Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Arrain-salda elikagarria da?

Kaloria, koipe eta kolesterol gutxi ditu, eta arrain-salda B12 bitamina eta niazina dituelako nabarmentzen da.

Img caldo pescado hd Irudia: inakihuarte

Sukaldari adina arrain-salda mota daude, bakoitzak bere ukitua eransten baitio. Hala ere, Josep Pla idazle, kazetari katalan eta gastronomiazalearen arabera (1981ean hil zen), ura, oliba-olioa, arraina, baratxuriak, tomatea eta gatza irakiten dira, buztinezko eltze batean. Plater horretatik eratortzen dira bullabesa proventzarra, arrain-zopa eta suquet gorrixka eta bizia. Hala dio Fernando Sapiña doktoreak Mètode aldizkarian, Josep Plak 'La cocina del pesquera' liburuan emandako informazioan oinarrituta. Ez dago zalantzarik arrain-salda zoragarria dela, baina, nutrizioaren ikuspegitik, elikagai ugari dituen galdetu daiteke. Hurrengo artikuluak azken kontu horretan sakontzen du.

Arrainaren salda

Irudia: inakihuarte

Arrain-salda: B12 bitamina-iturria

Ez bada arrain-zopa baten salda aztertzen, plater osoa baizik —hau da, arraina, itsaskia eta gainerako osagaiak kontuan hartzen badira, patata, esaterako—, nutrizio-propietateak asko eta eztabaidaezinak dira: proteinak, gantz osasungarriak eta bitamina eta mineralen zerrenda luzea. Hala ere, arrain-saldak arrainaren mantenugaiak “kontzentratzen” dituela uste dute herritarrek. Baieztapen hori datu enpirikoetan oinarritzen da, ala oinarri zientifikorik gabeko mitoa da?

Arrain-salda, elikagaiak osatzeko tauletako datuen arabera (adibidez, NutritionData), ez da oso aberatsa substantzia elikagarrietan. Hala ere, ezustekoak daude: arrain-salda B12 bitamina-iturri ona da. Arrain-salda plater tipiko batek, ongailurik gabe, osasun-agintariek ezarritako B12 kantitate gomendatuen %77 ematen du.

Bitamina defizitarioa da, batez ere pertsona begetarianoetan, ‘Dieta begetarianoa, heriotza gutxiago?’ artikuluak dioen bezala, baina 50 urtetik gorakoetan ere izan daiteke. Roman Pawlak doktoreak koordinatu zuen ikerketa, eta 2013ko otsailean argitaratu zen Nutrition Revicityn. Hauxe zehaztu zuen: “Hasiera batean uste zen B12-ren urritasuna oso arraroa zela, begetariano zorrotzetan izan ezik, baina orain badakigu B12-ren urritasuna nahiko ohikoa dela dieta begetariano mota guztietara atxikitzen diren pertsonen artean, ovolactovegetarianoak barne, baita beste populazio-azpitalde batzuk ere, hala nola adinekoak”.

Begetarianoek ez dute arrain saldarik kontsumituko, baina B12 bitaminaren iturri interesgarria izan daiteke 50 urtetik gorakoentzat.Garrantzitsua da, Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzaren (EFSA) arabera, funtzio psikologiko normala egiten laguntzen duelako, baita metabolismo energetikoaren edo nerbio-sistemaren funtzionamendu normala ere, besteak beste.

Salda mota horren ezaugarri eta bitamina nagusiak, baita niazina ere

Salda platerak (275 gramo inguru pisatzen du) niazina hartzeko gomendioen %20,6 ere emango du; B3 bitamina mota horrek onura ugari ditu. Hala ere, kasu honetan ez dago mantenugai bat, herritar guztiak kezkatzen dituena. Funtzio psikologikoa edo azalaren mantentze-lana bezalako alderdi garrantzitsuetarako bitamina funtsezkoa den arren, EFSAren ustez, “erraz har daiteke dieta orekatu baten parte gisa”, elikagai askotan egoten baita.

Arrain-salda ekartzen ez duena

Elikaduran, askotan, elikagairik ematen ez duena ematen duena baino garrantzitsuagoa da. Horixe da arrain-salda, kaloria, koipe oso eta gantz saturatu gutxi baititu. 275 gramo inguruko zopa-platera 47 kilokaloria besterik ez da, hau da, heldu batek batez beste kontsumitutako kalorien %2 baino ez (2.000 kcal egunean). Beraz, elikagai gomendagarria da hartzen diren kaloriak kontrolatzeko. Antzeko zerbait gertatzen da koipe totalekin eta gantz aseekin. Kolesterol-edukia ere urria da.

Baina arrain-zopa batean dena ez da mantenugaia. Bertan, elikagaien kimikarekiko grina duen edonork izen konplexuak dituzten ehunka substantzia lurrunkor aurkituko ditu, batzuk ahosabaiarekiko eta nerbio usaintsuekiko atseginenak direnak. Zaporea funtsezkoa da modu osasungarrian jateko gogoa pizteko. Izan ere, arraina da “umami” zaporearen erantzuleetako bat, “zapore gozoa” esan nahi duen eta “bosgarren zaporea” esaten zaion hitz japoniarra. XX. mendearen hasieran, Kikunae Ikeda zientzialari japoniarrak zapore hori gehitu zien ezagunak zirenei (azidoa, gozoa, gazia eta mikatza). Gaur egun, elikagaien industriak asko erabiltzen du umami zaporea, glutamato monosodiko gisa (E-621), elikagaien zaporea indartzen duen osagai gisa. Baina askoz hobeto jatorrizko formatuan kontsumitzen bada… arrain-salda zaporetsuan bezala.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak