Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Arraina jatearen plazera ezagutzea

Helburua da asteroko menuetan arrainari protagonismo handiagoa ematea eta elikagai elikagarri hori jatearen plazera aurkitzea.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2007ko apirilaren 06a
img_dorada2

Jende askok, erlijio-ohituragatik edo familiaren tradizioak urteen poderioz bereganatutako ohitura bati erantzunez, ostiraletan arraina jateko araua jarraitzen du. Jardunbide egoki hori ez litzateke baztertuko astean behin dieta orekatuaren elikadura-gomendioei kasu eginez gero, asteko arrain-kontsumoa haragi-kontsumoarekin parekatzeko, are gehiago populazioaren zati handi batek haragi gehiago kontsumitzen duela adierazten duenean, batzuetan gehiegizkoa. Hori dela eta, are beharrezkoagoa da errezeta zaporetsuak, errazak eta merkeak egiten ikastea hainbat arrainekin, arreta berezia eskainiz sasoiko arrainei eta tokiko arrantzari. Helburua argia da: asteroko menuetan arrainari protagonismo handiagoa ematea eta elikagai elikagarri hori jateak duen plazera aurkitzea.

Askotariko errezetak eta prestatzeko errazak

Arrainak eta itsaskiak banatzeko, aurrez prestatzeko eta kontserbatzeko teknika berritzaileei esker eskaintzen dira gaur egun merkatuan. Arrain-mota bakoitza prestatzeko moduak kalkulaezinak dira. Hala ere, eskualde edo herrialde bakoitzeko ohitura gastronomikoen ondorioz, arrain bakoitza elaborazio berezi batekin lotzen da. Bakailaoa pil-pilean, legatza labean edo saltsa berdean edo lupia gatzetan.

Eskualdeko ohitura gastronomikoen ondorioz, arrain bakoitza elaborazio berezi batekin lotzen da

Eroski Consumer-en errezeta-liburuan, 380 arrain- eta itsaski-errezeta baino gehiago daude, urte osoan eguneko menuan ez errepikatzeko adina, eta gustukoenak, zaporetsuenak eta egokiagoak direnak biltzeko nahikoak baino gehiago, arrantza-denboraldirako eta jankideen lehentasunetarako.

Hauek dira gehien kontsumitzen diren arrainekin errezetak egiteko proposamenak, bai prestakin tradizionalenak berreskuratzeko, bai sukaldean berrikuntzak egiteko elikagaien konbinazio berriak, prestatzeko moduak eta aurkezpen iradokitzaileak erabiliz.

  • Bakailaoa: errezeta tradizionalak eta bitxiak. Bakailao gazia, freskoa edo izoztua da etxeetan gehien kontsumitzen den arrainetako bat, eta horrekin prestatzen dira ajoarrieroa, bakailao-tortilla, bakailaoa saltsa berdean, garbantzuak bakailaoarekin edo jaki ernea bezalako errezeta sustraituak. Arrain hori ez da nahasi behar familia bereko abadiarekin, baina kalitate apalagokoa da, errezeta berak egiteko balio badu ere.

    Bakailaoa azalarekin prestatzen bada, errezeta gelatinakarak lortzen dira, hala nola bakailaoa pil-pilean. Errezeta tradizionalenez gain, arrain hori oso zaporetsua da entsaladari eransteko, berenjena-hostopila original baten osagai gisa, eta bakailao-pasteltxo batzuen, ganbekin egindako pastel hotzaren edo tipula beteen oinarri gisa erabiltzen da.

    Xehatu egin daiteke, halaber, osagai nagusi gisa errezeta landuagoetan erabiltzeko, hala nola kroketak, kauserak, albondigak eta enpanadak. Horiek gozoak eta gozoagoak izango dira haurrentzat, eta itsasoko zaporeetan hezi behar dira.

  • Legatza eta merlenka: betiko arrainak, jatorrizko ukituarekin. Legatza eta merlenka bi arrain dira. Zapore leuna dute, eta, neurri handi batean, prezio merkea. Horiek guztiak etxe askoren asteko erosketa-saskiaren zati dira. Legatza labean egiteko errezeta eskuragarria da, eta beti ateratzen da ondo legatza freskoa bada eta sukaldean aritzen denak labearen funtzionamendua eta bero-potentzia ezagutzen baditu. Errezeta tradizionaletik ez urruntzeko, baina gozoago eta atseginago egiteko, akonpainamenduarekin harrituta gera daiteke; txanpinoiekin eta piper berdeekin edo patata eta tomateekin egin daiteke, edo bestela, hur- eta almendra-saltsa originalarekin estali.

    Legatz betea da beste errezeta klasikoetako bat. Berritzeko prest dauden betegarriaren osagaiek osatzen dute sormen-zatia. Txikitzeko hiru errezeta proposatzen dira: porruekin eta otarrainxkekin nahastea, tipula, txanpinoiak eta ganbak sueztitzea edo txangurruaren errezeta gozoena probatzea. Errutinatik atera eta mahaikideak harritzeko aukera ematen duten hiru legatz-errezeta dira aurkezpena erabat aldatzen dutenak. Adibidez, legatz-kaneloiak pikillo piperrekin, legatz-hanburgesa tomate-saltsarekin edo legatzez eta gari-zainez betetako kalabazinen errezeta harrigarria.

    Sukaldean hasiberritzat jotzen direnak hamar minutu baino gutxiagoan prestatzen diren errezeta errazekin has daitezke, hala nola legatza mikrouhin-labean barazkitxoekin edo papillote eran. Prestakin horiek arrainari ere aplika dakizkioke, nahiz eta prestatzeko denbora maizago egokitu behar zaion arrain horri, litekeena baita lehenago egostea.

  • Berdela: arraina udaberrian. Berdela edo berdela sasoiko arraina da udaberriko hilabeteetan. Horregatik, hilabete hauetan, gustuko izanez gero, astero eros daiteke berdela, eta errezeta berri batekin estreinatu, beti modu berean prestatu beharrean. Haragi estuko arraina da, eta gehiegi prestatzen bada, lehorra izaten da, ez oso mamitsua. Horregatik, berdela egitean, zukua duten errezetetan pentsatu behar da, hala nola berdela papillote erara barazkiekin edo berdel-albondigekin.

    Marinatua presta daiteke zaporetsuagoa izan dadin, eta, hala, ukitu zaporetsua eman pasta-entsalada bati. Emaitza plater konbinatu bat da, eta plater bakar gisa zerbitza daiteke.

Arrain gehiago, dieta hobea

Balio biologiko handiko proteinatan aberatsa da arraina. Ematen duen gantz-kopuruaren arabera, urdinak, koipetsuak eta zuriak edo magroak bereizten dira. Gantz asegabea da arrain urdinen artean ugariena, bereziki omega-3 gantz-azidoena.

Arrainaren nutrizio-balioak dieta hobetzen du, aldian behin janez gero.

Mikronutrienteen edukiari dagokionez, B taldeko bitaminak (B1, B2, B3, B12), A eta D liposolubleak (batez ere arrain koipetsuetan) eta zenbait mineral (fosforoa, potasioa, kaltzioa, magnesioa, burdina eta iodoa) nabarmentzen dira, arrainaren arabera kopuru aldakorretan. Itsasoko arraina ur gezatako arraina baino aberatsagoa da sodio, iodo eta klorotan. Dieta orekatua egiteko, astean hiruzpalau aldiz arraina jatea gomendatzen da, haren nutrizio-ezaugarri bikainak ezagutzeko. Arrainaren nutrizio-balioa dela eta, aldian behin dietan sartuz gero, hobetu egiten da nutrizio-profila.

Arrain zuriak: bakailaoa, paneka, oilarra, mihi-arraina, lupia, legatza, perka, platuxa, zapoa eta arraia. Egosita prestatzea komeni da, bai uretan, bai lurrunetan, gisatuta, frijituta edo barazkiak sueztituta, horrela askoz ere gozoagoak geratzen baitira.

Arrain erdi-gihartsuak: bisigua, bretxa, krabarroka, txanketea, itsas aingira, urraburua, halibuta, meroa, ezpata-arraina, erreboiloa, barbarina, muxarra eta amuarraina. Arrain horiek prestatzeko modurik onena lehorrean egitea da, hau da, labean, parrillan edo papillote eran erreta.

Arrain koipetsuak: aingira, sardinzarra, atuna, hegaluzea, hegoaldeko hegaluzea, antxoa, berdela, txitxarroa, palometa, izokina eta sardina. Parrillan edo papillote eran erretzea komeni da, horrela beren koipean prestatzen baitira. Gisatuetan, arrain hauek ere oso erakargarriak eta zaporetsuak dira, hala nola hegaluze-marmitakoa, Euskal Herriko eta Nafarroako tipikoa.

HOBETO JATEKO GEHIAGO EZAGUTU

Eroski Consumer-ek, arrainen eta itsaskien ontasunei eta horien kontsumoa handitzeko beharrari buruzko informazioa eta prestakuntza emateko, "Arrain eta itsaskien gida praktikoa" argitaratu zuen. Hainbat kapitulutan, kontsumitzaileari gehien laguntzen dion informazio guztia biltzen da, hala nola, arrain bakoitzaren nutrizio-balioa eta osasunarekin duen lotura, sukaldaritzako aholku eta teknikak, kasu bakoitzerako kontserbazio-metodo egokiak, arrainen eta itsaskien denboraldiko egutegia. Kapitulu berezi batean, arraina haurrei gehiago gustatzen dieten aukerak deskribatzen dira.'

FROM erakundeak (Arrantzako eta Itsas Hazkuntzako Produktuen Merkatua Arautzeko eta Antolatzeko Funtsa) ere "Arrain eta itsaski freskoei buruzko eskuliburu praktikoa" argitaratu du, azken kontsumitzaileari, ostalaritzako eta sukaldaritzako profesionalei, hirurogei arrain eta itsaski fresko ezagunenak, sarrienak eta merkatuko ohikoenak ezagutarazteko, espezie bakoitzerako fitxen bidez.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak