Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ariketa fisikoak osteoporosia prebenitzen laguntzen du.

Dieta eta bizimodu egokiarekin batera aldizka egiten den ariketa fisikoak hezurrak egoera ezin hobean mantentzen laguntzen du.
Egilea: maitezudaire 2002-ko abenduak 17

Ehuneko handi batean, menopausia ondoko emakumeek desmineralizazioa izaten dute, eta hori lotuta dago pertsona heldu sedentarioaren ezaugarri diren muskulu-masaren galerekin. Frogatu denez, ariketa fisikoak aldaketarako joera txikiagoa eragiten du, hau da, gizabanakoaren muskulu-masa eta hezur-masa babesten eta handitzen laguntzen du. Desmineralizatzeko arrisku handiagoan eragina duten beste faktore batzuk hauek dira: tabakoa erretzea, zenbait sendagai erabiltzea eta dieta desorekatua egitea: proteina, fosforo eta beste mantenugai asko, kaltzio edo D bitamina gutxi izatea, etab.

Zer da osteoporosia? Osteoporosia hezur-masa murriztean hezurren hauskortasuna handitzen da, eta, ondorioz, haustura espontaneoak gertatzen dira.Hezur-masaren

hazkundea hirugarren hamarkadara arte gertatzen da, eta gutxi gorabehera konstante irauten du 50 urte bete arte. Gero, behera egiten hasten da, bai emakumeetan, bai gizonetan. Azterlan ugarik frogatzen dutenez, lehen 30 urteetan kaltzioa hartuz gero eta jarduera fisikoa eginez gero, pertsonek hezur-masa dentsitate handiagoa izan dezakete adin horretan.

Zein ariketa-mota da egokiena? Gainkarga-jarduerek, oinez ibiltzeak ere, eragin positibo handiagoa dute hezurretan, gizabanakoak bere pisua jasaten ez duen ariketak baino, hala nola igeriketa edo txirrindularitza. Bestalde, kontuan hartu behar da gainkarga-ariketak hezur-masa modu lokalizatuan estimulatzen duela, eta, beraz, gorputzeko atal guztiak lantzea gomendatzen da (ikus daitekeenez, tenislari baten beso aktiboak inaktiboak baino %20 hezur gehiago du).

Gomendio dietetikoak. Dieta orekaturako gomendioak egitea, nutrizio-gabeziak gerta ez daitezen, batez ere bizitzako lehen urteetan, hazkunde azkarreko aldietan (nerabezaroan) eta egoera fisiologikoetan. Egoera horiek, dituzten ezaugarriengatik, arreta berezia behar dute kaltzioa eta beste mantenugai batzuk (haurdunaldian, edoskitzaroan eta menopausian) emateko. · Egunean gutxienez 2 esneki errazio hartu.Kopuru hori gaindituz gero, edo norberaren ezaugarrien arabera, antzeko kaltzioa duten gantz gutxiko esnekiak hartu beharko dira. Alde horretatik, zenbait esnekik zenbat kaltzio ematen duten jakinda, horien ordez beste batzuk erabil ditzakegu, kantitatea errespetatuz. Hala, elikadura ahalik eta gehien aldatzen da, haren nutrizio-balioa ia aldatu gabe. Adibidez: Esneki-anoa 1= baso bat esne = 2 jogurt = 2 petit suisse = 4 gaztatxo = 40 g gazta gihartsu… (kontuan izan kaltzio, kaloria, koipe edo beste mantenugai batzuei dagozkien elikagai-trukeak direla). · D bitamina-iturri onak diren elikagaiak sartzea, hezurrei kaltzioa finkatzen laguntzeko. Bitamina hori gantzetan disolbatzen da eta, beraz, elikagai batzuen gantzetan aurkitzen da: esneki osoak eta esne-koipeak, arrautza-gorringoa eta arrain-gibela. Bestalde, eguzkitan babestuta, gure organismoak D bitamina sintetizatzen du larruazalaren azpian, kolesteroletik abiatuta.

Laburbilduz…

· Ariketaren ondorioak lokalizatuak dira, muskulu talde guztiak landu behar dira, bakoitzaren gaitasunen arabera. · Eguneroko bizitzako jarduerak baino karga handiagoa izan behar du ariketak. · Ariketa modu erregularrean egiteari uzten zaionean galtzen da ekitaldiaren eragin positiboa. · Hezur-masaren dentsitatea galdu arren, osteoporosia jasan ez duten pertsonek hobekuntza handiak izaten dituzte beren hezur-masaren dentsitatean. · Dieta eta ariketa dira hezur-masaren faktore erabakigarriak heltze-prozesuaren amaieran eta helduaroan hura mantentzeko prozesuan.