Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Argentinako obaloa

Argentinako elikadura-grafismoaren helburua da osasuna sustatzeko eta gaixotasunei aurrea hartzeko elikadura askotarikoa izatea.
Egilea: Cristina Fernández 2007-ko ekainak 12

Argentinan elikagai-eskaintza zabala dago. Hala ere, biztanle askok ez dute produktu osasungarri nahikoa eta askotarikoak eskuratzeko aukerarik. Beste batzuek, aldiz, badute sarbidea, baina ez dute behar bezala konbinatzeko behar den ezagutzarik. Hori dela eta, Argentinako biztanle gehienek nutrizio-arazoak dituzte, bai gehiegi elikatzeagatik, bai gutxiegi elikatzeagatik. Alde batetik, populazio-talde batek gaixotasun kronikoak ditu, hala nola obesitatea, diabetea, hipertentsioa eta arazo kardiobaskularrak. Bestetik, pertsona askok gabeziak dituzte, hala nola desnutrizioa edo mantenugai espezifikoen gabezia, elikadura desegokiaren ondorioz, bai kalitatean bai kantitatean.

Obaloa, osasuna sustatzeko irudia

Arazo hori izan zen irudi grafiko bat sortzeko abiapuntua, biztanleen osasuna sustatzeko eta elikadurarekin zerikusia duten gaixotasunei aurrea hartzeko. Argentinako Dietista eta Nutrizionisten Elkarteak (AADYND) obaloa aukeratu du bere beharretara egokitutako elikadura irudikatzeko.

Argentinako obaloa oso baliabide didaktiko erabilgarria da; izan ere, irudi bakar batek erakusten du nola jarraitu behar den elikadura osasungarria herrialde horretan, ohiturak, baliabide sozioekonomikoak eta bertako alderdi kulturalak eta gastronomikoak kontuan hartuta.

Argentinarrentzako Elikagai Gidak 2000. urtean argitaratu ziren, guatemalarrek Elikaduraren Eltzarekin argitaratu baino bi urte geroago. Gida hauek bi helburu garrantzitsu bete nahi dituzte: elikadura osasungarria sustatzea eta elikadurarekin zerikusia duten gaixotasunei aurrea hartzea.

Nola interpretatzen da obaloa?

Urak, beste grafismo batzuetan bezala, bizitzaren oinarria adierazten du, eta horregatik agertzen da bereizita, gainerako elikagaiak bilduz

Elikaduraren obaloak dietaren aniztasuna islatzen du, eta hori agerian geratzen da Argentinako elikadura orekatuan falta behar ez diren sei elikagai-multzoekin. Oinarrizko sei talde horiek obaloaren erdian irudikatzen dira, eta betetzen dituzten tamainak desberdinak dira batetik bestera. Horietako bakoitzaren espazioak eguneroko dietan izan behar duten proportzioa adierazten du, Espainiako elikaduraren piramidean gertatzen den bezala. Horregatik, karbohidrato konplexu ugari duten elikagaiek (lekale lehorrak, zerealak eta horien eratorriak) espazio handiena hartzen dute, eguneroko energiaren erdia baino gehiago estaltzea gomendatzen baita.

Erlojuaren orratzen kontrako noranzkoan irakurtzen da obaloa. Espazio handiena hartzen duen eta lehen mailari dagokion taldetik hasten da beti. Beraz, beheko mailetan dauden elikagai gehiago eta grafikoaren goiko aldean daudenak baino gutxiago sartzea gomendatzen da.

Obaloan talde hauek bereizten dira:

  • Lehenengo taldea: lekale lehorrak (artatxikia, dilistak, porotoak edo ilarrak, soja eta garbantzuak), zerealak (arroza, oloa, garagarra, artoa eta garia) eta horien eratorriak (irina, fideoak, ogia edo galletak).
  • Bigarren taldea: barazkiak eta frutak.
  • Hirugarren taldea: esnea, jogurta eta gazta.
  • Laugarren taldea: haragia, arraina eta arrautza.
  • Bosgarren taldea: olioak eta koipea.
  • Seigarren taldea: gozokiak eta miszelaneoa.

Pertsona bakoitzak gastatzen duen energiaren araberakoak izango dira elikagai-multzo horietako bakoitzerako gomendatutako kantitateak. Adinaren, sexuaren eta jarduera fisikoaren arabera ere eginen dira.

Argentinarrentzako Elikagai Gidek gune nagusia urarentzat gordetzen dute. Bizitzaren oinarritzat hartzen da eta, horregatik, mutur batean elementu independente gisa agertzen da. Hortik aurrera, elikagai-taldeak agertzen dira. Gomendioen arabera, edateko ura aukeratu behar da (egunean bi litro inguru), baita elikagaiak prestatzeko ere.

Gida dietetikoekin batera datozen mezuak

Gida dietetikoek elikaduraren obaloarekin batera doazen orientabideak dituzte:

1. Neurriz jan, eta janari bakoitzean hainbat elikagai sartu. 2. Egunero esnea, jogurtak edo gaztak kontsumitu. Beharrezkoa da adin guztietan. 3. Egunero mota eta kolore guztietako fruta eta barazkiak jatea. 4. Haragi gorri eta zuri mota ugari jatea, ikus daitekeen gantza kenduz. 5. Prestatu jakiak olio gordinarekin, ahal dela, eta saihestu gantza, janaria prestatzeko. 6. Azukre eta gatz gutxiago kontsumitu. 7. Ogi, zereal, pasta, irin, fekula eta lekale ugari kontsumitzea. 8. Edari alkoholdunen kontsumoa murriztea eta haur, nerabe, haurdun eta bularreko haurrengan saihestea. 9. Edateko ur ugari hartu egun osoan. 10. Janarien unea besteekin elkartzeko eta hitz egiteko aprobetxatzea.

Mediterraneoko gidarekiko desberdintasunak

Espainiako gidak Argentinakoekin alderatuz gero, herrialdeko ohiturei erantzuten dieten hainbat desberdintasun ikusten dira. Beraz, Argentinako obaloak oinarrian lekale lehorrak ditu, eta Espainiako elikaduraren piramidean laugarren mailan daude, elikagai proteikoen barruan.

Obaloaren lehen mailan, ogi integralaren irudi bat sartzen da, piramideak ez bezala, eta ez du barnean hartzen. Piramideak jarduera fisikoa ere hartzen du, obaloak ez. Oliba-olioa ere ez da kontuan hartzen, oso garestia baita. Bi gida horien arteko beste alde bat da obaloak ez dituela bereizten egunero kontsumitzen diren elikagaiak eta astean kontsumitzen diren elikagaiak.