pisua.

Pisua denon eskura zaintzeko hiru trikimailu

  • 1. Elikaduraren automonitorizazioa. Denok pentsatzen dugu modu osasungarrian jaten dugula, baina norbaitek xehetasunez eskatu behar digu zer gosaldu, jan eta afaldu dugun, ordu artean zer egin dugun zehazteaz gain. Bada, ez da ezinbestekoa "norbait" izatea beti profesional sanitario bat izatea. Guk egiten badugu (une egokia izan daiteke: une egokia da), ikusiko dugu lehen salbuespena zela uste genuena araua dela. Emaitzak egiaztatzeko, 'Com es hain ondo como crear?' artikuluan agertzen diren hamar galderetara jo behar da. '. Ez da beharrezkoa jaten duguna idaztea eta modu formalean edaten dugu, baina maiz egitea komeni da, egunero izan badaiteke, beste artikulu honetan landutako "lehia inkontzientea" lortu arte.
  • 2. Ariketaren monitorizazioa. Elikaduraren kasuan bezala, ez gara beti jabetzen eserita pasatzen ditugun orduez. Zoritxarrez, Espainian sedentarismoa oso handia da: espainiarren %46k ez dugu inolako kirolik egiten, eta %47 ez dugu gutxienez 30 minutu oinez ibiltzen, ENIDE inkestaren arabera. Eta, tamalez, sedentarismoak gizentasun-arriskua areagotzen du, eta, gainera, garaiz aurreko hilkortasunaren kausa nagusietako bat da.

    Entrenatzaile pertsonal bat eduki nahi bagenuen ere, ez da ezinbestekoa 2014ko maiatzean argitaratutako literatura zientifikoaren berrikuspen sistematiko bat (Int J Environ Res Health) egiaztatu zuen ariketa fisikoaren autokontrolak modu eraginkorrean gutxitu dezakeela sedentarismoa. Mexikoko ikertzaileen azterketan egiaztatu zen, eserita pasatzen diren edo ariketa fisikoa egiten duten orduen autokontrola egitea baliagarria dela pisua kontrolatzeko. Gaur egun mugikorretarako (apps) aplikazio interesgarriak daude, eserita pasatzen ditugun orduak kontrolatzeko.

  • 3. Gorputz-pisuaren automonitorizazioa. 'Pesse a maiz' da hiruretako estrategiarik eztabaidagarriena; izan ere, batzuetan adierazi izan da gorputzarekiko asegabetasuna edo autoestimu baxua sor dezakeela, baldin eta gizonak ez badu ikusten denbora jakin batean lortu nahi zuen pisua gutxitzen. Garrantzitsua da azpimarratzea pisua kontrolatzeko helburuek errealistak izan behar dutela, 'Pisu ideala, errealitatea edo fantasia?' artikuluan aztertu bezala. '.

    Nolanahi ere, helduen estrategia gomendagarria da (trastorno mentalak edo elikadura-jokabidekoak dituzten arazoak izan ezik), pisuaren bilakaeraren autokontzientzia indartzen baitu, eta horrek pisu-gehikuntzak garaiz detektatzeko aukera ematen baitu, nahiz eta sotilak izan.

    Hain zuzen ere, Estatu Batuetako Osasun Sailak (National Institute of Health) helduen pisua kontrolatzeko jokabidearen terapian gomendatutako neurria da, Elina Helander doktoreak eta haren laguntzaileek 2014ko azaroan (LOs One aldizkaria) adierazi zutenez. Katia Estradaren eta haren lankideen azterketa Behe Kaliforniako Unibertsitate Autonomoan egin da, eta horrek esan nahi du badagoela frogak pisua galtzeko estrategia horren erabilgarritasunaren froga gisa.

Argaldu: estrategia eraginkorrak, miraririk gabeak

Irudia: jules: stonesoup

Ikertzaile mexikarren azterketak ondorioztatzen du hiru estrategia horiek eraginkorrak direla gure pisua kontrolatzeko eta are gehiago kilo batzuk galtzeko. Baina ezin dugu sinetsi magikoak eta mirariak direnik. Ez da errealista, ezta gomendagarria ere urte gutxiren buruan metatzea, edozein arrazoi dela medio.

Nolanahi ere, kontziente izan behar dugu gehiegizko pisua edo obesitatea duten pertsonen gorputz-pisuaren gutxitzeak onuragarriak direla. Zenbait ikerketa egiaztatzen dute, hala nola Weinhold-ek eta bere laguntzaileek 2015eko azaroaren 25ean argitaratutakoa (Prev Chronic Dis): Gorputz-masaren Indizeko jaitsiera puntu bakoitzak %10 murriztu dezake 2 motako diabetesa izateko arriskua.

Zer justifikatzen du estrategia horien arrakastak? Kalifornia Behereko Unibertsitateko zientzialarien hitzetan, "automonitorizazioak esan nahi du gizabanakoa, pisua edo kontsumitzen dituen elikagaiak, ariketa edo jokabideak erregistratzen ari denez, bere jokabideez jabetzen dela". Laburbilduz, pentsatzen du. Jaten duguna pentsatzea, eserita pasatzen ditugun orduak pentsatzea eta gure pisuak nola eboluzionatzen duen pentsatzea.

28.p214 Gehitu beharrekoa da, azkenik, pisua galtzea areagotu egiten dela autokontrola "aurrez aurreko saioekin" konbinatzen denean; horrek nabarmentzen du garrantzitsua dela dietista-nutrizionisten presentzia Lehen Mailako Atentzioan.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak