Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Arrautza: murrizketak ez, eskerrik asko

Haren izen txarra funtsik gabea da.' Kolesterola ez da ia handitzen, eta elikagai bikaina da
Egilea: roserblasco 2009-ko azaroak 28
Img huevos
Imagen: michael lorenzo

Gizakia gizona zenetik, arrautzak jan ditu. Duela bi mila urte baino gehiago, grekoek eta erromatarrek gutiziatzat hartzen zuten, eta benetakoa izan behar du, mendeetan zehar ehunka milioi pertsonak egunero kontsumitzeko erronkari aurre egin diolako, herri-elikaduraren paradigma bihurtu arte. Hainbesteko arrakasta ez da harritzekoa: hegaztizaintza intentsiboak (oiloen ongizatearen kontura) oso merke bihurtu du, betidanik dakigu elikagarria dela, eta gainera zaporetsua eta mamitsua da ahoan, eta, beste ezaugarri bereizgarri batean, ehunka sukaldaritza-prestaketa onartzen ditu. Arrautza hegaluzea ere bada. Salmonellak eragiten dituen elikadura-segurtasuneko arazo puntualak alde batera utzita, kolesterol-izena duen itzal bat baino ez da geratu 70eko hamarkadaren hasieratik janari horren distiraren gainean, eta etengabe iluntzen ari da haren ospea. Hala ere, ez du eragotzi arrautza frijituak eta tortillak pertsona askoren iruditeria partekatuan sartzea. Izan ere, hiru kideko familia espainiar batek 600 arrautza, 50 dozena, kontsumitzen ditu urtean batez beste. Asko da, bai, baina duela hogei urte gaur baino %50 gehiago kontsumitzen zen. Baina, agian, harrigarria da gurea pertsona adina oilo errule (40 milioi baino gehiago) dituen herrialdea dela, 46 milioi inguru.

Kolesterola izeneko itzala

"Arrautzak? Astean hirutan baino gehiagotan, kolesterola handia dute". Zenbat aldiz entzun dugu etxean? Arrautzarekin justizia egiteko unea da, eta horretarako, aski berrikusi gabeko planteamendu zientifikoetan oinarritutako sinesmenak gainditzea besterik ez da. Arrautzek, egia esan, kolesterol-kantitate handia dute, gizakiarentzat ezinbestekoa den kolesterola (gantz mota bat), baina kopuru handiegian gaixotasun kardiobaskularrak eragiten ditu. Baina hiperkolesterolemia (odolaren dezilitro bakoitzeko 240 mg kolesteroletik gora, mg/dl, nahiz eta odolaren analisietan 220 mg/dl izan medikuaren arreta erakartzen duten), kolesterola altu izatea, ez da hainbeste elikagai bat kontsumitzearen ondorio, ez dieta osoaren ondorio ere, ez eta pertsona bakoitzaren bizi-ohituren edo joera genetikoaren ondorio ere. CONSUMER eroski-ko nutrizio-adituek arrautzak kontsumitzea gomendatzen dute, elikadura-balio handiko elikagaia baita, elikagaietan aberatsa, balio biologiko handiko proteinak, lezitina, mineralak eta bitaminak dituena.

Funtsik gabeko murrizketak

Arrautzak kontsumitzeak argudio zientifikorik ez duten mugak jasan ditu. Zenbait hamarkadatan, gibelarentzat kaltegarriak direla esan izan da, baina egia da behazun-xixkuan harriak edukiz gero arrautza-kontsumoa murriztu egin behar dela kolikoa saihesteko, baina, era berean, patologia horren ondorioz, murriztu egin behar dela gantza oro har, eta ez bereziki arrautzarena. Zientzialariek, azken 20 urteotan herrialde askotan egindako ikerketen ondoren, uste dute arrautzak berak bakarrik ez duela nabarmen handitzen kolesterol-maila, eta ez du lotzen maiz kontsumitzearekin infartuak eta gaixotasun kardiobaskularrak izateko aukera areagotzearekin. Patologia horietan, erabakigarriago eragiten dute beste faktore batzuek, hala nola aurretiko joera genetikoak eta osasungarriak ez diren ohiturek, hala nola bizimodu sedentarioak, tabakoak eta estresak, eta gantz saturatu eta trans koipe ugariko elikagaien kontsumoak (jatorri, trans gantz gehienak partzialki hidrogenatuak dira, eta produktu prozesatuetan daude). Elikagaiek duten kolesterolak ez du hainbeste eragiten plasmako kolesterola handitzean. Izan ere, elikagaien kontsumoarekin lotutako hiperkolesterolemiaren kontrolean faktore garrantzitsuagoak daude, hala nola gantz-azido saturatuen eta trans azidoen (osasungarrienak ez direnak) eta poliasegabeen (osasungarriak) arteko proportzioa. Eta gantzaren profil hori, edo lipidikoa, osasungarria da arrautzan. Gainera, odoleko kolesterola esekiduran mantentzen laguntzen duen lezitina ematen du, horrela arterien paretan ez uzteko. Beraz, ez dago arrazoirik arrautzen kontsumoa nabarmen murrizteko, nahiz eta hiperkolesterolemia dutenek neurriz kontsumitu behar duten, kolesteroletan edo gantz asean aberatsak diren beste elikagai batzuek bezala. Haurrek, tamaina ertaineko helduek eta jarduera fisiko handirik egiten ez dutenek ezin hobeto jan ditzakete astean 4 arrautza; eta gorputz handia dutenek edo kirola maiz egiten dutenek astean 7 arrautza jan ditzakete.

Arrautza bat… bertute

Funtsezko elikagaia da dietan, balio biologiko handiko proteina ugari dituelako (%13); hain zuzen, beste elikagai batzuen proteina-kalitatea zehazteko eredutzat hartzen dira, behar ditugun funtsezko aminoazidoak proportzio ezin hobean baitituzte. Gogora dezagun gure organismoak ezin duela proteinarik sintetizatu funtsezko aminoazido bakarra falta badu. Gantz-ekarpena (%11) gorringoan kontzentratzen da, eta asegabeak nagusitzen dira aseen gainetik, profil lipidiko osasungarria baita. Nabarmentzekoak dira, halaber, A, E eta beste hidrosoluble batzuk, eta mineral batzuk ere bai, hala nola fosforoa, sodioa -mineral horretan aberats den animalia-jatorriko elikagaia-, zinka eta selenioa. Azken mantenugai horietako batzuk garrantzi handikoak dira eguneroko dietan, eta jende gutxik hartzen ditu. Arrautza, era berean, D bitamina-iturri ona da (liposolublea, elikagaien koipean). Gorputzak eguzki-argia jasotzen duenean sintetiza daiteke, baina gaixoetan edo etxetik gutxi irteten direnean, arrautzaren ekarpen dietetikoa funtsezkoa izan daiteke. Baina dena ez da bertutea: arrautza da elikagairik alergenikoena 1 eta 2 urte bitarteko haurrengan, baina ohikoena da urtebete edo bi urte geroago onartzea. Klararen proteina da sentikortasun handiena duena, baina alergiak ere eragin dezake gorringoa. Eritasunaren fase aktiboan, arrautzadun edozein elikagai kontraindikatuta dago eta elikagai honetan inkubatu diren zenbait txerto saihestu behar dira.

Ez handiak, ez gorriak

Arrautzetan, kalibre handiagoa ez da kalitate hobearen parekoa. CONSUMER eroski-ren azken alderaketak arrautza freskoen 24 kutxatila aztertu zituen. Handienek, XL neurrikoek, emaitza txarrenak izan zituzten: %37k agerian utzi zituen kalitate akatsak, L neurrikoetan %23 baino ez ziren eta ertainetan %15. Izan ere, arrautza handienek jartzen dituzten oiloak zaharrenak izaten dira normalean, eta, arrautzaren tamaina handitu ahala, oskolaren hauskortasunak ere bai, meheagoa eta kanpoko mikroorganismoekiko ahulagoa baita. Eta hobeak al dira arrautza gorriak edo zuriak? Oskolaren tonuak (zuria, horia edo arrea) ez du inolako zerikusirik nutrizio balioarekin eta arrautzaren kalitatearekin, kanpoko kolorea oilo errulearen arrazaren araberakoa baita. Eta gorringoaren koloreak ere ez du eraginik, nahiz eta gorringo hori bizi batek tradizioz oiloa modu naturalean, pentsu gutxirekin edo batere ez elikatu izanaren seinale gisa interpretatu. Gorringoaren koloreak ere ez du garrantzirik arrautzaren zaporerako edo kalitaterako; gainera, arrautzen gorringoaren kolorea alda daiteke, oiloen pentsuari pigmentuak gehitze hutsarekin.