Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Arrautzak eta osasun kardiobaskularra

Kanadako ikerketa batek omega-3rekin aberastutako arrautzek bihotzari ematen dioten onura egiaztatuaren berri ematen du

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2006ko irailaren 19a
img_ecs_p

Omega-3 gantz-azidoekin aberastutako arrautzak ez dira batere berriak. Helburua da kardiologoek gehien iraintzen duten elikagaietako bat birziklatzea eta prebentzio kardiobaskularreko estrategien giltzarri bihurtzea. Orain, azkenik, kardiologoek saiakuntza kliniko baten bidez frogatu dute beren ontasunak benetakoak diren ala ez.


«Oilorik eta behirik ez balego, ez legoke arteriosklerosiik». Duela urte batzuk Texasko kardiologo ezagun batek emandako epai horren arabera, arrautzak, esnea eta behi-haragia dira giza dietako kolesterol-iturri nagusiak, eta, hedaduraz, planetako morbilitate eta heriotza-tasa nagusia eragiten dutenak, hau da, bihotz-hodietakoa.

Amildu ordez, bromatologoek, albaitariek eta elikadurako industrialariek, azken bost urteotan, tortillari buelta emateko formula bilatu dute, eta bihotzak babesteko gai diren esneak, arrautzak eta haragia kontsumo handiko merkatura aurkezteko.
Inork ez daki arazoa ez dela hainbeste elikagai horien izaera, baizik eta herrialde askotako eguneroko dietan hartzen duten proportzio zentzugabea. Baina mediku gehienentzat erreforma arintzea da. Pazienteek arrautzak, esnea eta haragia xahutzen jarraituko badute, behintzat arrautzekin, esneekin eta bihotzerako osasungarri diren haragiekin.

Kanadako oniritzia
Arrautza arruntek, betiko arrautzek, artifizialki aberastutakoen omega-3 kantitate bera dute ia.
Azterlan hori Guelpheko Unibertsitatetik (Ontario, Kanada) dator. Emily Rose buru duten ikertzaileek omega-3rekin aberastutako arrautzek bihotzari eta haren isuriei egiten dieten onura egiaztatuaren berri eman dute Food Research International aldizkariaren azken edizioan. Autoreek 16 gizon osasuntsu hartu zituzten, nahiz eta odolean triglizerido-maila nahiko altua izan (“88,5 mg/dL), eta ausaz gosaldu zituzten egunero omega-3 gantz-azidoekin aberastutako bi arrautzekin (EPA/DHA) edo arrautzarik gabeko gosari batekin. Hiru asteren ondoren, analisian izandako aldaketak aztertu zituzten. Omega-3 ugari zuten arrautzak gosaldu zituzten banakoek 35 mg/dL-ko triglizeridoen batez besteko murrizketa izan zuten; murrizketa hori 25 mg/dLkoa izan zen arrautzak gosaldu ez zituztenen artean.

Kontua da datu horiek zer-nolako garrantzia duten osasun kardiobaskularrean. Bere artikuluan gogorarazten du arrautza bakoitzak 0,6 mmol/L murrizten duela triglizeridoen maila; izan ere, 1 mmol/L baino gehiago gehituz gero, arrisku kardiobaskularra %76 handitzen da emakumeetan, eta %32 gizonetan. Hori dela eta, omega-3rekin aberastutako arrautzak eta azukrerik gabeko fruta-zukuak edo gosariko zereal-barratxoak txandakatzera bultzatzen ditu emakumeak.

Bioprozesatzera?
Aberasten hasita, arrautzak ez dira omega-3 gantz-azidoetara mugatu behar. Oilo erruleentzako dietak formulatu behar dira, nutrizio arloko beste urritasun batzuk ere badituzte, hala nola iodoa edo E bitamina. Linazi-haziekin, alga-estraktuekin edo arrain-olioekin, oilo erruleek miraria egin dezakete kolesterol-iturri txarra kolesterol-iturri ona bihurtzeko. Kontsumitzaileen artean, eguna bi arrautzarekin hasten denean osasuna egiteko ideia eroso hori oso sakona dela dirudi. Izan ere, arrautzek beste elikagaiek baino %50 gehiago asetzen dute.

Hala ere, edukiaren azterketa xeheek irribarre egin diezaiokete bioprozesadore konbentzituenari. Arrautza arruntek, bizitza osokoek, artifizialki aberastutakoen omega-3 kantitate bera dute ia (0,187 gramo, 0,195 gramoren kontra). Historia ez da hemen amaitzen. Omega-3 gantz-azidoekin aberastutako margarinek alde batera uzten dute produktuaren 50 g-k 0,2 g omega-3 baino ez dutela, hau da, gomendatutako eguneko irenstearen %20. Esne askok uste dute omega-3z aberastuta daudela, baina, berez, azido alfa-linoleikoa dute. Hori dela eta, egunean zenbait litro edan beharko lirateke prebentzio kardiobaskularrean onura nabarmena lortzeko. Oraingoz, arrautzak bidaltzen jarraitzen dute.

DENAK, SEI IZAN EZIK

Inork ez zekien omega-3 gantz-azidoek duela 30 urte arte zuten bertuteaz, Danimarkako medikuek frogatu zutenean eskimalen populazioan antzemandako bihotz-arazo koronarioen eragin urria gantz-azido horiek asko irenstearen ondorio zela haien dietan eta arrainetan. Gure dietetan omega gantz-azidoak sartuz bihotzeko gaixotasunei aurrea hartzeko ahalmenari buruzko espekulazioak hasi ziren, eta, Grezian, Artemis Simopoulus-ek eta haren laguntzaile-taldeak zenbait klase identifikatu zituzten, 3, 6 eta 9 zenbakiekin katalogatu zituztenak. Lehenik eta behin, esan zen guztiek eragin onuragarriak zituztela organismoarentzat, arteria elastiko eta malguei eutsiz, odol-presioa murriztuz eta triglizeridoak maila baxuetan mantenduz.

Geroago, hala ere, ikusi zen omega-6ek antagonikoa egiten zutela; taldeko garbantzu beltzak ziren. Gantz-azidoen mota horrek propietate basokonstriktoreak eta plaketen agregazioa ditu, eta, beraz, azido horiek eskala handian kontsumitzeak artritis erreumatoidea, lupusa edo soriasia bezalako hanturazko erreakzioak edo autoimmuneak eragin ditzake. Omega-9ei buruz ezer gutxi dakigu, baina gaiaren aztertzaileek diote omega azidoen "aberastasun" anarkikoa ez dela omega-6 bakoitzeko bost omega-3 zatiren proportzio egokia errespetatzen. Horixe da, hain zuzen ere, arrain-olioen proportzioa.

Ongien aztertutako omega-3a DHA (azido docosahexaenoikoa) da, giza elikaduran funtsezkoa den kate luzeko gantz-azido poliasegabea. Plasman dago, eta zelula-mintzen fosfolipidoen sintesian parte hartzen du, batez ere garunarena eta erretinarena. Jakina da DHA defizitak, batez ere haurdunaldiko hirugarren aldian, ondorio oso larriak eragin ditzakeela osasunean, omega-3 horrek funtsezko zeregina baitu bai ikusmenaren garapenean, bai burmuinaren eta nerbio-sistemaren eraketan. Helduetan, murriztu egiten da tronbosirako, hipertentsiorako, prozesu arterioesklerotikoetarako eta miokardioko infarturako joera.

Gizakiaren kasuan, DHAren betekizunak, neurri batean, dietaren eta, neurri batean, hura sintetizatzeko gaitasunaren araberakoak dira. Garuneko DHA kontzentrazioa konstantea da helduetan, eta ez du loturarik dietarekin; ez, ordea, kontzentrazio plasmatikoa. Egiaztatu da arrain ugari irensten duten populazioek oso eragin txikia dutela miokardioko gaixotasunetan, eta DHA plasmatikoaren kontzentrazioa DHA gutxiko dieta (mendebaldeko dieta) duten populazioena baino 30 edo 40 aldiz handiagoa dela. Adituek gomendatzen dute egunean gutxienez 200-300 mg irenstea.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak