Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Argaltzen ikastea

Argaltzeko gakoa da gainerako mahaikideekin partekatu daitezkeen plater arin eta zaporetsuen plazerari ez uko egitea.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2008ko urtarrilaren 02a

Urte berriaren hasieran milioika pertsonak dituzten helburu ezagunenetako bat argaltzea da. Hilabete batzuk geroago, gehienak konturatzen dira, frustrazio eta porrot-sentsazio apur bat gabe, hori dela bizitzan lortzen zailenetako bat. Komeni da arreta jartzea, bai pisuan bai bolumenean, eta, hori lortzeko, kontua ez da kiloak mailu bidez gehiegi kentzea, argaltzen ikastea baizik. Borondatearen eta zientziaren arteko aliantza funtsezkoa da gorputzeko gantza galtzeko. Arrakasta diziplinan dago.

Jatea funtzio zerebral konplexua da, alderdi kimikoak, fisiologikoak, psikologikoak, emozionalak, kulturalak eta hezkuntzakoak biltzen dituena. Dieta hipokaloriko estandar orok alderdi horietako askotan elikatzea mugatzen du, ez bakarrik kuantitatiboki, baita kualitatiboki ere. Dieta disoziatu, hiperproteiko edo beste edozein dieta miragarrik hautsi egiten du gizabanako bakoitzaren elikadura-ohituretan murgildutako kultura. Horregatik, merezi du bakarka argaltzen ikastea, modu osasuntsu eta orekatuan jateko modu berri bat kontuan hartuz eta urteetan zehar erabiltzeko tresna osasungarria izan dadin.

Noiz, nola eta zer jan

Ondo jateak argaldu egiten du eta gaizki jateak gizendu egiten du. Kontua argaltzea da, gainerako mahaikideekin batera jan daitezkeen plater arin eta zaporetsuen plazerari uko egin gabe, bizitzaren erdia «erregimenpean» egon beharrik gabe. Komeni da gorputzeko gantza eta gehiegizko likidoak galtzea, Osasunaren Mundu Erakundearen gomendioei jarraituz, pixkanaka eta pixkanaka (500 g-tik 1 kilo arte astean). Egunean kilokaloria gutxiago hartzea ez da nahikoa helburua lortzeko.

Elikagaietatik datorren energia egunean lauzpabost irensalditan banatu behar da, gluzemia arrastoan mantentzeko eta gehiegizko glukosa gantz desegoki bihur ez dadin. Gainera, funtsezkoa da mantso jatea, janarien digestio-erraztasuna hobetzen duen ohitura; gutxiago jatera bultzatzen du, garunean asetasun-sentsazioa agertzeko astia ematen baitu; eta onura psikologiko egiaztatua lortzen laguntzen du, gozatzeko ekintza baten erritmoa errespetatzen baitu.

Gorputz-pisuaren galera orok oinarrizko hiru puntutan oinarritu behar du: elikadura orekatua eta hipokalorikoa, ariketa fisiko jarraitua eta janariarekin harreman osasungarria. Egunero jateari buruzko galderak ez du arazo bat izan behar. Oinarrizkoena da jarraibide dietetiko koherenteak jarraitzea, nutrizio aldetik behar adinako ekarpena bermatuko dutenak eta etxean jan ohi dugunaren oso bestelakoak ez direnak. Bazkariak eta afariak barazki-saldarekin edo edalontzi batekin egiteak lagundu egiten du urdailean lekua hartzen, kaloriarik eman gabe; beraz, leku gutxiago egongo da gainerako elikagaientzat. Hala, lehenago iritsiko da asetasun-sentsazioa.

Pisua galtzeak elikadura orekatua, ariketa fisikoa eta janariarekin harreman osasungarria izan behar ditu oinarri.

Interesgarria da bazkari eta afarien platerean, gutxienez, karbohidrato ugariko elikagai bat (patatak, lekaleak, pasta, arroza edo ogia), proteina ugariko beste bat (haragia, arraina edo arrautzak), eta barazkiren bat edo entsalada bat, organismoari zuntza emateko; horrez gain, bitaminak eta mineralak ezinbestekoak dira funtzionamendu organiko egokirako. Postreen kasuan, estazioko fruta bat edo esneki gaingabetua nutrizio-kolofoi perfektua izango da, janaria eta afaria orekatuak izan daitezen.

Laguntza profesionala

Obesitatea gantz-metaketa anormalak eragindako gorputz-pisuaren igoera da, eta pisu ideal teorikoa gainditzen du (osaera/tamaina/pisua erlazioa), gorputzean sortzen den gantzaren eta organismoan erabiltzen den gantzaren arteko desorekaren ondorioz. Sindrome bat da (arrazoi oso desberdinak dituen koadro kliniko konplexua), zeinu eta sintoma zehatzak dituena eta osasun arrisku handia dakarrena.

Osasun publikoan kreditatutako hainbat erakundetatik ateratzen diren estatistikek erakusten dutenez, pertsona lodiek eta gehiegizko pisua duten pertsonek pisu normala dutenek baino gehiago irauten dute batez beste. Horri gehitu behar zaio diabetesa, zirrosi hepatikoa, apendizitisa, behazun-litiasia eta istripu kardiobaskularrak direla gehiegizko pisua duten pertsonen heriotza-tasaren ia bikoitza. Arrazoi horiengatik guztiengatik, beharrezkoa da diziplina arteko talde baten laguntza, obesitatearen edo gehiegizko pisuaren kausa zehatzak diagnostikatuko dituena eta argaldu behar duen pertsonarentzako bide erraz bat terapeutikoki marraztuko duena.

Elikaduraren arloan, entrenamendu dietetikoaz eta banakako elikadura-tresna bat diseinatzeaz arduratzen den profesionala da nutrizionista. Bestalde, ez da ahaztu behar gehiegizko pisuaren eta obesitatearen kausa, kasu askotan, elikadurarekin harreman txarra dela, jatorri psikologikokoa (tentsio-bizipena) edo psikopatologikokoa (elikadura-jokabidearen nahasteak). Kasu horietan, medikuaren eta nutrizionistaren laguntzaz gain, orientazio psikologiko eta psikiatrikoa behar da.

Pisua eta bolumena

Img cintametrica1
Argaltzeko, kontua da bai baskulako orratza bai gerrikoko belarria ezkerrerantz mugitzea, hau da, pisua eta altuera jaistea eskatzen duen prozesua da, batez ere sabel-perimetrokoa.

Dietatik gantza eta azukreak kentzeaz gain, gorputzaren bolumena murrizteko, sukaldean aldaketak egitea komeni da, eta gatzaren ordez, limoia, belar aromatikoak, ozpina eta espeziak prestatzeko beste aukera batzuk erabiltzea. Egunean bi litro ur edatea ere komeni da. Horrela, giltzurruneko lanari laguntzen zaio eta likidoen atxikipena saihesten da. Argaltzeko aldietan barazki gehiago jaten direnean, sabelaldea handituta dagoela sentitzea flatulentzia-arazoen ondorio izan daiteke. Barazki flatulentoenak letxuga, orburua, azak, brokolia, pepinoa, tipula eta errefauak dira. Barazkiak noizean behin kendu behar dira, gutxiago handitu arte.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak