Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Arraina, B12 bitamina eta gaitasun intelektuala

Pentsamendu- eta oroimen-trebetasunen arazoak B12 bitamina-gabeziarekin lotuta daude, dietaren bidez aurre egiten baitzaio.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2011ko abenduaren 08a

Alzheimerraren, zahartzaroko dementziaren eta Parkinsonaren arrazoiak ezagutzeko ikerketek mundu osoko ikertzaileen ahalegin handia eskatzen dute. Gero eta hobeto ezagutzen dira garapena mantsotzeko ekintzak abian jartzen dituzten sintomak, baina arrazoiak oraindik ez dira ezagutzen. Garunaren zahartzearekin eta narriadurarekin zerikusia duten faktoreen azterketa horietan, ikerketa berri batek aditzera ematen du B12 bitaminarik ezak garunaren atrofia eta pentsamenduaren eta memoriaren gaitasunekin arazo gehiago sor ditzakeela.

Img
Irudia: Moncho’s Group

Emaitza horiek bat datoz beste azterketa batzuen emaitzekin. Azterketa horien arabera, narriadura kognitiboa B konplexuko bitaminen gutxitzearekin batera agertzen da, eta bitamina horiek nerbio-sistemari eta garunari lotuago daude. Zehazki, esanguratsua da B12 bitaminaren maila jaistea. Halaber, osagarriak agintzea ez dator bat protokolizatzeko beharrezkoa den ebidentzia zientifikoarekin. Hala ere, bitamina hori duen dieta jarraitzera eta menu osasungarrien bidez horiek hartzea sustatzera bultzatzen dute.

Arrain gehiago B12 bitamina ugari duten menuetan

B12 bitaminaren estatusarekin zerikusia duten biomarkatzaileen kontzentrazioak funtzio kognitibo globalaren narriadurarekin lotu ziren, Chicagoko Rush University Medical Center delakoaren Nutrizio Klinikoaren Sailaren ikerketa berriaren arabera. Metilmalonatoak, B12 bitaminaren urritasunaren berariazko markatzaileak, kognizioari eragin diezaioke, garuneko bolumen totala murriztuz; homozistininaren efektuak (ez da B12 bitamina-urritasunerako espezifikoa, folato-gabeziagatik ere izan baitaiteke), berriz, errendimendu kognitiboan eragiten du.

Zianokobalamina estatusarekin lotutako biomarkatzaileen defizitak garunaren bolumenari eta errendimendu kognitiboari eragiten die

Gizakiak B12 bitamina sintetizatzen du kolonean (heste lodiaren azken zatia), baina, bide endogenotik, organismoak ezin du egunero behar duen bitamina guztia lortu. Hori dela eta, mantenugaiaren eguneroko dosia animalia-jatorriko elikagaiekin saiatu behar da, hala nola gibela, arrainak eta itsaskiak, arrautzak, haragia eta, kopuru txikiagoan, esnea eta deribatuak. Horiekin guztiekin, dietan modu orekatuan banatuta, eguneroko beharrak asetzen dira. Oro har, gainera, sukaldaritzaren manipulazioak ez du ehunekorik galtzen, haragia edo arraina luzaroan irakiten denean izan ezik.

Egostea bitamina-aberastasuna %30 murrizten da, eta fenomeno hori eragozpena da, adineko pertsonek errazago mastekatzen den prestakin mota hori aukeratzen baitute. Hain zuzen, azaroaren 30ean Ipar Amerikako Elkarte Erradiologikoaren (RSNA) urteko bileran aurkeztutako txosten berrienak berretsi egiten du labean edo parrillan arraina jateak kalte kognitibotik babesten duela. Adituek materia gris maila handiagoa aurkitu dute, funtsezkoa osasunarentzat eta garunaren jarduerarentzat, arraina labean edo parrillan (frijituta baino gehiago) jaten zuten pertsonengan, elikadura orekatuaren asteko oinarri baten gainean, baita jarduera fisikoa, adina, sexua eta hezkuntza kontuan hartu ondoren ere.

Adineko pertsonengan dieta orekatua izateko beste zailtasun bat da jateko gogorik ez izateak beharrezko elikagaiak hartzea baldintzatzen duela. Kontuan izan behar da barazkiek, frutek, barazkiek, lekaleek eta zerealek (elikadura osasuntsuaren oinarria) ez dutela B12. Egunero behar den bitamina kopurua lortu behar da, 2 mikrogramo inguru egunean, baina ez da erraza, izan ere, bitamina hori duten elikagaiak maizago baztertzen dira, zenbat eta zaharragoak izan. Hala ere, hori lortzearen garrantzia azpimarratu behar da. Helburua betetzeko, funtsezkoa da pertsona egunero esneki bat hartzera ohitzea, astean hiru arrautza eta lau arrain-anoa, haragiekin txandakatuta, eta, noizean behin, ganba batzuk itsaski elikagarriaren adibide gisa.

B12 falta detektatzea

Ahultasuna, nekea, adatsaren galera, suminkortasuna eta oroimenaren nahasteak B12 bitamina-gabezia adieraz dezakete.

Giza gorputzak B12 bitamina-kantitate handiak metatzeko gaitasuna du, eta, beraz, ez da batere ohikoa. Baina gertatzen da, eta anemia kaltegarrian agertzen da, bitamina-gabeziaren kasu muturrekoenetan eta iraunkorrenetan. Anemia horrek hemoglobina-kontzentrazioa murrizten du, edo odolean oxigenoa garraiatzeko gaitasuna. Gaur egun badakigu urdailean “faktore intrintsekoa” behar bezala ez ekoiztearen ondorio dela. Faktore hori beharrezkoa da organismoak B12 bitamina egoki xurgatzeko.

Ez dakigu zergatik ez den faktore intrintsekoa, nahiz eta akats genetiko baten edo gaixotasun autoimmune baten ondorio izan daitekeen. Ohikoena azido klorhidrikoaren ekoizpena murriztea da, batez ere urdaileko ebakuntza baten ondoren edo gastritis kronikoa izanez gero. Edozein modutan ere, 60 urtetik gorako pertsonen anemia kaltegarriak hirutik bostera bitartean daude deskribatuta. Horregatik, adin horretatik aurrera, oso kontuan hartu behar da B12 bitamina-dosia bete behar dela.

Anemia horren sintomak nabariak dira, eta bizpahiru urteren buruan gertatzen dira. Ahultasuna, nekea, adatsaren galera, suminkortasuna eta oroimenaren arazoak egon daitezke. Adin handiagoetan, ahantzi egin daiteke, eta “zahartzaroko dementziarekin” nahas daiteke, nutrizio-eskasiaren diagnostikoari erantzuten dionean. Maila hematologikoan, hutsegitea erraz identifikatzen da odol-azterketa batekin. Oro har, aldaketak nabarmenagoak dira globulu gorrien seriean, haien forma aldatu eta tamaina handitzen baitute.

DEFIZITA ERAGITEN DUTEN BOTIKAK

Oraindik eragozpen eta arrazoi gehiago daude B12 bitamina hamarkada batzuk betetzean murriztu dela baieztatzeko. Zenbait sendagairen maila jaitsi egiten da. Aipagarriak dira, besteak beste, azido gastrikoa murrizten duten pilulak, zeina beharrezkoa baita zikobalamina hesteetan xurgatzeko, hala nola H2 motako antiazido indartsuak (zimetidina, ranitidina, famotidina) edo azido-ponparen inhibitzaileak (omeprazola).

Hauek oso ohikoak dira adineko pertsonen botikinean. Hori jakinda, jarraibide medikoren bat betez gero, komeni da B12 bitamina-iturri diren elikagai gehiago jatea edo behar bezala jatea.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak